TestyŠkodaŠkoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test

Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test

Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test
Mariusz Zmysłowski
19.01.2015 16:29, aktualizacja: 18.04.2023 11:42

Škoda Octavia to jeden z najczęściej kupowanych samochodów w Polsce. O takim umiejscowieniu na rynku nie decydują niezliczone, drogie dodatki, lecz dobrze skalkulowane ceny niższych wersji. Czy w katalogu samochodu wybieranego głównie portfelem jest miejsce na specjalne wersje takie jak Laurin & Klement?

Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test

Škoda Octavia Laurin & Klement to kolejny model noszący przydomek po nazwiskach jednych z ojców czeskiej marki. Wśród pozostałych wersji wyróżnia się eleganckimi dodatkami. Auto zostało postawione na 18-calowych felgach w kształcie turbin, nadwozie pokryto czekoladowym lakierem w cenniku opisanym jako Brąz Topaz (1950 zł dopłaty), a za przednimi kołami znalazły się połyskujące emblematy Laurin & Klement.

Obraz

Octavia w tej konfiguracji wygląda elegancko. Dobre wrażenie niestety psuje wnętrze. Podobnie jak nadwozie, ma ono kolor brązowy, ale zabrakło tu pomysłu na wykończenie. Z jednej strony otrzymujemy fotele pokryte częściowo skórą i częściowo Alcantarą, a także skórzaną kierownicę i mieszki drążka zmiany biegów oraz dźwigni hamulca ręcznego. Jednak patrząc na to wnętrze trudno nie poczuć niedosytu. Przed pasażerem rozciąga się połacie tworzywa sztucznego. Na boczkach przedłużenie obramowania klamki stanowi czarne, połyskujące tworzywo. Gdyby w tych dwóch miejscach znalazła się chociaż przyzwoita imitacja drewna, już byłoby trochę przytulniej i bardziej elegancko.

Obraz

Czym Laurin & Klement różni się od najlepiej wyposażonej w wersji podstawowej odmiany Elegance? Oprócz emblematów i foteli jest też różnica w drobiazgach, takich jak dywaniki, oświetlenie przestrzeni wokół nóg, system wspomagania ruszania pod wzniesienia czy pakiet Green Tec. Różnica jest też oczywiście w cenie. Škoda Octavia Elegance z silnikiem 1,8 TSI, systemem start-stop i ręczną skrzynią biegów kosztuje 87 250 zł. Za wersję Laurin & Klement, którą widzicie na zdjęciach, bez dodatkowego wyposażenia trzeba zapłacić 102 600 zł. Samochody z tą samą jednostką różnią się aż o 15 350 zł.

To nie oznacza, że nie opłaca się kupić Octavii Laurin & Klement. Jeśli komuś zależy na bogato wyposażonej Octavii, ta wersja specjalna może okazać się rozsądnym rozwiązaniem, bo doposażając wariant Elegance i tak zrównamy z nią cenę.

Obraz

Egzemplarz Octavii Laurin & Klement, który widzicie na zdjęciach stawia potencjalnemu nabywcy jeszcze jedno pytanie – ile jesteś w stanie wydawać na paliwo? Na pokładzie mamy bowiem dosyć mocny silnik benzynowy. 1,8 TSI to jednostka charakteryzująca się dobrą dynamiką. 180 KM potrzebuje tylko 7,3 s, żeby rozpędzić tego liftbacka do 100 km/h. Do tego osiąga maksymalnie 231 km/h. Niestety, pochłania przy tym niemałe ilości paliwa. W mieście trudno będzie zejść poniżej 8 l/100 km. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie więc 2-litrowy diesel o mocy 150 KM, który jest o sekundę wolniejszy do 100 km/h, ale według katalogu w mieście zużywa około 2,5 l/100 km mniej paliwa.

W egzemplarzu testowym 1,8-litrowy motor współpracował z ręczną skrzynią biegów. Było to dobre połączenie, bo dzięki dużej mocy, nie wymagał on częstych redukcji w trasie. Warto tu zaznaczyć, że jazda z tym manualem nie była też męcząca w mieście. Pracuje on bardzo przyjemnie, przyjmując kolejne wbijane biegi z miękkim kliknięciem.

Obraz

Na koniec pozostaje jeszcze jeden dylemat. Jeśli chcemy dużą, dobrze wyposażoną Škodę, to czy nie lepiej będzie zdecydować się na Superba? To zależy od tego, na czym najbardziej nam zależy. Jeśli przede wszystkim na dobrym wyposażeniu i sporej przestrzeni, to lepszym wyborem będzie 125-konny Superb w wersji Elegance za 102 100 zł. Niestety, będziemy musieli poświęcić tutaj sporą dawkę koni mechanicznych. Jeśli nie chcemy rezygnować z mocy, którą w pułapie cenowym nieco przekraczającym 100 tys. zł oferuje Octavia, musimy zapomnieć o lepszym wyposażeniu. Superb jest zatem alternatywą dla Octavii Laurin & Klement, ale wartą rozważenia tylko w nielicznych przypadkach.

