TestyFordFord Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia, spalanie, cena

Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia, spalanie, cena

Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia, spalanie, cena
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
24.06.2015 08:07, aktualizacja: 28.03.2023 15:42

Z najnowszą odsłoną Forda Focusa zadebiutowały nowe jednostki napędowe o mniejszej o 100 cm3 pojemności od tych, które były dostępne od dłużnego czasu. Wrażenia z jazdy nowym EcoBoostem 1,5 mieliście okazję już poznać. Teraz prześwietlamy diesla o tej samej pojemności.

Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - test, opinia

Mały i stosunkowo słaby, bo 120-konny diesel 1,5 Duratorq zrobił podczas pierwszych jazd lepsze wrażenie niż mocniejszy o 30 KM EcoBoost. W górach moment obrotowy o większej wartości (270 Nm w stosunku do 240 Nm) dostępny w dolnym zakresie obrotów sprawił, że dynamiczna jazda dieslem była przyjemniejsza. Podczas pełnego testu na polskich, płaskich drogach nic się nie zmieniło. Diesel nie jest tak dynamiczny jak benzyniak, ale podczas codziennej eksploatacji jest zdecydowanie przyjemniejszy. Pięknie rozwija moc w prawie całym zakresie obrotów, a w dolnej partii oddaje do dyspozycji takie parametry, że ecodriving staje się naturalną techniką jazdy. Focus z nadwoziem kombi ważący prawie 1600 kg przyspiesza do 100 km/h w 12,3 s, a jeśli nie przekraczamy 2000 obr./min wystarczy tylko 18,5 s na rozwinięcie tej prędkości.

Przyjemność z jazdy małym dieslem?

Ford Focus w wersji kombi prezentuje się moim zdaniem najlepiej
Ford Focus w wersji kombi prezentuje się moim zdaniem najlepiej© fot. Marcin Łobodziński

Diesel 1,5 jest zbyt słaby i zbyt mały by mówić o porządnym kopniaku momentu obrotowego, ale jednocześnie łagodnie i płynnie rozwija moc, przyjemnie obchodząc się z samochodem. W dodatku jest cichy i ekonomiczny. Już sam samochód po liftingu jest wyraźnie wyciszony, ale po części jest to efektem kulturalnie pracującego diesla. Kulturą wykazuje się również przy dystrybutorze nie rządając zbyt wiele. Skromne 6,6 l/100 km na autostradzie, w mieście 5,8 l/100 km, a w cyklu mieszanym jedynie 5,0 l/100 km – oto wyniki Focusa w naszym teście. Współpraca ze skrzynią biegów też pozostaje bez zarzutów. Dobrze dobrane przełożenia plus znakomita praca mechanizmu zmiany sprawiają, że Ford Focus 1,5 TDCI ma jeden z najprzyjemniej pracujących napędów z silnikiem o zapłonie samoczynnym w klasie.

Fotele sportowe są wygodne, ale mogłyby mieć dłuższe siedziska i większy zakres regulacji
Fotele sportowe są wygodne, ale mogłyby mieć dłuższe siedziska i większy zakres regulacji© fot. Marcin Łobodziński

Dynamika to rzecz względna i z pewnością nie jest to silnik dedykowany tym, którzy oczekują bardzo dobrych osiągów. Jednak układ jezdny, podobnie jak we wcześniej testowanym benzyniaku, w wersji Titanium sportowy, zestrojono doskonale. Trudno o lepsze wypośrodkowanie pomiędzy komfortem, a dynamiką w klasie – tu Focus jest mistrzem. Pozostaje jedynie niewielki niesmak związany z małą odpornością układu hamulcowego na temperaturę oraz z nie do końca czułym układem kierowniczym, ale są też tego zalety. Przede wszystkim możliwość doposażenia auta w aktywny system Line Assist, który wyręcza kierowcę na dobrze oznakowanych poziomo drogach, subtelnie wspomagając utrzymanie toru jazdy, również w zakrętach gdy samochód przykleja się do jednej z linii. Elektryka wspomaga też parkowanie tak prostopadłe jak i równoległe. Testowe kombi z dość długim tyłem i niezbyt przejrzystą karoserią było wyposażone w system Cross Traffic Alert. Jest bardzo pomocny przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego tyłem na drogę prostopadłą, ostrzegając kierowcę przed nadjeżdżającymi już z 40 metrów pojazdami.

