Poradniki i mechanikaAuta z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG

Auta z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG

Silnik Hondy
Silnik Hondy
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Honda
Marcin Łobodziński
29.10.2015 15:55, aktualizacja: 30.03.2023 11:44

Niedawno pisaliśmy o negatywnych skutkach eksploatacji samochodów na krótkich dystansach. Wniosek był prosty – trzeba wiedzieć co kupić, by nie mieć problemów. W tym artykule przedstawimy listę aut, które warto kupić z myślą o takiej eksploatacji. Większość z nadaje się do montażu instalacji gazowej.

Coraz trudniej znaleźć w salonach samochody o prostej konstrukcji, zwłaszcza z prostym silnikiem benzynowym z pośrednim wtryskiem paliwa. Takie samochody najlepiej nadają się do trudnej eksploatacji miejskiej, na krótkich dystansach lub do montażu instalacji gazowej radykalnie obniżającej koszty eksploatacji. Postanowiliśmy sprawdzić co zostało na rynku i czy osoby ceniące sobie przede wszystkim proste, sprawdzone źródła napędu mają jeszcze duży wybór.

Bezpośredni wtrysk benzyny to przyszłość motoryzacji i co do tego nie ma absolutnie żadnych wątpliwości. Za kilka lat tylko takie silniki będą napędzały samochody.

Już dziś nie sposób w niektórych salonach wyjechać autem z benzynowym motorem na wtrysku wielopunktowym pośrednim, pozwalającym zamontować stosunkowo tanią instalację gazową czy po prostu cieszyć się spokojem, że silnik nie będzie sprawiał większych problemów przez 150-200 tys. km nawet dość trudnej eksploatacji.

Wtrysk bezpośredni i turbo czy duży wolnossący litraż z wtryskiem pośrednim? Nawet w tak kultowym samochodzie jak Ford Mustang klienci nie potrzebują V8 pod maską
Wtrysk bezpośredni i turbo czy duży wolnossący litraż z wtryskiem pośrednim? Nawet w tak kultowym samochodzie jak Ford Mustang klienci nie potrzebują V8 pod maską© fot. Mariusz Zmysłowski

Dziś postanowiliśmy przygotować zestawienie ofert poszczególnych marek, uwzględniając tylko silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa. Nie każdy z nich nadaje się do eksploatacji na LPG, ale wszystkie nadają się do eksploatacji miejskiej i są stosunkowo tanie w trzymaniu. Może to zbyt ogólne określenie, ale przedstawiamy listę bezproblemowych samochodów, którymi można wyjechać z salonu.

Lista ta jest ułożona alfabetycznie, zgodnie z nazwą marki i hierarchicznie pod uwzględnieniu wielkości modelu. Nie zawiera dodatkowych wersji nadwoziowych jeżeli noszą inną nazwę (np. Logan i Logan MCV), chyba, że konkretna wersja nadwoziowa ma inne jednostki napędowe. Nie uwzględniamy tych samych silników w różnych wersjach mocy - w tabeli są tylko ceny wersji podstawowych.

W zestawieniu nie uwzględniamy również marek premium, ekskluzywnych i niszowych, jak np. Abarth, BMW czy Bentley (wyjątkiem jest marka Subaru), a jedynie marki popularne, których produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a klienci przywiązują uwagę do kosztów eksploatacji. Nie braliśmy również pod uwagę dużych i drogich samochodów terenowych oraz sportowych (wyjątkiem jest tanie Suzuki Jimny).

Podane ceny to ceny podstawowe, nierzadko modeli bez klimatyzacji, z najnowszego rocznika.Nie braliśmy pod uwagę modeli wyprzedażowych jeżeli na rynku jest nowa generacja. Ceny są katalogowe więc mogą się różnić w zależności od dilera. Zapraszam również do przeczytania krótkiej analizy rynku pod tabelą.

