TestyVolkswagenVolkswagen CrossTouran 2.0 TDI DSG - test

Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI DSG - test

Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI DSG - test
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki
09.12.2014 14:40, aktualizacja: 18.04.2023 11:41

Uterenawianie samochodów nie mających nic wspólnego z bezdrożami to moda, która trwa już od kilku lat. Specjalne pakiety stylistyczne, które podnoszą wizualną dzielność w terenie dostępne są dla aut z różnych segmentów, również rodzinnych minivanów. Przykładem może być Volkswagen CrossTouran, który od innych Touranów różni się praktycznie tylko zestawem plastikowych paneli.

Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI DSG - test

Z racjonalnego punktu widzenia wersje takie jak CrossTouran są zupełnie bez sensu, tak jak montowanie spoilerów, spliterów czy dyfuzorów do samochodów, które prędkość autostradową rozwijają dopiero przed bramkami zjazdowymi. Zdarzają się jednak klienci, którzy wybierają je ze względu na walory estetyczne, tak samo jest z większością pakietów uterenawiających. Tym co również skłania klientów do wyboru odmian typu Cross to chęć kontrastowania na tle posiadaczy bliźniaczych wersji, różniących się z zewnątrz tylko kolorem lakieru i wzorem obręczy.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Volkswagen Touran wygląda jak klasyczny, średniej wielkości MPV o stosunkowo nudno zarysowanej dwubryłowej sylwetce. Pudełkowaty kształt nadwozia to poza kilkoma detalami kalka z większego, miesiąc starszego i równolegle oferowanego Sharana. Zabieranie lub dodawanie centymetrów do tego samego projektu to popularny zabieg przy projektowaniu rodzin samochodów – wystarczy zajrzeć też chociażby do oferty minivanów Forda. Zostawmy jednak pokrewieństwo stylistyczne pomiędzy poszczególnymi modelami i jeszcze raz zerknijmy na Tourana doposażonego tym razem w Cross-pakiet. Okazuje się, że do zmiany wyglądu czasem naprawdę niewiele trzeba. Trochę niepolakierowanego plastiku u dołu oraz podwyższone o 20 mm zawieszenie sprawiają, że do bólu szablonowy i konserwatywny Touran zaczyna prezentować się całkiem ciekawie i nawet okazjonalnie przykuwać wzrok na ulicy.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Odpowiednio dobrane dodatki stylizacyjne to podstawa "uterenowionych" wersji, czasem oprócz nadwozia obejmują one też wnętrze, jednak w przypadku CrossTourana Volkswagen zbytnio się nie wysilił ograniczając zmiany tylko do tapicerki. Bardzo wygodne i dobrze wyprofilowane fotele obszyte są Alcantarą połączoną z tkaniną, miękka, tekstylna tapicerka w szarym kolorze wyściela też boczki drzwi. Może akurat tam nie jest to zbyt praktyczne ze względu na możliwość wybrudzenia (tym bardziej w "dzielnej terenowo" wersji Cross) jednak wygląda bardzo stylowo i jest jednym z najładniejszych zabiegów wykończeniowych w kabinie.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Materiały użyte do budowy kokpitu nie urzekają, praktycznie wszystkie są twarde w dotyku i sprawiają wrażenie niezbyt odpornych na dłuższą eksploatację, co potwierdza też ich spasowanie. Na gęstych, drobnych nierównościach dużo plastikowych paneli rozsianych po kabinie wpada w hałaśliwy rezonans (nawet do 80 dB na poziomie uszu kierowcy) i nieprzyjemnie drży.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

O ile jakość kabiny pozostawia sporo do życzenia to na pochwałę zasługuje ergonomia, czyli domena samochodów Volkswagena. Deska rozdzielcza jest bardzo prosta i czytelna, a jej obsługa nie wymaga ani chwili zastanowienia. Wygodna i wysoka pozycja za kierownicą w połączeniu z niezłą widocznością pozwalają dobrze obserwować otoczenie dookoła. Tylna kanapa przy podróży w pięć osób oferuje wystarczająco dużo przestrzeni nawet dla wysokich pasażerów, wszystkie siedziska i oparcia są niezależnie regulowane (a nawet wyjmowane) co przydaje się również w przypadku rozłożenia z podłogi bagażnika dwóch dodatkowych siedzisk trzeciego rzędu (dopłata 3470 zł). Niestety ze względu na wysokie zamocowanie nawet przeciętnie wysokie osoby nie pojadą na nich w wystarczająco komfortowych warunkach, samo zajmowanie na nich miejsca przez osobę dorosłą wymaga solidnej rozgrzewki aby nie nabawić się kontuzji. Trzeba je traktować jako miejsce przewozu starszych dzieci czy awaryjnie kogoś dorosłego na krótkich dystansach kosztem przestrzeni bagażnika, który przy przewozie do pięciu osób jest naprawdę ogromny, a przy siedmiu swoją długością odpowiada już segmentowi A.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