Wygodny, ale niezbyt przestronny

W połączeniu z powyższym oraz wygodnym fotelem, odpowiednią pozycją za kierownicą, przejrzystym i czytelnym kokpitem i dobrej klasy materiałami wersji Titanium, Ford Focus staje się idealnym towarzyszem dalekich podróży. Oczywiście ma też pewne wady. Mocno rozbudowany komputer pokładowy niekiedy zmusza do dość intensywnego naciskania przycisków na kierownicy by dojść do poszukiwanych informacji czy funkcji, a nawigacja potrafi się kompletnie pogubić i reaguje na zmianę trasy z dużym opóźnieniem. Za to radio gra bardzo dobrze.

Łatwy w obsłudze, ale przeładowany funkcjami interfejs układu multimedialnego. Nawigacja czasami się gubi, brakuje polskiej obsługi głosowej, ale za to audio gra bardzo przyjemnie
Łatwy w obsłudze, ale przeładowany funkcjami interfejs układu multimedialnego. Nawigacja czasami się gubi, brakuje polskiej obsługi głosowej, ale za to audio gra bardzo przyjemnie© fot. Marcin Łobodziński

Nie zmienia to jednak faktu, że szczególnie wersja kombi jest świetną propozycją dla niedużej rodziny. Co prawda Focus nie należy do najprzestronniejszych kompaktów, ale też nie jest najgorszy. Zajmuje pozycję gdzieś pośrodku, przed Renault Megane czy Oplem Astrą, ale za Seatem Leonem czy Peugeotem 308.

Z przodu nawet kierowca może się czuć nieco przytłoczony przez mocno rozbudowaną, centralną część deski rozdzielczej, ale przestrzeni nie brakuje. Nieco gorzej jest już po stronie pasażera, który będzie w pewnych sytuacjach opierał lewą nogę o miękką część kokpitu. Z tyłu najwygodniej będzie dzieciom lub osobom o wzroście poniżej 180 cm. Focus na pewno nie jest samochodem dla czterech dorosłych mężczyzn, ale jako auto dla rodziny 2+2 będzie odpowiedni. Zarówno z przodu jak i z tyłu pasażerom Focusa nie zabraknie skrytek i schowków oraz bardziej i mniej wartościowych półeczek. Więcej na temat samego wnętrza na przykładzie wersji hatchback przeczytacie w teście porównawczym z Seatem Leonem.

Bagażnik jest kształtny, ale mniejszy niż u niektórych konkurentów, nie ma podwójnej podłogi, a składanie kanapy wymaga wielu czynności
Bagażnik jest kształtny, ale mniejszy niż u niektórych konkurentów, nie ma podwójnej podłogi, a składanie kanapy wymaga wielu czynności© fot. Marcin Łobodziński

Focus Kombi nie jest też w czołówce klasy kompaktów pod względem pojemności bagażnika (490 litrów), ale przynajmniej to co jest , zostało dobrze przemyślane. Przestrzeń bagażową łatwo zagospodarować, a próg załadunku znajduje się nisko. Zderzak tylny w górnej części wykonany jest z nielakierowanego tworzywa więc nie ma obaw o zarysowanie. Na koniec plusów dwa solidne uchwyty do zamykania klapy. Jedyny poważniejszy minus to brak podwójnej podłogi.

Cena największym atutem

Cena podstawowa Focusa Kombi to 60 990 zł, ale za tego diesla trzeba zapłacić już 77 440 zł. Oczywiście mówimy o wersji podstawowej Trend. Przejście do Titanium, czyli najwyższej, to już koszt 86 440 zł. Sporo? Wcale nie. Wyjściowa cena podstawowego Golfa Variant z silnikiem 1,6 TDI i 6-biegową przekładnią manualną to 87 990 zł. Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI – cena podstawowa 81 800 zł. Nowiutki Auris Touring Sports 1,6 D-4D kosztuje minimum 88 400 zł. To tylko przykłady konkurentów, nieco lepszych ogólnie od Forda Focusa. Nawet Škoda Octavia Combi z analogicznym do Golfa napędem kosztuje wyjściowo 82 300 zł. To niewiele mniej niż zapłacimy za Focusa w najwyższej specyfikacji. Nawet jeśli Ford zaczyna pod pewnymi względami odstawać od rywali, to i tak będzie skutecznie konkurował ceną. Z nowym silnikiem 1,5 TDCI ma jeszcze większe szanse.

