Sezon 2009 - prognozy

Sezon 2009 - prognozy

Sezon 2009 - prognozy
Damian Zarzycki
12.03.2009 14:14, aktualizacja: 02.10.2022 16:56

Zwiększająca się liczba motocykli na drogach, kolejki do wyrobienia prawa jazdy kat A, propozycje wejścia do życia nowych przepisów, śmiertelne wypadki itd. Właśnie rozpoczął się sezon 2009, a wraz pierwszymi słonecznymi dniami pojawili się na ulicach miast motocykliści. Czego możemy się spodziewać w tym roku?

Zwiększająca się liczba motocykli na drogach, kolejki do wyrobienia prawa jazdy kat A, propozycje wejścia do życia nowych przepisów, śmiertelne wypadki itd. Właśnie rozpoczął się sezon 2009, a wraz pierwszymi słonecznymi dniami pojawili się na ulicach miast motocykliści. Czego możemy się spodziewać w tym roku?

Już w zeszłym roku władze administracyjne zauważyły, iż liczba rejestrowanych jednośladów znacznie wzrosła w porównaniu z latami poprzednimi. Oznacza to, że motocyklistów na polskich drogach przybywa. Fakt ten potwierdzają szkoły nauki jazdy. Szkoły, które nie oferują jeszcze kursu na prawo jazdy kategorii A szybko otwierają taką możliwość bądź poważnie o tym myślą. Natomiast placówki, które takie prawo jazdy wyrabiają zgodnie przyznają, że okres wakacyjny to okres największego zainteresowania kat. A.

Zwykle, co cykl pojawia się około 12 chętnych. Co ciekawe coraz częściej pojawią się wśród kursantów kobiety. Aby uniknąć kolejek na kurs można zapisać się już wiosną (kwiecień, maj), kosztuje on około 900 zł. Należy przy tym pamiętać, że prawo jazdy można wyrabiać mniej więcej do końca października, gdyż Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego kończą egzaminy kat. A wraz z pogorszeniem się pogody (połowa listopada).

Od dawna mówi się też o zmianach w trybie wydawania i posiadania prawa jazdy, co dodatkowo mobilizuje chętnych do wyrabiania prawa jazdy przed nowelizacją ustawy. Dotyczy to także motocyklistów, ponieważ proponuje się w projekcie restrykcje w dostępnie do jednośladów. Kryterium dostępu do maszyn o większej pojemności (i sile co za tym idzie) ma być doświadczenie. Wykładnia prawna stanowi, że:

Kategoria A1. Będzie można się o nią starać już w wieku 16 lat i upoważni ona do kierowania motocyklami o pojemności skokowej silnika do 125 cm sześc., mocy maks. 15 KM i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,13 KM/kg.

  • Kategoria A2. Będzie można się o nią starać w wieku 18 lat i upoważni ona do kierowania motocyklami o mocy do 47,65 KM i stosunku mocy do masy nie większej niż 0,27 KM/kg oraz motocykli niepochodzących konstrukcyjnie od pojazdów o mocy przekraczającej dwukrotność mocy takiego motocykla.*
  • Kategoria A. Upoważni do prowadzenia wszystkich motocykli. Można się będzie o nią starać od 20 roku życia (jeżeli mamy co najmniej dwa lata prawo jazdy kategorii A2) lub od 24 roku życia (jeżeli nie mamy prawa jazdy kategorii A2). *

System ten ma stopniować dostęp do motorów osobom, które świeżo zdobyły prawo jazdy na motor. W zamyśle ustawodawcy argumentem pozwalającym na poruszanie się silniejszą maszyną jest nabranie doświadczenia na maszynie słabszej albo osiągnięcie odpowiedniego wieku. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że osoba, która marzy o ścigaczu o pojemności 600cm3 będzie musiała czekać aż do ukończenia 24 lat, by zostać dopuszczoną do kursu.

Ostatnią sprawą warto podkreślenia są wypadki. Co roku słyszymy o zagrożeniu ze strony motocyklistów, szczególnie po tragicznych wypadkach z ich udziałem. Co roku praktycznie każde większe miasto jest świadkiem kraksy z udziałem motocyklisty, często kończącej się śmiercią. Media natychmiast rozpoczynają dyskusję na temat odpowiedzialności i bezpieczeństwie na drodze. Dlatego też czujemy się w obowiązku już dziś, na starcie sezonu przestrzec wszystkich motocyklistów przed brawurą i apelować o zdrowy rozsądek podczas codziennej jazdy.

Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)