Samochody z prostymi silnikami benzynowymi

Marka i modelSegment

Moc silnika

Cena wersji

podstawowej

Citroën C3 1.0 PureTechB68 KM39 900 zł

Citroën C-Elysee 1.6 VTi

C115 KM43 900 zł
Citroën Berlingo 1.6 VTiMPV98 KM55 900 zł
Citroën Berlingo 1.6 VTiMPV120 KM59 900 zł
Dacia Sandero 1.2 16VB75 KM29 900 zł
Dacia Sandero TCe 90B90 KM42 950 zł
Dacia Logan 1.2 16VB75 KM29 900 zł
Dacia Logan TCe 90B90 KM42 250 zł
Dacia Dokker 1.6MPV84 KM36 900 zł
Dacia Duster 1.6SUV105 KM39 900 zł
Dacia Logdy 1.6 MPV84 KM37 900 zł
DS3 1.6 VTiA110 KM77 900 zł
DS4 1.6 VTiC110 KM74 100 zł
Fiat 500 1.2A69 KM38 500 zł
Fiat 500 0.9 TwinAirA85 KM55 500 zł
Fiat Panda 1.2 A69 KM31 990 zł
Fiat Panda 0.9 TwinAirA85 KM46 200 zł
Fiat Punto 1.2B69 KM37 000 zł
Fiat Punto 0.9 TwinAirB85 KM47 000 zł
Fiat 500X 1.6 E-TorqSUV110 KM59 900 zł
Fiat 500L 1.4 16VMPV95 KM51 500 zł
Fiat 500L 1.4 T-JetMPV120 KM64 900 zł
Fiat Qubo 1.4 16VMPV77 KM39 900 zł
Fiat Doblo 1.4 16VMPV95 KM53 900 zł
Fiat Doblo 1.4 T-JetMPV120 KM63 900 zł
Fiat Freemont 3.6 V6MPV280 KM143 000 zł
Ford KA 1.2A69 KM30 700 zł
Ford Fiesta 1.25 B60 KM45 100 zł
Ford Fiesta 1.4 B96 KM50 650 zł
Ford Fiesta 1.6 Ti-VCTB105 KM60 600 zł
Ford B-Max 1.4MPV/B90 KM54 950 zł
Ford C-Max 1.6  Ti-VCTMPV85 KM60 900 zł
Ford C-Max 1.6 Ti-VCTMPV85 KM53 900 zł
Ford Focus 1.6 Ti-VCTC85 KM63 690 zł
Honda Jazz 1.2 i-VTECMPV/B90 KM48 500 zł
Honda Jazz 1.4 i-VTECMPV/B100 KM53 100 zł
Honda Civic 1.4 i-VTECC100 KM65 700 zł
Honda Civic 1.8 i-VTECC142 KM70 700 zł
Honda CR-V 2.0 i-VTECSUV155 KM97 500 zł
Honda Accord 2.0 i-VTECD156 KM81 700 zł
Honda Accord 2.4 i-VTECD201 KM105 700 zł
Hyundai i10 1.0 MPIA66 KM37 300 zł
Hyundai 1.2 MPIA87 KM39 300 zł
Hyundai i20 1.2 MPIB75 KM43 900 zł
Hyundai i20 1.4 MPIB100 KM52 400 zł
Hyundai ix20 1.4 CVVTMPV/B90 KM50 100 zł
Hyundai ix20 1.6 CVVT MPV/B125 KM59 100 zł
Hyundai i30 1.4 MPIC100 KM54 400 zł
Hyundai i30 1.6 MPIC120 KM63 900 zł
Hyundai Elantra 1.6 MPIC132 KM64 700 zł
Kia Picanto 1.0 MPIA69 KM33 200 zł
Kia Picanto 1.2 MPIA85 KM45 500 zł
Kia Venga 1.4 DOHCMPV/B90 KM48 990 zł
Kia Venga 1.6 DOHCMPV/B125 KM54 490 zł
Kia Rio 1.2 DOHCB84 KM41 990 zł
Kia Rio 1.4 DOHCB109 KM49 990 zł
Kia Ceed 1.4 DOHCC100 KM55 400 zł
Kia Optima 2.0 DOHCD165 KM87 900 zł
Mitsubishi Space Star 1.0B71 KM39 990 zł
Mitsubishi Space Star 1.2B80 KM42 990 zł
Mitsubishi Lancer 1.6C117 KM57 990 zł
Mitsubishi ASX 1.6SUV117 KM61 900 zł
Mitsubishi Outlander 2.0 SUV150 KM83 990 zł
Nissan Micra 1.2 A80 KM41 490 zł
Nissan Note 1.2 B80 KM43 990 zł
Nissan Juke 1.6SUV/B94 KM55 900 zł
Nissan Murano 3.5SUV256 KM239 400 zł
Opel Adam 1.2 EcotecA70 KM43 500 zł
Opel Adam 1.4 EcotecA87 KM50 500 zł
Opel Corsa 1.2 EcotecB70 KM40 800 zł
