Rynek autogazu kwitnie, a samochodów na LPG przybywa

Rynek autogazu kwitnie, a samochodów na LPG przybywa

Rynek autogazu kwitnie, a samochodów na LPG przybywa
Marcin Łobodziński
05.05.2015 13:15, aktualizacja: 02.10.2022 10:12

Mimo wielu trudności i problemów, które napotkał rynek autogazu oraz kierowcy chcący jeździ na tym paliwie, samochodów zasilanych LPG wciąż przybywa. Ich liczba w Polsce sięga już 3 milionów.

Rosnące ceny LPG, podwyżka podatków na paliwo, duża popularność diesli i coraz skromniejsza oferta samochodów napędzanych silnikami benzynowymi z wtryskiem pośrednim nie przeszkodziła w rozwoju autogazu w naszym kraju. Nie potrzebujemy żadnych regulacji prawnych ani ulg, a także zakazów lub dopłat z Unii Europejskiej by paliwo LPG wciąż było postrzegane jako ekonomiczne i ekologiczne. Popularność autogazu rośnie już we flotach z pojazdami napędzanymi silnikami Diesla, a trudności z montażem i eksploatacją instalacji gazowej w silniku benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa powoli odchodzą do lamusa.

Grzegorz Jarzyński, prezes Elpigazu i przewodniczący komisji ds. autogazu w Polskiej Organizacji Gazu Płynnego twierdzi, że choć nasz rynek autogazu jest stosunkowo młody, to należy do największych w Europie i na świecie, a polska flota aut zasilanych LPG urosła do 3 milionów. Gaz jest coraz popularniejszy w samochodach nowych, w których sami producenci oferują fabryczne instalacje gazowe.

Dzięki rozwojowi instalacji gazowych do silników z wtryskiem bezpośrednim, nie jesteśmy skazani tylko na benzynę i olej napędowy
Dzięki rozwojowi instalacji gazowych do silników z wtryskiem bezpośrednim, nie jesteśmy skazani tylko na benzynę i olej napędowy

Przyszłość widać w instalacjach dedykowanych do silników Diesla. Duża różnica w cenie autogazu w stosunku do innych paliw sprawia, że niebawem rynek instalacji do ciężarówek i traktorów znacząco wzrośnie. Obecnie co rok przybywa 100 tys. samochodów na LPG.

By rynek autogazu stale się rozwijał, a prawdziwie ekologicznych i naprawdę ekonomicznych samochodów przybywało, potrzebna jest stabilizacja podatków na paliwa, które i tak są u nas jednymi z najwyższych w Europie. A zatem branża nie potrzebuje wsparcia rządu, lecz nie stawiania z jego strony przeszkód.

Potrzebna jest też edukacja, gdyż wciąż w dużej części społeczeństwa panuje przekonanie, że samochody na gaz są bardziej awaryjne, szybciej się zużywają i są słabsze. Nota bene, społeczeństwo oczekuje fachowych usług oraz sprawnych instalacji zamiast kiepskich podróbek, a zatem obie strony muszą znaleźć kompromis. LPG powoli przestaje być postrzegane jako paliwo dla ubogich, gdyż coraz częściej instalacje pojawiają się w samochodach luksusowych, a nawet sportowych. Jeżeli wzrośnie jakość usług i świadomość kierowców, możemy się spodziewać ciągłego, stałego i szybkiego rozwoju autogazu w Polsce.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (49)