Plusy:

Wysoka funkcjonalność

Materiały i wykonanie wnętrza

Wyciszenie

Ładna grafika wyświetlaczy

Znakomite audio

Niskie zużycie paliwa

Wysoka kultura pracy silnika

Układ jezdny

Wysoki komfort jazdy

Minusy:

Mała przestronność wnętrza

Nieduży bagażnik bez podwójnej podłogi

Brak języka polskiego w obsłudze głosowej

Słabe hamulce

Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Ford Focus Kombi 1,5 TDCI Titanium 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Olej napędowy 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:SOHC 8V 
Objętość skokowa:1499 cm3 
Stopień sprężania:16 
Moc maksymalna:120 KM przy 3600 rpm 
Moment maksymalny:270 Nm przy 1750-2500 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:80 KM/l 
Skrzynia biegów:6-stopniowa, manualna 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson 
Zawieszenie tylne:Oś wielowahaczowa 
Średnica zawracania:11,0 m 
Koła, ogumienie przednie:215/50 R17 
Koła, ogumienie tylne:215/50 R17 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Kombi 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1564 kg 
Długość:4556 mm 
Szerokość:1823 mm 
Wysokość:1505 mm 
Rozstaw osi:2648 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:53 l 
Pojemność bagażnika:490-1516 l 
Ładowność maksymalna:604 kg 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-10 km/h: 0,5 s
Przyspieszenie 0-20 km/h: 1,5 s
Przyspieszenie 0-30 km/h: 2,3 s
Przyspieszenie 0-40 km/h: 3,5 s
Przyspieszenie 0-50 km/h: 4,4 s
Przyspieszenie 0-60 km/h: 5,5 s
Przyspieszenie 0-70km/h: 7,1 s
Przyspieszenie 0-80 km/h: 8,5 s
Przyspieszenie 0-90 km/h: 10,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,7 s12,3 s
Przyspieszenie 0-110 km/h: 14,8 s
Przyspieszenie 0-120km/h: 17,3 s
Przyspieszenie 0-130km/h: 20,1 s
Przyspieszenie 0-140 km/h: 23,5 s
Prędkość maksymalna:180 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):4,3 l/100 km5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):3,4 l/100 km4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):3,8 l/100 km5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): 6,6 l/100 km
Emisja CO2:98 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 

Cena

Testowany egzemplarz:116 000 zł 
Model kombi od:60 990 zł 
Wersja silnikowa od:77 440 zł 

Wyposażenie:

Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki stylistyczne nadwozia:Górna krata wlotu powietrza w kolorze czarnym, z chromowanym obramowaniem i wykończeniem, Pakiet Titanium: dodatkowo przyciemniane szyby tylne, 
kluczyk Ford KeyFree,
elektrycznie składane lusterka z lampkami oświetlającymi podłoże (2950 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:

Sportowe fotele, aluminiowe nakładki na progi przednich drzwi z logo „Ford” 

Tapicerka skórzana ze sportowymi fotelami, podgrzewaniem, podgrzewaną kierownicą i regulacją w 4 kierunkach (4200 zł)
Koła i opony:16-calowe 17-calowe, aluminiowe z oponami 215/50 R17
Komfort:Klimatyzacja dwustrefowa, podgrzewana szyba czołowa, 4.2” kolorowy wyświetlacz między zegarami, tempomat, elektryczne szyby i lusterka, tylna kanapa ze składanym podłokietnikiem Active Park Assist (1500 zł), Pakiet Light Upgrade z reflektorami biksenownowymi (4000 zł)
Bezpieczeństwo:Komplet poduszek powietrznych, ABS, ESP, TVC, asystent podjazduPakiet Driver Assistant awierający: Active City Stop, Blind Spot Information z Cross Traffic Alert, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition, Auto High Beam, Driver Alert 
(3950 zł)
Multimedia:Radioodtwarzacz z Ford SYNC 2, kolorowy wyświetlacz dotykowy 8”, 6 głośników, zdalne sterowanie -
Mechanika:Sportowe zawieszenie, start/stop-
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)