Seat Ibiza 2008 - wczesną jesienią w Polsce

Seat Ibiza 2008 - wczesną jesienią w Polsce

Seat Ibiza 2008 - wczesną jesienią w Polsce
Jacek Filipek
03.04.2008 15:00, aktualizacja: 02.10.2022 14:21

Kiedy zobaczyłem nowego Seata Ibizę zaprezentowanego jako Bocanegra na salonie samochodowym w Nowym Jorku byłem zachwycony. Dziś dostałem od Seata informacje o tym nowym modelu oraz zdjęcia, które troszkę odbiegają od auta, które widziałem w Nowym Jorku. Seat stracił gdzieś pazur. Jednak to jest tylko moje subiektywne odczucie. Wiem, że w Polsce auto będzie dostępne w sprzedaży wczesną jesienią tego roku.

Kiedy zobaczyłem nowego Seata Ibizę zaprezentowanego jako Bocanegra na salonie samochodowym w Nowym Jorku byłem zachwycony. Dziś dostałem od Seata informacje o tym nowym modelu oraz zdjęcia, które troszkę odbiegają od auta, które widziałem w Nowym Jorku. Seat stracił gdzieś pazur. Jednak to jest tylko moje subiektywne odczucie. Wiem, że w Polsce auto będzie dostępne w sprzedaży wczesną jesienią tego roku.

Nowy Seat Ibiza zalicza się do segmentu supermini. Jest on właśnie pierwszym samochodem z grupy Volkswagena, który został opracowany na platformie opracowanej specjalnie dla tego segmentu. Ibiza jest sztandarowym produktem marki seat w segmencie supermini. Produkowany jest w fabryce Martorell koło Barcelony w Hiszpanii. Jak chwali się producent nowy Seat jes czwartą i najbardziej imponującą generacją tego auta. Dlaczego? Postanowiłem się temu przyjrzeć.

Zacznijmy od ochrony środowiska. 95% elementów samochodu nadaje się do recyklingu, a poziom CO2 dla benzyny wynosi poniżej 120 g/km, a z silnikami diesla 160 g/km. Szczerze mówiąc wartości te nie zachwycają i stanowią po prostu odpowiedź na wymogi stawiane dla producentów w normie czystości spalin Euro.

Wygląd samochodu.

Nowa generacja Ibizy została zaprojektowana pod kierunkiem Luka Donckerwolke, autora m.in takich samochodów jak Lamborhini Murcielago i Gallardo. I nie powiem, nowy wyglą robi wrażenie. Seat ma drapieżną sylwetkę. Przejawem ewolucji linii pojazdu są przede wszystkim nowo zaprojektowany przód i nowa interpretacja „dynamicznej linii”. Nowa koncepcja SEAT-a, tzw. „wzornictwo strzały”, polega na przeniesieniu przednich reflektorów i atrapy chłodnicy pod linię maski, w celu stworzenia oryginalnego konturu grotu. „Dynamiczna linia” została natomiast bardziej wyeksponowana wzdłuż boków pojazdu. To co najmniej podoba mi się w Ibizie to "muskularn" tylne błotniki i wyraźnie zaznaczone nadkola.

Samochód urósł

Wymiary Ibizy zbudowanej na nowej platformie to: 4052 mm długości; 1693 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm i jest o 7 mm większy niż w poprzedniej generacji modelu. Większy jest nie tylko przedział pasażerski. Bagażnik auta urósł o całe 25 litrów, dzięki czemu nowa Ibiza jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie, oferując 292 litry przestrzeni bagażowej (przy rozłożonych tylnych siedzeniach).

Wyposażenie bezpieczeństwa

Właściwie tutaj bez rewelacji. Rozwiązania podnoszące aktywne bezpieczeństwo znane już z innych modeli SEAT-a, takie jak układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem hamowania awaryjnego EBA, a także elektroniczny program stabilizujący ESP i układ kontroli trakcji TCS, są obecnie dostępne we wszystkich wersjach silnikowych Ibizy.

Silniki

Oferta silników dostępnych w nowej Ibizie obejmuje sześć jednostek, w tym trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Zwolennicy silników benzynowych maja do wyboru: 1.2 70 KM, 1.4 85 KM i 1.6 105 KM. Każdy z nich współpracuje standardowo z pięciobiegową manualną przekładnią.

Z kolei istotne modyfikacje w silnikach wysokoprężnych przyczyniły się zasadniczo do poprawy osiągów i zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego. Moc silnika 1.4 TDI (80 KM) nie zmieniła się, natomiast jednostki 1.9 TDI montowane w nowej Ibizie mogą rozwijać moc 90 lub 105 KM. Podobnie jak w przypadku wersji benzynowych, również we wszystkich wersjach auta z silnikiem Diesla montowane są pięciobiegowe przekładnie manualne.

Nowy SEAT Ibiza w wersji pięciodrzwiowej będzie dostępny w trzech typowych dla marki wersjach wykończenia – Reference, Stylance i Sport – charakteryzujących się bogatym wyposażeniem bez względu na wersję. Nawet w wersji podstawowej Reference wyposażenie obejmuje między innymi ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczną poduszkę powietrzna chroniącą klatkę piersiową, elektrycznie sterowane szyby boczne i centralny zamek z pilotem.

Nowa generacja Seata jednak mi nie imponuje. Nie znalazłem w niej nic czego nie ma u konkurencji. Jednakże model ten jest lepszy od poprzedniego, i to nie wymaga wyjaśnienia. Szkoda, że Seat nie poszedł o krok dalej, chociaż i tak wszystkim polecam ten model, sam jeździłem starszą wersją tego modelu i jestem z niej bardzo zadowolony.[block position="inside"]10710[/block]

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)