Ford Mondeo vs Volkswagen Passat - porównanie katalogowe - test [cz.1]

W ubiegłym roku na rynek weszły nowe generacje dwóch mocnych graczy segmentu D: Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Postanowiliśmy porównać oba auta w bezpośrednim starciu.

Zanim przedstawimy Wam właściwy test, konieczne jest porównanie ze sobą cenników obu samochodów. Powodem są rozbieżności między naszymi egzemplarzami testowymi. Volkswagen Passat to wersja Highline z dwulitrowym silnikiem TDI o mocy 150 KM sprzęgniętym ze skrzynią automatyczną DSG. Ford Mondeo również został wyposażony na najwyższym poziomie (Titanium) i uzbrojony w liczne opcje dodatkowe. Jednak na jego pokładzie pracował silnik benzynowy 1,5 EcoBoost. Na dodatek Ford wybrał do tego egzemplarza skrzynię manualną. Nie należy tego oczywiście rozpatrywać jako wady. Jest to jednak przeszkoda utrudniająca bezpośrednie porównanie tych dwóch konkretnych egzemplarzy.

Różnice w napędach przełożyły się też na kłopoty z interpretacją wyceny obu aut. Mondeo kosztowało 153 680 zł i miało kilka cennikowych asów w rękawie. Passat również miał na pokładzie rzeczy, których nie było u konkurenta, ale był droższy. Testowy egzemplarz kosztował 174 760 zł. Tutaj rodzi się pytanie: jak bardzo ta różnica wynika z zastosowania diesla i DSG przez Volkswagena?

Konieczne było więc zajrzenie do cenników. Dobrze się złożyło, bo obydwaj producenci mają identyczne wersje napędowe dostępne w podstawowej wersji wyposażenia. To 2-litrowe turbodiesle o mocy 150 KM sprzęgnięte z 6-biegowymi ręcznymi skrzyniami biegów. Wersja podstawowa w Polsce w Fordzie Mondeo nosi oznaczenie Ambiente Plus. Passat natomiast oferowany jest jako Trendline.

Na wstępie przewagę uzyskał Ford dzięki niższej cenie bazowej. Za Mondeo z 2,0 TDCi o mocy 150 KM w podstawowej odmianie producent chce 105 800 zł. Passat kosztuje 4890 zł więcej. Ale czy to znaczy, że jest droższy? Niekoniecznie.

Passat już na poziomie Trendline ma na pokładzie automatyczną klimatyzację 3-strefową. Ford nie ma jej nawet w opcjach. Najlepsze co dostaniemy u Forda to klimatyzacja 2-strefowa. Na dodatek w bazowej wersji Mondeo otrzymamy sterowanie ręczne.

Z drugiej strony Volkswagen nie ma w swoim cenniku kolanowej poduszki powietrznej, którą w Fordzie dostajemy już w wyposażeniu podstawowym. Ambiente Plus ma na pokładzie także czujnik ciśnienia w ogumieniu. Volkswagen chce za to urządzenie dodatkowe 670 zł i nie oferuje go na poziomie Trendline. To dziwny zabieg, bo od listopada ubiegłego roku jest to obowiązkowa część wyposażenia każdego nowego modelu, tak jak już od dawna ABS.

Mondeo w standardzie dysponuje także portem USB, za który w Volkswagenie trzeba dopłacić. Passat z kolei ma między innymi chłodzony schowek, czujnik deszczu i automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne.

Rozbieżności między wyposażeniem podstawowym tych samochodów jest więcej. W Mondeo z tyłu szyby opuszczamy na korby. Z kolei Passat w bazowej wersji sprzedawany jest ze stalowymi felgami z kołpakami. Więcej szczegółów znajdziecie w tabelce poniżej. Po stronie podstawowego Passata jest łącznie 14 elementów, których nie ma w bazie Mondeo. Ford natomiast ma przewagę nad Volkswagenem w 10 przypadkach.

Zobacz również: Volkswagen Golf Alltrack - test napędu na cztery koła

Pierwotnie planowałem podsumować ile kosztowałyby identycznie wyposażone samochody, ale nie jest to możliwe przez stosowanie przez producentów pakietów. Przoduje w tym Ford. Więcej rzeczy możemy zamówić pojedynczo w Passacie. Mondeo w cenniku wiele elementów ma dostępnych tylko z komplecie z innymi dodatkami. W przypadku wielu części wyposażenia wymagany jest system multimedialno-informacyjny SYNC 2, prawdopodobnie ze względu na duży ekran. Takich sytuacji nie brakuje również w cenniku Volkswagena.

