Kraksy z Nürburgring Nordschleife [wideo]

Kraksy z Nürburgring Nordschleife [wideo]

Kraksy z Nürburgring Nordschleife [wideo]
Źródło zdjęć: © fot. youtube.com
Wojciech Kaczałek
06.06.2014 20:38, aktualizacja: 13.10.2022 14:09

Północną pętlą toru Nürburgring za stosunkowo niewielkie pieniądze może się przejechać każdy. Wielu kierowców co roku przekonuje się jednak, dlaczego trasa ta jest zwana Zielonym Piekłem.

Przydomek ten nadał niemieckiemu obiektowi 3-krotny mistrz Formuły 1 sir Jackie Stewart. Istnieją ku temu solidne podstawy.

Pętla północna, czyli Nordschleife, mierzy 20,832 km długości i ma 73 zakręty: 33 w lewo i 40 w prawo. W zawodach długodystansowych korzysta się z trasy o długości 24,433 km, połączonej z nowszym torem znajdującym się na południu. Różnica wysokości pomiędzy najwyższym a najniższym punktem drogi wynosi 300 m.

Zadłużony Nürburgring został w marcu tego roku sprzedany niemieckiej firmie Capricorn Group, która zajmuje się produkcją części, rozwojem technologii związanych z motoryzacją i usługami z dziedziny sportów motorowych. Przedsiębiorstwo zapłaciło za cały kompleks 100 mln euro.

Jeśli ktoś jest chętny, może się za opłatą zmierzyć z Nordschleife. Za przejazd 1. okrążenia trzeba zapłacić 27 euro. Istnieją też pakiety z większą liczbą pętli, od 4 do 25 (od 100 do 518 euro). Można też kupić roczny karnet kosztujący 1650 euro.

NÜRBURGRING Nordschleife - ein Mythos, eine Liebe

Na Nürburgringu można wypożyczyć samochód, na co trzeba wydać minimum 99 euro. W ofercie jest szereg modeli, w tym Suzuki Swift Sport, Renault Clio RS 200, Volkswagen Scirocco Cup+, Volkswagen Golf VII GTI z pakietem Performance, Toyota GT86, BMW Z4 i M3 oraz Porsche 911 (997). Ponadto można wybrać się na przejażdżkę w fotelu pasażera Astonem Martinem V8 Vantage lub tzw. Ring-Taxi (BMW M5).

Władze toru nie podają tego typu danych, ale stali bywalcy oszacowali na podstawie raportów policyjnych, że co roku na Ringu śmierć ponosi od 3 do 12 osób. Na północnej pętli panuje duży ruch. Nawet dla doświadczonych kierowców Zielone Piekło jest wyzwaniem.

Praktycznie co tydzień w internecie pojawiają się nagrania i zdjęcia pokazujące wypadki, do jakich dochodzi na Nordschleife. Niektóre kończą się na wgnieceniach karoserii, inne są poważniejsze. Przyjrzyjmy się niektórym z nich z ostatniego roku. Przy okazji zobaczymy, jaka różnorodność panuje wśród modeli, które wyjeżdżają na tor.

BMW

Samochody BMW są uważane za maszyny dające dużą radość z jazdy. Do niedawna w ofercie nie było aut FWD, a jednym ze znaków firmowych bawarskiej jest tylny napęd.

W dodatku jest to producent niemiecki. Nic więc dziwnego, że po Nordschleife jeździ wiele BMW. Stąd też zapewne naprawdę duża liczba filmów pokazujących wypadki z udziałem modeli tego przedsiębiorstwa.

Na górze możecie obejrzeć materiał pokazujący kraksę z kwietnia tego roku z udziałem wypożyczonego BMW RS M3 E92, która mogła skończyć się dużo gorzej, np. dachowaniem. Samochód ten to dzieło tunera RS-Racingteam. Został wyposażony w sportowe, regulowane zawieszenie, tylny spojler i 19-calowe felgi. Waży o 190 kg mniej niż seryjny model, a pod maską ma 450-konny silnik 4,0 V8.