Opel Corsa 1.4 EcotecB75 KM41 700 zł
Opel Meriva 1.4 EcotecMPV/B100 KM50 300 zł
Opel Meriva 1.4 TurboMPV/B120 KM54 150 zł
Opel Astra 1.4 TwinportC100 KM52 650 zł
Opel Astra 1.6 TwinportC115 KM55 650 zł
Opel Astra 1.4 TurboC120 KM58 650 zł
Opel Mokka 1.6 EcotecSUV115 KM64 500 zł
Opel Mokka 1.4 TurboSUV140 KM73 250 zł
Opel Zafira Tourer 1.8 MPV115 KM81 250 zł
Opel Zafira Tourer 1.4 TurboMPV120 KM86 250 zł
Opel Insignia 1.8 TwinportD140 KM85 900 zł
Opel Insignia 1.4 TurboD140 KM88 950 zł
Opel Insignia 1.6 TurboD170 KM94 200 zł
Opel Insignia 2.0 TurboD250 KM126 750 zł
Opel Combo Tour 1.4MPV95 KM68 690 zł
Opel Combo Tour 1.4 TurboMPV120 KM77 690 zł
Peugeot 208 1.0 PureTechB68 KM41 000 zł
Peugeot 208 1.6 VTiB120 KM61 400 zł
Peugeot 301 1.6 VTiC115 KM53 500 zł
Peugeot Partner Tepee 1.6 MPV98 KM60 200 zł
Renault Twingo SCe70A70 KM35 900 zł
Renault Twingo TCe90 A90 KM45 900 zł
Renault Clio 1.6 16VB75 KM41 450 zł
Renault Clio TCe90B90 KM46 450 zł
Renault Captur TCe90SUV/B90 KM55 400 zł
Renault Megane 1.6 16VC110 KM62 250 zł
Renault Fluence 1.6 16VC110 KM56 000 zł
Renault Scenic 1.6 16VMPV110 KM71 000 zł
Renault Laguna 2.0 16VD140 KM85 800 zł
Seat Mii 1.0A60 KM34 400 zł
Seat Ibiza SC 1.0 B75 KM37 400 zł
Seat Toledo 1.2 MPIB75 KM41 500 zł
Skoda Citigo 1.0 A60 KM34 520 zł
Skoda Fabia 1.0 B60 KM39 380 zł
Skoda Rapid 1.2 MPIB75 KM49 200 zł
Skoda Roomster 1.2 MPIMPV/B70 KM47 250 zł
Skoda Roomster 1.4 16VMPV/B85 KM49 050 zł
Smart FortwoA61 KM46 600 zł
Smart Fortwo TurboA90 KM57 300 zł
Smart ForfourA61 KM47 400 zł
Smart Forfor TurboA90 KM57 500 zł
SsangYong KorandoSUV149 KM68 800 zł
Subaru XV 1.6iC114 KM77 150 zł
Subaru XV 2.0iC150 KM88 115 zł
Subaru Legacy Kombi 2.0iD150 KM137 650 zł
Subaru Legacy Kombi 2.5iD173 KM149 800 zł
Subaru Outback 2.5iD175 KM145 770 zł
Subaru Forester 2.0iSUV150 KM111 660 zł
Suzuki Celerio 1.0A68 KM36 900 zł
Suzuki Swift 1.2 VVTB94 KM41 900 zł
Suzuki SX4 Classic 1.6SUV/B120 KM50 900 zł
Suzuki SX4 S-Cross 1.6SUV120 KM71 900 zł
Suzuki Jimny 1.3SUV95 KM59 900 zł
Suzuki Vitara 1.6 VVTSUV120 KM61 900 zł
Suzuki Grand Vitara 3d 1.6SUV106 KM76 900 zł
Suzuki Grand Vitara 3d 2.4 SUV166 KM104 900 zł
Suzuki Grand Vitara 5d 2.4SUV169 KM100 900 zł
Toyota Aygo 1.0 VVT-iA69 KM33 900 zł
Toyota Yaris 1.0 VVT-iB69 KM39 900 zł
Toyota Yaris 1.33B99 KM44 100 zł
Toyota Auris 1.33 (stary)C99 KM57 900 zł
Toyota Auris 1.6 (stary)C132 KM63 400 zł
Toyota Corolla 1.33C99 KM62 900 zł
Toyota Corolla 1.6 C132 KM69 400 zł
Toyota Avensis 1.6 D132 KM86 900 zł
Toyota Avensis 1.8 D147 KM89 900 zł
Toyota Avensis 2.0D152 KM101 400 zł
Toyota RAV4 2.0SUV152 KM100 900 zł
VW up! 1.0A60 KM32 990 zł
VW Polo 1.0B60 KM42 890 zł

