Dach w kabriolecie - podstawy pielęgnacji

Jazda kabrioletem to przyjemność. Jednak posiadanie samochodu z otwieranym dachem wiąże się z obowiązkami eksploatacyjnymi.

Kabriolety występują z dwiema wersjami dachu. Dachy twarde, metalowe, są bardziej odporne na działanie czynników zewnętrznych. Skupimy się na dachach miękkich.

Tak zwany soft top może być wykonany z tkaniny lub tworzywa sztucznego (dachy winylowe, PCV). W procesie produkcji dach jest impregnowany, co ma zapobiegać osiadaniu wody, powstawaniu pleśni i zabrudzeń. Z czasem fabryczne środki tracą swoje właściwości.

Kurz i inne zanieczyszczenia mogą łatwo wniknąć w strukturę dachu. Może to prowadzić nie tylko do powstawania plam, ale i do przecierania materiału. Dach jest też narażony na promieniowanie UV. Problemem jest nie tylko stan samego soft topu. Jeśli nie dba się o dach, mogą pojawić się kłopoty z utrzymaniem czystości wewnątrz auta np. z powodu przecieków.

Podstawowa zasada pielęgnacji dachu w kabriolecie brzmi: nie korzystaj z myjni automatycznej. Szczotki mogą poszarpać materiał. Na ryzyko uszkodzenia może być narażony też mechanizm zamykania dachu.

Zanim przystąpimy do czyszczenia dachu, samochód dobrze jest postawić w cieniu. Dach będzie schnąć dłużej niż na słońcu, ale bardziej równomiernie.

Jak czyścić dach w kabriolecie? Jeśli jest to konieczne, możemy zacząć od zmiecenia warstwy kurzu. Używamy do tego miękkiej szczotki wykonanej np. z końskiego włosia.

Następnie dach spłukujemy delikatnym strumieniem wody. Najlepiej zrobić to ręcznie, a jeśli chcemy posłużyć się myjką, to należy pamiętać o ustawieniu niskiego ciśnienia i niekierowaniu strumienia bezpośrednio na dach.

Kolejnym krokiem jest aplikacja preparatu czyszczącego. Pamiętajmy, że nie może on mieć w składzie rozpuszczalników, silikonu ani pochodnych ropy naftowej. Dobrze jest się zaopatrzyć w środek przeznaczony do pielęgnacji miękkich dachów z konkretnego materiału. Ceny takich specyfików zazwyczaj wahają się od 40 do 80 zł.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Dach pokrywamy preparatem na całej powierzchni. Wcieramy go szczotką z miękkim włosiem. Tutaj uwaga: szczotkujemy zawsze z włosem, aby materiał się nie zmechacił.

Umyty dach spłukujemy wodą i wycieramy okrężnymi ruchami ręcznikiem z mikrofibry. Pozostawiamy go do wyschnięcia na dobę. Nie wolno nam w tym czasie składać dachu. Gdy dach już wyschnie, pozostałe drobiny zanieczyszczeń możemy usunąć wałkiem do ubrań.

Czysty dach pokrywamy impregnatem. Tego typu środek konserwujący również można nabyć w cenie 40–80 zł.

Preparatem spryskujemy dach liniami biegnącymi równolegle do siebie. Jeśli chcemy nałożyć drugą warstwę, poczekajmy, aż dach wyschnie. Jeśli za pierwszym razem impregnat nakładaliśmy poziomo, to za drugim aplikujmy go pionowo, aby powstały linie na krzyż.

Przy okazji czyszczenia dachu zadbajmy o uszczelki. Na rynku są również dostępne środki służące do konserwacji tylnej szyby wykonanej z tworzywa. Z wiekiem staje się ona matowa. Jeśli nie będzie się temu zapobiegać, konieczna będzie albo renowacja, albo wymiana.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Płyny chłodnicze - skład, rodzaje i eksploatacja Awarie i problemy z układem chłodzenia cieczą Budowa i zasada działania układu chłodzenia cieczą Zasady ecodrivingu – poradnik Mocowania fotelików dziecięcych - czego o nich nie wiedziałeś? Awarie hydraulicznego sterowania sprzęgłem Hydrauliczne sterowanie sprzęgłem Jak działają amortyzatory? Testy zderzeniowe - co jest badane Jak prawidłowo holować samochód - poradnik Systemy pomocne podczas parkowania Jak działa klimatyzacja - poradnik Hybrydowa przyszłość Wady lakiernicze - rodzaje, przyczyny, usuwanie [cz. 1] Jak usunąć z auta nieprzyjemne zapachy - poradnik Jak obniżyć zużycie paliwa - poradnik Pompy paliwa w silnikach Diesla - budowa i zasada działania Manualna skrzynia biegów – budowa i działanie Jak używać świateł przeciwmgłowych - poradnik Jak poprawnie jeździć automatem? [cz. 2] Jak przygotować samochód do wiosny - poradnik Skrzynie automatyczne - jak jeździć poprawnie? Jak działają hamulce?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a