Poniżej znów zakręt Schwedenkreuz. Tym razem w roli głównej BMW Serii 3 E46, które także wystrzeliło w górę.

Wiele wypadków w Zielonym Piekle (tutaj sekcja Brünnchen) kończy się tak, jak dwa poniższe – uderzeniem przodem w barierę. Zarówno kierowcy prowadzącemu model BMW M3 E46 (samochód został upodobniony do wersji CSL), jak i BMW Z4 nic się nie stało.

Carfreitag Nordschleife CRASH BMW Z4 M Brünnchen Karfreitag 18 04 2014

Nie brakuje sytuacji, w których o tym, czy dojdzie do nieszczęśliwej sytuacji decyduje refleks kierowcy jadącego za autem tracącym przyczepność. Zwróćcie uwagę na pojazd, który znajduje się za BMW M3 E36. Tak, to Hummer H3.

W październiku 2013 r. doszło do poważnego wypadku BMW M5 Ring-Taxi. Droga była śliska, a auto jechało z prędkością ok. 180 km/h. Nikt nie odniósł poważnych obrażeń.

Obraz
© fot. bridgetogantry.com

Citroën

Na Nürburgringu można spotkać sporo miejskich samochodów, co nie znaczy, że zwyczajnych. Członkowie ASC Performance (Jak sami mówią, nie jest to firma tuningowa, a "grupa zapaleńców lubiących prędkość") zbudowali specjalny egzemplarz Citroëna C1.

Citroen C1 Crash Nordschleife Onboard

Nie podali informacji na temat tego, jakim dokładnie modyfikacjom poddano auto, ale na jednym z filmów widać, że samochód dotrzymuje tempa staremu Porsche 911 Turbo. Niestety, Citroën C1 został rozbity w kwietniu tego roku.

Honda

Honda S2000 to roadster, który był wytwarzany w latach 1999-2009. Samochód powstał dla uczczenia 50. rocznicy założenia japońskiej firmy.

Auto w wersji europejskiej było wyposażone w 2-litrowy silnik wolnossący rozwijający 240 KM. Powstało ponad 110 000 sztuk S2000, jednak na rynku wtórnym nie ma zbyt wielu egzemplarzy.

Honda to znakomity pojazd do zabawy. Pod warunkiem, że nie kończymy jazdy tak, jak kierowca powyżej.

Jaguar

Do grona szybkich taksówek używanych na Nürburgringu w 2012 r. dołączył Jaguar XJ w wersji Supersport. Limuzyna ma pod maską 5-litrowy silnik V8 ze sprężarką mechaniczną.

Jaguar XJ Supersport CRASH @ Nordschleife

Jednostka generuje 510 KM, co pozwala na rozpędzanie Jaguara do 280 km/h. Egzemplarz do jazdy po Nordschleife zamiast standardowych siedzeń ma 4 fotele kubełkowe. Auto otrzymało też klatkę bezpieczeństwa.

Wyposażenie to przydało się w sierpniu ubiegłego roku, kiedy to Jaguar XJ miał bliskie spotkanie z barierą.

Nordschleife CRASH Peugeot Accident Unfall Nordschleife Nurburgring 29 05 2014

Peugeot ma na swoim koncie liczne sukcesy sportowe, m.in. w Rajdowych Mistrzostwach Świata i Rajdzie Dakar. Francuska marka ma też w swoim dorobku ciekawe modele dla miłośników szybszej jazdy.

Jednym z nich jest Peugeot 206 S16. Samochód ten jest napędzany przez benzynowy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 136 KM. Najprawdopodobniej to właśnie ten wóz możemy obejrzeć powyżej.

Pod materiałem komentarz zamieścił pasażer Peugeota. Tłumaczy on, że auto zostało kupione za 300 funtów. Było wyposażone w chińskie opony. W momencie wyjazdu na tor kierowca i jego towarzysz mieli za sobą 8-godzinną podróż z Anglii.

Przed utratą przyczepności na liczniku Peugeota 206 było ok. 170 km/h. W chwili zderzenia prędkość wynosiła ok. 60 km/h.