Analiza według marek

Jak pokazuje powyższa tabela, samochodów z prostymi silnikami benzynowymi jest jeszcze dużo na rynku, ale też szybko znikają. Wystarczy popatrzeć na grupę Volkswagena, gdzie tylko najmniejsze modele są oferowane z takimi jednostkami, a nawet silniki większe niż 3-cylindrowy 1.0 o mocach 60-75 KM niemal całkowicie zniknęły z najnowszych cenników. Silnik 1.4 MPI dostępny jest tylko w Škodzie Roomster, a 1.2 MPI tylko w Seacie Toledo i Skodach Rapid oraz Roomster. Niedawno jeszcze ten motor można było kupić do Ibizy.

Ostatni benzynowy silnik z pośrednim wtryskiem w Grupie Volkswagena?
Ostatni benzynowy silnik z pośrednim wtryskiem w Grupie Volkswagena?© fot. Marcin Łobodziński

Innym, ciekawym przykładem są silniki grupy PSA. Mamy tu dwie rodziny PureTech oraz VTi. Te pierwsze są już z bezpośrednim wtryskiem benzyny i tylko jednostka litrowa nie ma tego rozwiązania. Natomiast silniki VTi o stosunkowo dużej mocy z pewnością znikną z rynku w ciągu najbliższych lat.

Prostych jednostek napędowych trzyma się jeszcze Ford, ale są to generalnie silniki pozwalające na obniżenie ceny katalogowej i patrząc na gamę niektórych modeli jak Mondeo czy rodzinę Tourneo, EcoBoosty będą je wypierać. Nie ma się czego obawiać jeśli chodzi o Fiata, ponieważ z jednej strony rozwój tej marki stoi w miejscu, a z drugiej oferowany silnik E-Torq jak widać trafił pod maskę najnowszego 500X.

Przegląd rynku pokazuje, że marki japońskie i koreańskie trzymają się prostych rozwiązań z wtryskiem pośrednim, ale Koreańczycy mają wyraźną tendencję do zastępowania motorów MPI silnikami GDI w większych modelach. Pocieszeniem jest też fakt, że w niedawno zaprezentowanym i20 oraz poliftowym i30 silniki MPI wciąż mają mocną pozycję.

Nie wszystkie silniki TCe mają wtrysk bezpośredni
Nie wszystkie silniki TCe mają wtrysk bezpośredni© fot. mat. prasowe/Renault

W Mitsubishi w zasadzie nic się nie dzieje, więc trudno tu zapowiadać jakąś rewolucję, ale na przykład w gamie najpopularniejszych Nissanów coraz trudniej będzie kupić silnik z pośrednim wtryskiem. Sytuacja może niebawem wyglądać podobnie w Renault, gdzie w nowym Mégane może już nie być silników tego typu.

Teraz dostępne są motory wolnossące i turbo z pośrednim wtryskiem od samochodów najmniejszych do kompaktów. Warto jeszcze wspomnieć o Suzuki, które jeszcze na chwilę obecną oferuje wszystkie jednostki z wtryskiem pośrednim, ale już szykowane są spore zmiany w tym obszarze.

Bezpiecznie mogą się czuć chętni na zakup Opla, który jest zadowolony m. in. z silnika 1.4 turbo, a jeśli chodzi o Insignię, następcy nie widać. Podobnie jest z minivanami i crossoverami – tu pozostają silniki starego typu. Nie ma też obaw o Toyotę.

