Kolor spalin - co oznacza?

Kolor dymu wydobywającego się z rury wydechowej może sporo powiedzieć o kondycji samochodu.

Spaliny sprawnie działającego auta są praktycznie bezbarwne. Jeżeli dym jest kolorowy może to świadczyć o problemach z jednostką napędową.

Biały

Białe kłęby nie zawsze muszą oznaczać, że z pojazdem jest coś nie tak. Jeżeli po pewnym czasie od rozruchu przestają się pojawiać, prawdopodobnie nie ma się czym martwić. Biały dym to często po prostu para wodna zgromadzona np. w układzie wydechowym. Jest ona lepiej widoczna, gdy panują niskie temperatury.

Białe i w dodatku gęste spaliny, które wydostają się z układu mimo przejechania dłuższego dystansu to jednak zły znak. Być może uszkodzeniu uległa uszczelka pod głowicą lub sama głowica. Biały dym bierze się z tego, że do cylindrów dostaje się płyn chłodniczy. Możemy odczuć nierówną pracę silnika czy spadek mocy i zauważyć ubytek płynu chłodzącego.

Niebieski

Niebieski kolor spalin świadczy o tym, że silnik spala przedostający się do komór olej. Tutaj możemy mieć do czynienia z kilkoma poważnymi defektami. Możliwe, że uszkodzone są pierścienie tłokowe czy gładzie cylindrów.

Niebieski dym może być też oznaką tego, że wyeksploatowaniu uległy uszczelniacze zaworów bądź awarii uległa turbosprężarka.

Czarny

Czarne obłoki dymu w przypadku silników Diesla nie są niczym niezwykłym. Mogą pojawiać się podczas uruchamiania silnika lub poddawania motoru większym obciążeniom.

Jeżeli czarne spaliny są widoczne także podczas spokojnej jazdy, a nie przy gwałtownym wciśnięciu pedału gazu, to sygnał, że rozregulowaniu lub awarii uległ układ wtryskowy. Być może trzeba będzie wymienić pompę wtryskową lub same wtryskiwacze. Istnieją też możliwość, że zdefektował układ oczyszczania spalin. Czarny dym może być oznaką tego, że uszkodzona jest turbosprężarka lub gumowe rury dostarczające powietrze do intercoolera są nieszczelne.

Rzadziej z czarnym dymem mamy do czynienia w przypadku silników benzynowych. W ich przypadku ciemna barwa może wskazywać na problemy z układem sterowania jednostką napędową na przykład wynikające z nie do końca profesjonalnie wykonanego chiptuningu. Paliwo jest zbyt obficie dawkowane.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Szary

Szare spaliny o intensywnym zapachu mogą świadczyć o tym, że silnik otrzymuje zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną. Paliwo może być dawkowane w zbyt dużych ilościach np. z powodu uszkodzenia czujnika temperatury.

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak gasić pożar samochodu? Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana Car-detailing, czyli jak poprawnie dbać o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta Czy zimą warto myć samochód? Świece zapłonowe do sportu i tuningu Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a