Cyber Tire - skomputeryzowana opona

Cyber Tire - skomputeryzowana opona

Cyber Tire - skomputeryzowana opona
Mateusz Gajewski
02.02.2009 16:00, aktualizacja: 02.10.2022 16:36

Czujniki ciśnienia w oponach to dziś norma. Jak się jednak okazuje nie wszystkim to wystarcza. Włoska firma produkująca opony postanowiła pójść nieco dalej i stworzyć oponę, która jest w stanie komunikować się z innymi komponentami samochodu.

W tym celu Pirelli postanowiło zbratać się z Brembo(układy hamulcowe) oraz Magneti Marelli(układy wtryskowe i elektroniczne), owocem czego jest opona będąca w stanie zmierzyć swoje ciśnienie, temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana.

Czujniki ciśnienia w oponach to dziś norma. Jak się jednak okazuje nie wszystkim to wystarcza. Włoska firma produkująca opony postanowiła pójść nieco dalej i stworzyć oponę, która jest w stanie komunikować się z innymi komponentami samochodu.

W tym celu Pirelli postanowiło zbratać się z Brembo(układy hamulcowe) oraz Magneti Marelli(układy wtryskowe i elektroniczne), owocem czego jest opona będąca w stanie zmierzyć swoje ciśnienie, temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana.

Wszystkie te informacje mają być przekazywane bezprzewodowo do komputera znajdującego się w samochodzie(pomaga w tym piezoelektryczny system generowania energii). Dopóki opona znajduje się w ruchu to transfer informacji będzie trwał.

Założeniem całego systemu jest dostarczenie przydatnych informacji do systemu ABS oraz kontroli trakcji. Pozwolą one działać w sposób precyzyjny i jeszcze bardziej skuteczny. Dzięki temu system ABS i kontrola trakcji może się "przygotować" na zbliżające się niebezpieczeństwo jeszcze zanim dowie się o tym sam kierowca(czujniki znajdujące się na wewnętrznej stronie opony mogą przekazywać informacje o wychyleniu każdego koła, o jego uślizgu, o jego ustawieniu).

Początkowo Cyber Tire zadebiutuje jako opona motocyklowa. W skład zestawu wejdzie opona Pirelli, hamulce Brembo i czujniki oraz układy elektroniczne Magneti Marelli, które pojawią się w okolicach 2010 roku. Samochody muszą poczekać do przełomu lat 2011/2012. Co najważniejsze technologię tę będzie można stosować w pojazdach z bieżącej produkcji.

Źródło: Moto Target

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)