Poradniki i mechanikaPrzyczyny ubywania oleju silnikowego

Przyczyny ubywania oleju silnikowego

Kontrola oleju jest kluczowa dla długiej nazwy
Kontrola oleju jest kluczowa dla długiej nazwy
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Castol
Marcin Łobodziński
24.04.2015 07:10, aktualizacja: 30.03.2023 11:48

Olej to bez wątpienia krew silnika. Służy nie tylko do smarowania i zabezpieczenia przed tarciem jego elementów ruchomych, ale napełnia wiele innych, drobnych podzespołów wspomagających. Jego niewielki niedobór może być przyczyną zniszczenia jednostki napędowej, nierzadko pośrednio, co wcale nie wskazuje na olej.

Współczesne samochody są nierzadko wyposażone w elektroniczny wskaźnik poziomu oleju silnikowego, można go też sprawdzić wchodząc w odpowiednie funkcje komputera pokładowego. Generalnie użytkownicy coraz rzadziej przywiązują uwagę do oleju i nie kontrolują jego poziomu. Niestety jest to tragiczne w skutkach, ponieważ najnowocześniejsze silniki wymagają stałej kontroli bardziej niż 15-20 lat temu, a problemy związane z jego niedoborem to większość problemów w ogóle. Niewielkie niedobory mogą spowodować spustoszenie, niekoniecznie bezpośrednio, niekoniecznie od razu, ale skutki mogą być opłakane.

Normalne zużycie oleju silnikowego określa producent i jest to dość luźne pojęcie. Nawet 1 litr na 1000 km jest dopuszczalne z punktu widzenia producenta, ponieważ przy intensywnej eksploatacji samochodu rzeczywiście może do tak dużego zużycia dochodzić. Jednak dobry mechanik nie uzna tego za standard.

W nowoczesnych silnikach Diesla mamy jeszcze zupełnie nową, nieznaną wcześniej sytuację, że oleju może zarówno ubywać jak i przybywać, a to drugie nie musi być związane z problemami. Większa ilość oleju silnikowego to nic innego jak olej napędowy w misce olejowej, co zdarza się w silnikach z filtrem cząstek stałych. Większe skomplikowanie budowy silników powoduje też więcej sytuacji, w których oleju może ubywać. Sprawdźmy kiedy może do tego dochodzić i co robić, by tego uniknąć.

Przyczyny i skutki ubywania oleju silnikowego

Dziś znaczną część silników stanowią jednostki z turbodoładowaniem, bo diesle wolnossące dawno przeszły do historii, a doładowane benzyniaki to dziś minimum połowa silników. Dlatego też wiele usterek, w tym również ubywanie oleju należy wiązać z obecnością turbosprężarki.

Jedną z przyczyn ubywania środka smarnego są nieszczelności w turbosprężarce lub zatkanie przewodu odprowadzającego z niej olej. Najczęściej trafia on bezpośrednio do układu dolotowego i komór spalania. Zdarza się, że szukanie wycieków spełznie na niczym.

Zużycie lub mechaniczne uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych to znana od lat przyczyna znikania oleju silnikowego. Olej jest pompowany do komory spalania również wtedy, gdy dojdzie do delikatnego zniekształcenia korbowodu powodującego sytuację, że ruch tłoka nie jest do końca prostoliniowy. Poważniejsze zużycie elementów układu korbowo-tłokowego może powodować także silne przedmuchy gazów do skrzyni korbowej, a stamtąd część oleju przedostaje się przez odpowietrzenie do kanałów dolotowych silnika.

Dokładnie ten sam proces wystąpi w przypadku zbyt dużego poziomu oleju w silniku. Silne zużycie powierzchni gładzi cylindrów powoduje usunięcie rys uzyskanych w procesie honowania. Wówczas olej będzie spływał po ściankach zamiast się na nich zatrzymać, co spowoduje silne zużycie gładzi i pierścieni, a po niedługim czasie poskutkuje przedostawaniem oleju do komór spalania.

Problem z nadmiernym ubywaniem oleju może się pojawić gdy po naprawie głowicy, śruby zostaną niewłaściwie dokręcone. To skutkuje zwichrowaniem głowicy i wyciekami oleju silnikowego.

Zużycie pompy wtryskowej lub jej usterka, gdy jest smarowana olejem silnikowym powoduje sytuację, gdy olej trafia do paliwa, a później do komór spalania. Natomiast na skutek zakłóceń w procesie spalania, paliwo może dostać się do oleju.

To samo dzieje się wtedy, gdy układ zarządzający filtrem cząstek stałych nie może wykonać procesu wypalenia sadzy. Rozcieńczony paliwem olej będzie powodował szybsze zużywanie się silnika, co w konsekwencji przyspieszy zużycie oleju silnikowego.

Przekraczanie terminu wymiany oleju też może powodować duże kłopoty, czego najlepszym przykładem jest silnie zabrudzony filtr oleju. Jeżeli dojdzie do rozerwania jego wkładu, w konsekwencji spowoduje to przedostanie się zanieczyszczeń do silnika, jego szybsze zużycie i co za tym idzie również większe zużycie oleju.

Ostatnim, oczywistym powodem ubytków oleju są zużyte uszczelniacze w wielu miejscach silnika. Guma w wyniku starzenia przestaje skutecznie uszczelniać miejsca, w których ciśnienie oleju jest dość duże i przepuszcza na zewnątrz środek smarny.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)