Pionier lekkich konstrukcji nadwozia

Pionier lekkich konstrukcji nadwozia

Pionier lekkich konstrukcji nadwozia
Jacek Filipek
30.05.2008 15:00, aktualizacja: 02.10.2022 14:34

Lekka konstrukcja nadwozia pozwoliła na redukcję zużycia paliwa, co z kolei wyraźnie przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Coraz bogatsze wyposażenie samochodów powoduje zwiększenie ich masy. Aluminiowe nadwozie umożliwia przeciwdziałanie temu wzrostowi wagi.

Audi jest jedynym producentem samochodów na świecie stosującym aluminium w konstrukcji Space Frame w produkcji wielkoseryjnej.

Zaprezentowaną po raz pierwszy w 1993 roku koncepcją w pełni aluminiowego nadwozia dla Audi A8 marka z czterema pierścieniami wytyczyła nowe standardy w klasie wyższej samochodów.

Koncepcja Audi Space Frame (ASF) zaprezentowana przez Audi w 1993 roku na IAA we Frankfurcie rozpoczęła nową erę w dziedzinie konstrukcji samochodów. W następnym roku swoją światową premierę na Genewskim Salonie Samochodowym miała seryjna wersja Audi A8.

„Ta limuzyna klasy wyższej wywołała rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym. Stała się bodźcem do opracowania wielu alternatywnych koncepcji lekkich karoserii, nie tylko

z zastosowaniem nowego materiału, jakim było aluminium, lecz również ze stali” – powiedział Jürgen Lunemann, Kierownik Zakładu Audi w Neckarsulm. Znacznemu przyspieszeniu uległo opracowywanie nowych rodzajów stali. Ważąca 222 kg obecna struktura nadwozia A8 jest o około 43 procent lżejsza, niż tego samego typu nadwozie wykonane ze stali.

Druga generacja Audi A8 pojawiła się na rynku w 2002 roku i miała najlżejszą karoserię w swojej klasie. W 2003 roku ta luksusowa limuzyna otrzymała „European Car Body Award“, najważniejszą europejską nagrodę za innowacyjność w dziedzinie budowy nadwozi.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)