Przez stosowanie pakietów niewiele części wyposażenia dodatkowego da się porównać cenami. Przykładem mogą być czujniki parkowania, które w Fordzie występują albo w standardzie na poziomie Gold Edition, albo w pakietach. Jednocześnie dodatki, które z nimi dostajemy w Volkswagenie również należą do pakietów.

Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie da się porównać wyposażenia opcjonalnego. Niektóre dodatki, takie jak tempomat czy system rozpoznawania znaków drogowych da się ze sobą zestawić.

Ford Mondeo 2,0 TDCi, 150 KM, M6, Ambiente Plus (wersja podstawowa) Volkswagen Passat 2,0 TDI, 150 KM, M6, Trendline (wersja podstawowa)
Cena podstawowa: 105 800 zł Cena podstawowa: 110 690 zł
Wyposażenie podstawowe Cena / dostępność Wyposażenie podstawowe
Felgi aluminiowe 16” Obręcze stalowe 16” z kołpakami
Klimatyzacja: Klimatyzacja:
manualna automatyczna
Brak opcji w katalogu. Dostępna klimatyzacja dwustrefowa automatyczna w ramach pakietu SilverX lub z SYNC2 lub z wyższym poziomem wyposażenia Gold Edition 3-strefowa
Radio z CD/MP3 Radio z CD/MP3
6 głośników 8 głośników
Gniazdo USB 290 zł
Dostępne dla SYNC 2 z 8-calowym ekranem dotykowym i klimatyzacją 2-strefową Czytnik kart SD
Układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA) Brak opcji w katalogu
Układ kontroli trakcji (TA) System stabilizacji toru jazdy (ESP)
Układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) Asystent siły hamowania
Poduszki powietrzne czołowe Poduszki powietrzne czołowe
Poduszki powietrzne boczne przednie Poduszki powietrzne boczne przednie
Poduszki powietrzne kurtynowe Poduszki powietrzne kurtynowe
Poduszka powietrzna kolanowa Brak opcji w katalogu
Elektroniczny hamulec postojowy Elektroniczny hamulec postojowy
Brak opcji w katalogu AutoHold
Aktywne zagłówki przednich foteli Brak opcji w katalogu
Dostęp rodzicielski Ford MyKey Brak opcji w katalogu
Dostępne jako opcja z wyższym poziomem wyposażenia Dostęp bezkluczykowy Keyless Go
Ręczna regulacja położenia fotelu kierowcy w 4 kierunkach Fotele przednie z regulacją wysokości
Regulacja podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy Tylko z wyższym poziomem wyposażenia, regulacja elektryczna
Tylna kanapa składana, dzielona w proporcji 60:40 Tylna kanapa składana, dzielona w proporcji 60:40
Elektrycznie sterowane lusterka Elektrycznie sterowane lusterka
Podgrzewanie lusterek Podgrzewanie lusterek
Światła do jazdy dziennej Światła do jazdy dziennej
Reflektory halogenowe projekcyjne Brak opcji w katalogu
Tylne światła LED Tylne światła LED
Koło zapasowe, dojazdowe Pełnowymiarowe koło zapasowe stalowe
Kierunkowskazy zintegrowane w obudowach lusterek Kierunkowskazy boczne zintegrowane w obudowach lusterek
Listwy dookoła szyb bocznych czarne Listwy dookoła szyb bocznych czarne
Listwy dookoła grilla chromowane Listwy dookoła grilla chromowane
Tylko z wyższym poziomem wyposażenia Kierownica wykończona skórą
Brak opcji w katalogu Schowek z funkcją chłodzenia
Dostępne z pakietem Lane Keepieng Alert System wykrywający zmęczenie kierowcy
Tylko z wyższym poziomem wyposażenia Czujnik deszczu
Tylko z wyższym poziomem wyposażenia Lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane
Active City Stop (zawiera podgrzewaną przednią szybę) 1 700 zł System Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania
Brak opcji w katalogu System rekuperacji energii z hamowania
System Auto Start-Stop System Start-Stop
Elektrycznie sterowane szyby przednie Elektrycznie sterowane szyby tylne za dopłatą 400 zł Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
System monitorowania ciśnienia w oponach 670 zł (dostępny od poziomu Comfortline) System kontroli ciśnienia w oponach
Wybrane porównywalne elementy wyposażenia dodatkowego Cena / dostępność Wybrane porównywalne elementy wyposażenia dodatkowego
Przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów 800 zł 710 zł Przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
Tempomat 1 550 zł 1 450 zł Tempomat
niedostępne 2 200 zł Boczne poduszki powietrzne dla siedzeń zewnętrznych z tyłu
Nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa dla siedzeń zewnętrznych z tyłu 850 zł niedostępne
System rozpoznawania znaków drogowych (zawiera Lane Keeping Alert z wspomaganiem utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, automatyczne sterowanie światłami drogowymi, system monitorowania koncentracji kierowcy) 2200 zł (od poziomu Gold Edition) 0 zł (dostępny od poziomu Confortline) System rozpoznawania znaków drogowych
4830 zł (od poziomu Highline) Pakiet Drogowy z Lane Assist, Side Assist Plus i systemem rozpoznawania przechodniów
Inteligentny tempomat z systemem Pre-Collision Assist (zawiera czujniki parkowania z przodu i z tyłu) 5600 zł (dostępny od poziomu Titanium) 2970 zł (dostępny od poziomu Highline Tempomat z automatyczną regulacją odległości i systemem Front Assist (czujniki parkowania w Highline w standardzie)
Podgrzewana przednia szyba i dysze spryskiwaczy 800 zł (w standardzie od poziomu Gold Edition) 1400 zł (dostępna od poziomu Comfortline) Przednia szyba podgrzewana i odbijająca promienie podczerwone
Przednia szyba z filtrem przeciwsłonecznym IR 700 zł (od poziomu Gold Edition)
Podgrzewana kierownica 650 zł (dostępna na poziomie Titanium) 620 zł (dostępna od poziomu Comfortline) Podgrzewana kierownica

