Zawodnicy, którzy przegrali przez przedwczesne świętowanie

Zawodnicy, którzy przegrali przez przedwczesne świętowanie

Zawodnicy, którzy przegrali przez przedwczesne świętowanie
Źródło zdjęć: © fot. Williams Grand Prix Engineering Ltd.
Mariusz Zmysłowski
30.05.2014 22:04, aktualizacja: 08.10.2022 09:21

Sporty motorowe potrafią brutalnie ściągnąć na ziemię każdego, kto odpuścił przed metą. Oto grupa zawodników, którzy choć byli bliscy triumfu, przegrali przez przedwczesne świętowanie.

Sean Emmett celebrates too early and loses the win British Superbikes at Thruxton 2004

Sytuacja miała miejsce w roku 2004. Sean Emmett miał przed sobą już ostatni zakręt w wyścigu w Thruxton w British Superbike i już wtedy postanowił świętować. Przez triumfalny gest Emmett stracił panowanie nad motocyklem. Wytrącona z równowagi maszyna została błyskawicznie wyprzedzona przez kolejnego zawodnika, który nie mógł nie skorzystać z okazji. Chwilę później motocykliści przejechali metę i Emmett pozostał bez szans na walkę o odzyskanie pozycji.

Mark Martin's Big Mistake

Tym razem cofamy się do roku 1994 i przenosimy się za ocean. W NASCAR Busch Series podczas wyścigu Goody's 250 finisz odbywał się z białą flagą. Oznaczało to, że samochody powoli toczyły się w ustalonym szyku i nic nie mogło już pokrzyżować planów Marka Martina. Niestety, zawodnik przedwcześnie zjechał z toru do alei serwisowej. Możliwe, że zmylili go inni zawodnicy, którzy mieli tak odległe lokaty, że opuścili już trasę. Tym sposobem Mark Martin kilkaset metrów przed metą oddał zwycięstwo Davidowi Greenowi, dla którego było to jedyne pierwsze miejsce w 1994.

Björn Wirdheim

Rok 2003, Monako, GP Formuły 3000. Na prowadzeniu szwedzki kierowca Björn Wirdheim. Co złego mogło się stać kilka metrów przed metą? Nic, oprócz przedwczesnego świętowania. Kierowca na prostej start-meta zjechał do ściany, by podziękować swojemu zespołowi. W tym momencie zza zakrętu wyłonił się Nicolas Kiesa. Gdy Wirdheim zorientował się co się dzieje, było już za późno. Wcisnął pedał gazu do podłogi. Tyłem bolidu aż rzuciło. Na nic był cały ten wysiłek i Szwed przekroczył linię mety o 0,895 s później niż duński kierowca.

MEGHAN RUTLEDGE: The Final Lap | World of X Games

Przedwczesne świętowanie zgubiło również pochodzącą z Australii Maghan Rutledge, która na chwilę przed metą prowadziła kobiecą rundę ubiegłorocznych zawodów X Games. Wyścig liczący 12 okrążeń już dobiegał końca gdy zawodniczka w powietrzu wykonała triumfalny gest w stronę widzów. Niestety, kontrola nad motocyklem w locie odbywa się między innymi poprzez pracę hamulcami oraz gazem. Rutledge zdjęła rękę z prawej manetki i pozwoliła motocyklowi zanurkować przodem. Gdy zorientowała się co się dzieje, było już za późno by ratować sytuację. Motocykl uderzył w ziemię. Całe szczęście zawodniczce nic się nie stało, jednak nie miała ona już szans na zwycięstwo.

A bike race leader forgot to run last lap!

Do niezwykłej sytuacji doszło we włoskiej motocyklowej serii CIV. Riccardo Russo prowadził wyścig i jak wszyscy bohaterowie tego zestawienia przedwcześnie świętując skazał się na porażkę. Zawodnik sądził, że już ukończył wyścig. W rzeczywistości miał przed sobą jeszcze jedno okrążenie. Niestety, zajęty świętowaniem był wyprzedzany przez kolejnych zawodników.

Nie był to jednak ostatni niesamowity zwrot akcji w tym wyścigu. Gdy z prowadzenia odpadł Russo, do walki o pierwsze miejsce stanęli Alessandro Nocco oraz Nicola Morretino. Ostatecznie po krótkim, ale emocjonującym starciu na prowadzenie wyszedł Nocco, kończąc wyścig o 14 miejsc wyżej, niż Russo, który jeszcze okrążenie wcześniej był kandydatem do najwyższego stopnia podium.

Mansell Last Lap Retirement - 1991 Canadian Grand Prix

Mansell swoim niechlubnym wyczynem z roku 1991 przeszedł do historii motorsportu. Stał się pierwszym kierowcą Formuły 1, który przegrał GP na ostatnim okrążeniu, będąc wcześniej liderem przez cały wyścig. Brytyjski zawodnik zasiadający za sterami Williamsa zaczął pozdrawiać kibiców jeszcze na ostatnim okrążeniu Grand Prix Kanady. Miał ponad 50 s zapasu do Nelsona Piqueta w Benettonie, więc pozwolił sobie na zmniejszenie tempa, by bezpiecznie machać kibicom.

Niestety, prędkość obrotowa silnika spadła do zbyt niskiego poziomu. Williams zdławił się i zgasł. Nigel Mansell powoli dotoczył się na pobocze. Niedługo później minął go Piquet w drodze po zwycięstwo warte 10 punktów. Dla ostatecznego wyniku w tamtym sezonie wydarzenie to nie miało żadnego znaczenia. Mistrzem został Ayrton Senna z 24-punktową przewagą nad Mansellem.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)