Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2

W poprzednim artykule opisałem przyczyny i skutki niedostatecznego smarowania turbosprężarki. Pozostaniemy jeszcze przy oleju i dziś zajmiemy się tematem awarii polegającej na wycieku oleju z turbosprężarki.

fot. Mahle

Teoretycznie olej nie ma prawa wydostawać się do korpusu turbiny i sprężarki. Jest to fizycznie niemożliwe jeżeli turbosprężarka pracuje w odpowiednich warunkach. Powodem jest niesamowicie skuteczne uszczelnienie komory, w której znajduje się olej. Jest to bardzo istotne ze względu na czystość spalin.

Przekrój turbosprężarki

W turbosprężarce nie ma typowych uszczelek, które mogłyby się zwyczajnie zestarzeć. Hydrodynamiczne łożyska ślizgowe wałka mają metalowe uszczelnienia, podobne do tych, stosowanych w tłokach współpracujących z pierścieniami. Ze względu na panujące nadciśnienie w korpusie, nie ma mowy o wyciekach oleju – ciśnienie powietrza i spalin jest wystarczająco duże by powstrzymać olej próbujący wydostać się z komory, w której się znajduje w turbosprężarce. Z czasem powstają jednak pewne problemy, nie dotyczące bezpośrednio turbosprężarki, które powodują, że środek smarny jednak wydostaje się właśnie do jej korpusu. Wszystko opera się na rozkładzie ciśnienia powietrza/spalin względem ciśnienia oleju. Dlatego jeżeli wykluczymy zużycie silnika i zasysanie resztek niespalonego oleju z gazów wydechowych, to należy przyjrzeć się nie tyle samej turbosprężarce co układowi smarowania.

Tak to wygląda w rzeczywistości

Olej może wyciekać tylko od strony sprężarki lub z obu stron. Rzadko kiedy przedostaje się tylko do korpusu turbiny. Jednym z powodów wydostawania się oleju od strony sprężarki jest zakłócony, niedostateczny dopływ powietrza do korpusu wirnika. Najczęściej winowajcą jest mocno zanieczyszczony filtr powietrza, zawór EGR lub jakiś inny, fizyczny problem z dolotem powietrza do sprężarki. Przy niedostatecznej ilości powietrza, powstaje podciśnienie w obudowie sprężarki, co powoduje zassanie oleju do jej wnętrza przez obudowę łożyska. Zwykle zaolejony jest nie tylko korpus sprężarki, ale także przewody dolotowe silnika, intercooler i kolektor ssący. Niestety olej trafia również do silnika, gdzie przepalany powoduje dymienie na niebiesko.

Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1

W artykule o prawidłowej technologii wymiany turbosprężarek pisałem, że bez ustalenia przyczyny nie ma sensu wymieniać tego podzespołu na nowy. Bez…

Znacznie powszechniej występują wycieki z innego powodu. Najczęstszą przyczyną wydostawania się oleju na obie strony (turbina i sprężarka) jest problem z odprowadzaniem go z obudowy, co powoduje duże nadciśnienie oleju w turbosprężarce. Zwykle winowajcą jest cienki przewód, który może się na tyle zanieczyścić, że olej będzie miał trudności z przepływem. Może być również zagięty lub nieprawidłowo poprowadzony, co powoduje identyczny efekt.

Zbliżony w skutkach będzie nadmiar oleju w silniku. Jego zbyt duża ilość utrudnia odprowadzanie go do miski olejowej wspomnianym przewodem. Podobną przyczyną utrudnionego odprowadzania oleju jest nadciśnienie w skrzyni korbowej. Nadciśnienie to przenosi się również do przewodu odprowadzającego olej z turbosprężarki, co daje efekt jak w wyżej opisanych przypadkach. Tu problem leży najczęściej w zapchanym przewodzie odpowietrzającym skrzynię korbową.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Turbosprężarka – budowa, materiały, warunki pracy

Turbosprężarka to maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Jej zadaniem jest doładowywanie silnika…

Poprzez stosowanie niskiej jakości oleju silnikowego, następuje silne zanieczyszczenie nagarem przewodu odprowadzającego olej z turbosprężarki. Nagar może się pojawić również przez częste wyłączanie gorącego silnika lub brak osłon termicznych, co skutkuje niewłaściwym rozkładem temperatury powietrza wokół układu doładowania.

Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy

Gdy turbosprężarka ulegnie uszkodzeniu, trzeba ją wymienić. W tym artykule pomijam temat wyboru pomiędzy regenerowaną i nową częścią. Zajmiemy się…

Skutkami wycieków oleju w turbosprężarce jest zwiększone, niebieskie zadymienie, szybko ubywający olej silnikowy, obniżone osiągi silnika i szarpanie silnika podczas jego pełnego obciążenia. Niepokojącym objawem wskazującym na wycieki jest również pojawienie się dużej ilości oleju w układzie dolotowym, w tym w intercoolerze.

Zobacz więcej artykułów z serii: Doładowanie silników

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1 Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy Niewyważenie kół cz.1 - rodzaje i przyczyny występowania Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie Duże koła – plusy i minusy ich posiadania Awarie cewek zapłonowych i ich objawy Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a