Obraz

Cennik Octavii Laurin & Klement okazuje się być lepiej wyważony, niż można początkowo przypuszczać. Egzemplarz testowy, który widzicie na zdjęciach Škoda wyceniła na 120 650 zł. To bardzo duża kwota, w której mieści się wiele alternatyw, ale mając na uwadze wyposażenie, które w tej kwocie otrzymamy nie można powiedzieć, żeby Octavia L&K była wyceniona zbyt wysoko.

PLUSY:

Dynamiczny silnik

Dobra praca skrzyni biegów

Komfort na dobrym poziomie

Duża wygoda podróży w trasie

MINUSY:

Duże zużycie paliwa

Brak detali pasujących do wersji L&K

Ogólna ocena samochodu: 7/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/22]

Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Skoda Octavia 1,8 TSI (180 KM) Laurin & Klement
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:11798 cm3
Moc maksymalna:180 KM przy 5100-6200 rpm
Moment maksymalna:250 Nm przy 1250-5000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:100 KM/l
Skrzynia biegów:7-stopniowa, automatyczna
Typ napędu:przedni
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu McPherson
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany elektromechanicznie
Średnica zawracania:11,5 m
Koła, ogumienie przednie:225/40 R18
Koła, ogumienie tylne:225/40 R18
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Liftback
Liczba drzwi:5
Masa własna:1245 kg
Ładowność:625 kg
Stosunek masy do mocy:6,9 kg/KM
Długość:4659 mm
Szerokość:1814 mm
Wysokość:1461 mm
Rozstaw osi:2686 mm
Rozstaw kół przód/tył:1549/1520 mm
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Pojemność bagażnika:590 l
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,4 s7,5 s*
Prędkość maksymalna:231 km/h
Zużycie paliwa (miasto):7,8 l/100 km8,2 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,8 l/100 km7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,7 l/100 km
Emisja CO2:131 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek (procedura 2013)
Cena
Testowany egzemplarz:120 650 zł
Model od:61 250 zł
Wersja silnikowa od:84 250 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji Sport:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Podświetlane klamki zewnętrzne, przyciemniane szybyBrąz Topaz (1950 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu i z tyłu, brązowa tapicerka Laurin & Klement (alcantara + skóra), dekor Piano Black, beżowa podsufitka
-
Koła i opony:Obręcze ze stopów lekkich Turbine 7,5Jx18"Zapasowe koło stalowe dojazdowe, podnośnik, klucz, bez zestawu naprawczego (400 zł)
Komfort:Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa, , elektrycznie sterowane szyby, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektronicznie regulowany fotel kierowcy, podłokietnik z przodu ze schowkiem Jumbo Box, tylny podłokietniek z przelotką do bagażnika, komputer pokładowy Maxi Dot, uchwyt na kwity parkingowe, skrobaczka do szyb w pokrywie wlewu paliwa, reflektory bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów, lusterko fotochromatyczne, light assistant z czujnikiem deszczuDwustronna mata bagażnika (200 zł), popielniczka z przodu (100 zł), gniazdo 230 V (400 zł), zestaw siatek w bagażniku (200 zł), pakiet Sun and Pack: pokrywa bagażnika z siatką, roleta słoneczna tylnej szyby (550 zł), wycieraczka tylnej szyby Aero (300 zł), podgrzewane fotele przednie i przednia szyba - elementy pakietu Amazing, bezkluczykowy system obsługi z alarmem (2400 zł), wybór profilu jazdy (400 zł), system wspomagania parkowania 2.0 (1250 zł), aktywny tempomat (2800 zł)
Bezpieczeństwo:ESP, Multicollision Brake, poduszki powietrzne czołowe i boczne z przodu, kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa kierowcy, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, 2x ISOFIX na tylnej kanapie, immobiliserUchwyty ISOFIX na fotelu pasażera z przodu (150 zł)
Multimedia:Gniazdo MDI, sterowanie multimediami z kierownicyPakiet Amazing: system nawigacji Columbus, przygotowanie pod telefon GSM, Bluetooth, dodatki komfortowe (6950 zł)
Mechanika:--
* pełny bak, asfalt minimalnie wilgotny, tylko kierowca
jazda głównie autostradą z prędkością 125 km/h na tempomacie
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (71)