CrossTouran spełnia podstawowe oczekiwania wobec średniej wielkości MPV, jest funkcjonalny, przestronny i przewidywalny przy spokojnej jeździe, natomiast łuki zbierane przy wyższej prędkości przez wysoki środek ciężkości powodują jednak wyczuwalne przechyły nadwozia. Platforma podwoziowa PQ35 wspólna z Volkswagenem Golfem VI generacji sprawia, że układ prowadzenia kół w swojej pracy przypomina współczesne kompakty. Na większych nierównościach takich jak poprzeczne progi zwalniające jest całkiem komfortowo jednak na drodze pełnej mniejszych wymuszeń auto zaczyna dosyć nerwowo podskakiwać, przenosić drgania na kabinę i dość głośno hałasować.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Przyjemność prowadzenia poprawiłby z pewnością napęd na wszystkie koła, który nie jest dostępny w żadnej wersji Tourana, nawet tej "uterenowionej". Brak 4x4 dyskwalifikuje ten model jako coś więcej niż zwykłe MPV, a szkoda, bo nawet większy i cięższy Sharan z tym samym silnikiem, ale doposażony w 4Motion zadziwiająco skutecznie przedziera się przez nadrzeczne piachy i błota pokazując na co go stać.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Również moc 177 KM rozwijana z silnika 2.0 BiTDI byłaby wtedy spokojniej przenoszona na nawierzchnię, bo w przypadku przedniej osi auto wydaje się aż za mocne. Po wciśnięciu pedału gazu i szybkiej redukcji biegu przez naprawdę nieźle pracujące DSG z łopatkami opony o szerokości 215 mm tracą trakcję nawet na prostej, suchej drodze.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Jak więc traktować CrossTourana? Na pewno nie jako model specjalny, a jedynie wersję wyposażenia nieco ponad topowe Highline. W ramach dołożenia 3200 zł oprócz paneli stylizacyjnych nadwozia, bardzo ładnej tapicerki i większego prześwitu w pakiecie jest też system Park Assist, siedemnastocalowe koła i podgrzewane fotele. Suma tych dodatków jest warta rozpatrzenia wspomnianej dopłaty, jeśli ktoś i tak rozważa zakup bogato wyposażonego Tourana.

Plusy:

Przestronność i funkcjonalność

Wysoka ergonomia wnętrza

Uczciwa cena za to co oferuje pakiet Cross

Minusy:

Materiały wykończenia wnętrza i ich spasowanie

Mocna wersja 2.0 BiTDI łatwo gubi trakcję

Brak możliwości zamówienia 4Motion

Ogólna ocena samochodu: 5,5/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/21]

Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI DSG - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Volkswagen CrossTouran 2.0 BiTDI DSG
Silnik i napęd:
Układ i doładowanie:R4, turbodoładowany
Rodzaj paliwa:Olej napędowy
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1968 cm3
Stopień sprężania:16,5
Moc maksymalna:177 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny:400 Nm przy 1500-2000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:90 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, DSG
Typ napędu:FWD (koła przednie)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Koła, ogumienie przednie:215/50 R17 Dunlop SP Sport
Koła, ogumienie tylne:215/50 R17 Dunlop SP Sport
Masy i wymiary:
Typ nadwozia:MPV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d.
Masa własna:1634 kg
Stosunek masy do mocy:9,1 kg/KM
Długość:4397 mm
Szerokość:1794 mm
Wysokość:1634 mm
Rozstaw osi:2677 mm
Rozstaw kół przód/tył:1550/1531 mm
Pojemność zbiornika paliwa:60 l
Pojemność bagażnika:695 l (przy 5 miejscach)
Osiągi:
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,8 s
Prędkość maksymalna:213 km/h
Zużycie paliwa (miejskie):7,0 l/100 kmok. 8,5 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie):5,0 l/100 kmok. 7,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,7 l/100 kmok. 7,5 l/100 km
Emisja CO2:150 g/km
Test zderzeniowy EuroNCAP:b.d.
Cena:
Testowany egzemplarz:ok. 140 000 zł
Wersja silnikowa od:123 190 zł
Model od:98 190 zł (najtańszy Cross)
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Pakiet Cross, relingi dachoweLakier specjalny, biały "Pure" (510 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Tapicerka Alcantara Meteor-
Koła i opony:Obręcze ze stopu metali lekkich "Canyon" 17 cali-
Komfort:Niezależnie regulowane tylne fotele, fotele przednie z regulacją lędźwiową, kierownica skórzana wielofunkcyjna z łopatkami do skrzyni DSG, stoliki w oparciach foteli, szuflady pod fotelami, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, Light Assist, Park Assist z czujnikami parkowania, pakiet Zimowy: podgrzewane przednie fotele z oddzielną regulacją, spryskiwacze reflektorów, ogrzewane dysze spryskiwaczy (szyba przednia), kontrolka poziomu płynu spryskiwaczy, tempomatPakiet Komfort: reflektory bi-ksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów i światłami do jazdy dziennej LED z przodu, bi-ksenonowe światła mijania i drogowe, dynamiczna regulacja zasięgu reflektorów, spryskiwacze reflektorów, kontrolka poziomu płynu do spryskiwacza, pionowa siatka oddzielająca przestrzeń pasażerską od bagażowej (1990 zł), dwa dodatkowe siedzenia w trzecim rzędzie (3470 zł)
Bezpieczeństwo:Światła do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgłowe, czujnik deszczu i zmierzchuSystem Lane Assist - asystent utrzymania pasa ruchu (1970 zł)
Multimedia:System radiowy RCD 310 z ośmioma głośnikamiSystem nawigacji satelitarnej RNS 510 wraz z systemem Rear Assist - kamera cofania (7840 zł)
Mechanika:Zawieszenie podwyższone o 20 mm-
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)