Przyzwyczajenia, które źle wpływają na Twój samochód! Część 1/2

Przyzwyczajenia, które źle wpływają na Twój samochód! Część 1/2

Złe przyzwyczajenia kierowców
Złe przyzwyczajenia kierowców
Artur Kuśmierzak
06.10.2010 20:00, aktualizacja: 20.10.2022 21:21

Wśród użytkowników aut są tacy, którzy regularnie sprawdzają poziom oleju, ciśnienie w oponach, a także dbają o to, żeby ich pojazd był regularnie serwisowany. Niestety są też inni, którzy kompletnie nie interesują się tym co dzieje się z ich samochodem, a serwis odwiedzają wyłącznie wtedy, kiedy z powodu poważnej awarii ich auto zostanie na dobre unieruchomione. Dziś przedstawimy wam najczęściej popełniane błędy eksploatacyjne kierowców.

Kręcenie zimnego silnika  na wysokich obrotach

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że wciskanie pedału gazu w podłogę zaraz po uruchomieniu silnika powoduje jego szybkie wyeksploatowanie. Dlaczego tak się dzieje? Otóż układ smarowania potrzebuje trochę czasu, żeby olej mógł dotrzeć do poszczególnych części jednostki napędowej i odpowiednio się nagrzał, dzięki czemu uzyska lepkość optymalną do dobrego smarowania. Jeśli od razu będziemy wkręcać go na wysokie obroty na słabo nasmarowane powierzchnie zaczną oddziaływać duże siły tarcia, co prędzej czy później doprowadzi do zniszczenia silnika.

W konsekwencji zapłacimy nie tylko za lawetę, ale również za wymianę tłoków, pierścieni, wału korbowego, świec, sprzęgła, a nawet turbosprężarki, jeśli taką dysponujemy. Innym błędem popełnianym przez użytkowników jest odpalenie silnika i odczekanie kilku minut, żeby go nagrzać. W rzeczywistości takie postępowanie spowoduje wydłużenie, a nie skrócenie czasu ogrzewania. Jeżeli chcemy uniknąć poważnych awarii ruszajmy zaraz po uruchomieniu silnika, a przejeżdżając pierwszych kilka kilometrów korzystajmy wyłącznie ze średniego zakresu prędkości  obrotowej.

Obraz

Nieprawidłowe uruchamianie diesla

Jeżeli nasze auto napędzane jest motorem wysokoprężnym przed jego włączeniem powinniśmy ustawić kluczyk w stacyjce na pozycji II (zapłon), następnie zaczekać aż zgaśnie kontrolka świecy żarowej i dopiero odpalić. Jeśli będziemy odpalać silnik od razu, możemy doprowadzimy do tego, że podczas uruchamiania mieszanka paliwowo-powietrzna ulegnie samozapłonowi w niewłaściwym momencie, co spowoduje na przykład uszkodzenie tłoków lub łożysk.

Obraz

Zaniedbania związane z olejem

Regularne sprawdzanie poziomu oleju jest obowiązkiem każdego posiadacza samochodu. Zaleca się, żeby robić to co 1000 km przebiegu. Jego niski poziom źle wpływa na właściwe smarowanie jednostki napędowej. Ponadto należy go regularnie wymieniać według zaleceń producenta podanych w instrukcji. Większość aut na jednym oleju może przejechać około 20 000 tysięcy km, jeśli jednak podróżujemy mniej wówczas powinniśmy czynność tą przeprowadzać regularnie co roku.

Wybierając oleju musimy kupić ciecz o parametrach zalecanych przez producenta. Jeżeli chodzi o normy ACEA to zawsze powinniśmy ściśle stosować się do wartości podanych w instrukcji obsługi. Natomiast w przypadku klasyfikacji API mamy większą swobodę, bo możemy zastosować olej o wyższej jakości niż określona przez producenta. Pamiętajmy, że wszelkie zaniedbania dotyczące cieczy smarującej doprowadzą do jej wycieków z silnika, pęknięcia uszczelki pod głowicą, a także zatarcia tłoków w cylindrach.

Zacieranie turbosprężarki

Jednym z najczęściej popełnianych grzechów przez posiadaczy turbodoładowanych silników jest przedwczesne wyłącznie jednostki napędowej. Jeżeli jechaliśmy z dużą prędkością obrotową, a po kilku minutach zatrzymujemy auto i od razu gasimy silnik, wówczas łopatki wirnika w turbinie nadal się obracają, ale układ smarowania nie dostarcza już tam oleju. Postępując w ten sposób stopniowo zacieramy turbosprężarkę. Aby uniknąć kosztów jej wymiany lub regeneracji odczekajmy kilkadziesiąt sekund zanim przekręcimy kluczyk na "0".

Obraz

Niewłaściwe korzystanie z hamulca ręcznego

Zapewne zastanawiacie się jak można popsuć tak prosty mechanizm jakim jest hamulec awaryjny. Odpowiedź jest prosta, jeśli zaciągamy go podczas zimy wtedy często dochodzi do o urwania linki lub jej zamarznięcia. Nawet jeżeli w naszym aucie taki hamulec działa elektronicznie wystrzegajmy się używania go przy niskich temperaturach jeśli nie chcemy unieruchomić swojego auta. Nie powinno się też całkowicie zaprzestać jego zaciągania dlatego, że wówczas ręczny może zardzewieć, co uniemożliwi nam jego używanie. Ponadto w przypadku mechanizmu cięgnowo-dźwigniowego raz na pewien czas powinno się wyregulować napięcie linki hamulca awaryjnego tak by zapewnić mu długotrwałą sprawność.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)