Touristenfahrten Nürburgring Nordschleife 29/09/13 - Peugeot 405 almost crash

Drugie nagranie pokazuje Peugeota 405 najpewniej w wersji Mi-16. W aucie tym montowany był 2-litrowy motor rozwijający 154 KM. Osoba, która go prowadziła, nie chciała ustąpić miejsca szybszym samochodom.

Nordschleife Touristenfahrten 23.06.2013 Crash Unfall

Na Nordschleife wypuszczają się też kierowcy w całkiem zwyczajnych odmianach zwyczajnych modeli, np. w Peugeotach 306.

Crash Porsche 911 GT2 Nurburgring Flugplatz onboard DS3 R

W czerwcu ubiegłego roku na północnej pętli doszło do bardzo poważnego wypadku 620-konnego Porsche 911 GT2. Kierowca wyszedł z auta o własnych siłach. Nabawił się kilku siniaków.

RALENTI + photos crash Porsche GT2 nurburgring

Zanim na miejsce dotarły służby medyczne, pasażerowi musieli udzielić pomocy świadkowie zdarzenia, ponieważ jego drogi oddechowe zostały zablokowane (prawdopodobnie przez język). Ponadto złamał rękę.

Wypadek został sfilmowany z pokładu Citroëna DS3 R. Francuskie auto poruszało się z prędkością 150 km/h, kiedy Porsche przemknęło obok, a następnie podskoczyło na wzniesieniu.

Renault

Renault Mégane RS to ważny samochód, jeśli mówimy o najnowszej historii Zielonego Piekła. Do tego hot-hatcha (w specyfikacji Trophy) należał rekord okrążenia dla pojazdów przednionapędowych.

Renault straciło prowadzenie w tej kategorii na rzecz Seata i Leóna Cupra 280, ale nieoficjalnie wiadomo, że nowe Mégane RS 275 Trophy pobiło rezultat hiszpańskiego kompaktu.

Jak przedstawia krótki filmik, nie dla każdego jazda po pętli północnej kończy się pobiciem rekordu.

Subaru Impreza WRX STi Prodrive Crash / Unfall @ Wippermann Nürburgring Nordschleife 26.10.13

Zdarzenie widoczne na materiale miało miejsce pod koniec października 2013 r. Kierowca Subaru Imprezy WRX STi dokładnie opisał, jak doszło do wypadku.

Pisze, że niespecjalnie chciał wyjeżdżać na tor, ze względu na bardzo śliską nawierzchnię i zimowe opony. Miał odbyć z pasażerem spokojną przejażdżkę.

W pewnym momencie auto postawiło bokiem.

Kierujący myślał, że ma sytuację pod kontrolą, ale samochód złapał przyczepność, a prawe koło wjechało na krawężnik. Właściciel Subaru doznał kilku złamań.

Toyota GT 86 CRASH Accident Nordschleife Nürburgring 02 06 2013 Rent a Racecar

Jak wspominaliśmy, wyposażona w 200-konny silnik o pojemności 2,0 l Toyota GT86 to jeden z samochodów, który można wypożyczyć do jazdy po Ringu. Egzemplarz z nagrania miał zawieszenie Bilstein i opony Toyo typu semi slick. Nie pomogło to jednak w uchronieniu się przed starciem z barierą.

Heavy VW Golf 5 GTI Crash Unfall Nordschleife Nürburgring Touristenfahrt 01.05.2014

Nordschleife przyciąga dużą liczbę posiadaczy Volkswagenów Golfów, zwłaszcza tych dysponujących wersjami GTI oraz R. Ich starcia z torem nieraz kończą się niezbyt ciekawie.

Golf IV Nordschleife Crash 4.5.14 Touristenfahrten Unfall

Szczególnie niebezpiecznie wygląda pierwszy z wypadków. Na szczęście kierowca wyszedł z niego bez szwanku. Skończyło się na kontrolnej wizycie w szpitalu.

Kotzen auf der Nordschleife Puke on the Nordschleife Nurburgring

Na koniec film, dzięki któremu można się przekonać, jakim wyzwaniem dla organizmu może być jazda po trasie Zielonego Piekła.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)