Choć zaprezentowano już jednostkę 1.2 z turbo i bezpośrednim wtryskiem, to wątpimy, by downsizing wyparł szybko rodzinę Valvematic, skoro ta pozostaje w nowym Aurisie i Avensisie. Jednak zawarcie porozumienia z Mazdą może sugerować przeniesienie w przyszłości technologii bezpośredniego wtrysku benzyny do większych motorów wolnossących Toyoty. Nie nastąpi to jednak zbyt szybko.

Ciekawostką jest Honda, która oferuje silniki i-VTEC do wszystkich modeli w gamie i na chwilę obecną nie zapowiada się żadna rewolucja. Jeżeli w nowej CRV nadal mamy wtrysk pośredni, to znaczy, że te jednostki jeszcze mają przed sobą kilka lat.

Analiza według segmentów

W segmencie A żywot wtrysku pośredniego potrwa jeszcze nie mniej niż kilkanaście lat. Natomiast widać wyraźny trend wyposażania aut segmentu B w niewielkie jednostki doładowane. O ile japońscy producenci są tu dość sceptyczni, to na przykład Grupa VW pozostawiła praktycznie tylko silnik 1.0.

Być może w Oplu Corsie i Fordzie Fiesta litrowe silniki z turbo niebawem całkowicie zastąpią wolnossące. Już to się dzieje w Renault, choć tu najsłabsze jednostki doładowane TCe mają jeszcze wtrysk pośredni.

Trudno powiedzieć co będzie w kolejnych generacjach samochodów segmentu B w Grupie PSA. Na chwilę obecną odświeżony Peugeota 208 jest oferowany jeszcze z wtryskiem pośrednim, choć na przykład w modelu 2008 już nie ma silnika 1.6 VTi.

Segment B jest jeszcze dość bogaty w silniki z wtryskiem pośrednim, ale w ciągu kilku lat wszystko może się zmienić
Segment B jest jeszcze dość bogaty w silniki z wtryskiem pośrednim, ale w ciągu kilku lat wszystko może się zmienić© fot. Marcin Łobodziński

Gorzej jest w segmencie kompaktów, gdzie tak na dobrą sprawę tylko kilku producentów oferuje w miarę dobre silniki podstawowe. Są to zazwyczaj jednostki o pojemności 1,6 litra o mocy ok. 100-115 KM. Wyjątkiem jest oczywiście Toyota. Ciekawą sytuację mamy w Citroënie, który do C4 nie oferuje silnika 1.6 VTi, ale ten jest dostępny w DS4 – pewnie po to by obniżyć cenę podstawową.

Możecie spać spokojnie jeżeli czekacie na nową Astrę, która prawdopodobnie będzie też dostępna w wersji z LPG. Natomiast wielbiciele Grupy VW mogą zapomnieć o kompakcie z pośrednim wtryskiem benzyny.

Ciekawe co się będzie działo w Mitsubishi i jak długo znakomity MIVEC pozostanie w ofercie
Ciekawe co się będzie działo w Mitsubishi i jak długo znakomity MIVEC pozostanie w ofercie© fot. mat. prasowe/Mitsubishi

Chcąc kupić auto klasy średniej z prostą jednostką napędową opartą o wtrysk pośredni najlepszym rozwiązaniem jest szybko pobiec do Hondy. Tam jeszcze Accord jest dostępny z dwoma takimi silnikami, a jego ceny są bardzo atrakcyjne. Długo jeszcze można czekać na ruch Opla względem Insignii, którą oferuje tylko z jednostkami z wtryskiem pośrednim.

Natomiast Passat czy Mondeo, a nawet Hyundai i40 są oferowane tylko z GDI. Tu natomiast zaskakuje Kia, która oferuje Optimę z mocną jednostką o pojemności 2 litrów i nie z rodziny GDI. Renault po prezentacji nowej Laguny prawdopodobnie zrezygnuje z wtrysku pośredniego, natomiast Subaru też przechodzi powoli na wtrysk bezpośredni w swoich benzyniakach.

Nie przeglądaliśmy aut wyższej klasy, ponieważ klienci nie przejmują się techniką wtrysku paliwa w samochodach za ponad 200 tys. zł. Natomiast ciekawostką są takie modele jak Fiat Freemont, jedyny na rynku samochód, który można nazwać vanem z silnikiem o wtrysku pośrednim. Kto chce natomiast kupić crossovera do jazdy po mieście ma jeszcze spory wybór. Suzuki daje klientom największy wybór.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)