Jak widać oba samochody zostały przez swoich producentów przygotowane tak, by mieć swoje wyposażeniowe asy w rękawie. Ford więcej rzeczy próbuje sprzedać nam w pakietach, co może być uciążliwe przy konfigurowaniu, bo możemy być zmuszeni by zdecydować się na dodatki, których wcale nie chcemy, a za które jednak będzie trzeba zapłacić. Z drugiej strony bazowa cena Mondeo jest lepsza niż Passata. Różnica wynosi prawie 5 tys. zł. To kwota, w której mieści się system SYNC 2. Dostaniemy w nim kolorowy wyświetlacz 8-calowy (3 cale większy niż w VW), 8 głośników, zestaw głośnomówiący z Bluetooth z funkcją sterowania głosem (niestety, tylko po angielsku), sterowanie z kierownicy, funkcję wzywania pomocy, 2 gniazda USB, AUX-IN, gniazdo karty SD oraz automatyczną klimatyzację dwustrefową. Tym sposobem dostaniemy auta o niemal identycznej cenie, które różnią się taką samą liczbą opcji dostępnych w standardzie.

Pozostaje jeszcze ocena stylistyki wersji podstawowych. Tę kwestię pozwolimy rozstrzygnąć Wam. Poniżej znajdziecie ilustracje z Fordem Mondeo w wersji Ambiente Plus oraz z Volkswagenem Passatem Trendline.

Test porównawczy Volkswagena Passata i Forda Mondeo już wkrótce na Autokult.pl.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Citroën DS3 1,6 THP Dark Pink - test Nowa Škoda Octavia Scout 2.0 TDI - test Aston Martin V8 Vantage N430 - test Elektryczny Nissan e-NV200 Combi Tekna - test Mercedes-Benz CLA 250 4Matic z pakietem AMG - test Test Mercedesa C180 Estate [wideo] Toyota Land Cruiser 150 3,0 D-4D Arctic Trucks AT35 i Toyota Hilux 3,0 D-4D Arctic Truck AT35 - test Mercedes-Benz Vito Tourer 111 CDI (2015) - test Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line - test Mitsubishi Space Star 1,2 MT Intense - test Škoda Citigo Monte Carlo 1,0 MPI 75 KM - test Test Renault Twingo III 0.9 TCe [wideo] Nowa Honda CR-V (2015) 1.6 i-DTEC 160 AT9 - pierwsza jazda Nowy Ford Focus ST (2015) - pierwsza jazda [test] Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu Ford Focus 1,5 EcoBoost Titanium vs. Seat Leon FR 1,8 TSI DSG - test Infiniti Q50 2.0 Turbo Sport AT - test Fiat 500 Sport 0.9 TwinAir 105 KM - test Citroën C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG6 Shine - test Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG - test BMW 218d Active Tourer Luxury Line - test Seat Leon ST Style 2,0 TDI DSG - test Krótka Toyota Land Cruiser 150 3.0 D-4D - test

Popularne w tym tygodniu:

Test: Audi RS3 Limousine (2017) – sprostać oczekiwaniom sprzed lat Test Audi TT RS - oglądając konkurencję we wstecznym lusterku Cnota powściągliwości: pierwsza jazda Astonem Martinem DB11 z silnikiem V8 Pierwsza jazda SsangYongiem Rextonem G4. Korea bardzo szybko się uczy Mercedes-Benz Klasy X - dzień drugi, ekstremalny