Przed testem Peugeot 308 CC - jak coupe-cabrio zdobywał świat!

Przed testem Peugeot 308 CC - jak coupe-cabrio zdobywał świat!

1937-peugeot-402-eclipse-lg
1937-peugeot-402-eclipse-lg
Michal Grygier
29.07.2009 13:45, aktualizacja: 20.10.2022 21:10

Jaka firma produkuje najwięcej coupe-cabrio? Kto wyprodukował pierwszy tego typu model, i jak pogodzić komfort z funkcjonalnością? Wszystkiego dowiecie się z tego materiału...

Panuje ogólne zdanie, że pierwszym coupe-cabrio był Mercedes SLK, który światło dzienne ujrzał w 1997 roku. To była prawdziwa rewolucja, która od razu znalazła odbicie w sprzedaży tego modelu. Niewielu jednak wie, że pierwszy samochód ze sztywnym, składanym dachem datuje się na... 1931 rok! Był to Peugeot 402 Eclipse.

Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 1998 roku, Peugeot zaprezentował koncept 20 "serduszko", który wzbudził spore emocje. Było to drugie nowoczesne auto typu coupe-cabrio. Przywodziło na myśl modele 401, 601 i 402 „Eclipse” z lat 30-tych.

W latach 2000 i 2003, cechy te skonkretyzowały się pod postacią modeli 206 CC 2+2, a następnie 307 CC z czterema miejscami, demokratyzując tym samym w XXI wieku tę koncepcję uważaną dotychczas za elitarną, a która trafiła pod strzechy. No, może nie do końca, ponieważ były to modele stosunkowo drogie.

Obraz

Kontynuując sukces pierwszej generacji, na drogi wyjechała 207-ka CC, a teraz do salonów trafiła 308-ka CC...

Konkurencja również zauważyła nową tendencję – powstały między innymi: Mitsubishi Colt CZC, Opel Astra Twin Top, czy Volkswagen EOS. Coupe-cabrio się przyjęło. Wszędzie i w każdej postaci. To jednak francuska marka jest liderem w produkcji tego typu modeli.

Pod koniec listopada 2008, firma Peugeot wyprodukowała blisko 632 000 sztuk samochodów w wersji coupé kabriolet, dzięki czemu marka Lwa stała się światowym liderem w tej kategorii. Peugeot zyskał nieco prestiżu, a coupe-cabrio przestało być ekskluzywne i szalenie drogie. A stało się bardziej... popularne.

Tymczasem auta ze składanym, miękkim dachem stały się mało atrakcyjne. Mniej funkcjonalne, mniej bezpieczne i są obecnie raczej klasyką z wyboru.

Peugeot 207cc schlägt Mercedes SLK!

Komfort
  • budowa i nachylenie przedniej szyby oraz obniżenie siedzeń przednich sprzyjające ochronie przeciw powiewom powietrza, choć tak duże i głębokie pochylenie może stanowić niebezpieczny problem przy wsiadaniu i wysiadaniu.
  • automatyczna klimatyzacja dostosowująca się inteligentnie do konfiguracji kabrioletu, umiejąca rozpoznać i dopasować moc nawiewu, temperaturę i kierunek, w zależności od ustawień i warunków na zewnątrz kabiny (nasłonecznienie, temperatura zewnętrzna ...);
  • system „windstop”, siatka zapobiegająca powstawaniu zawirowań powietrza, która po użyciu, składa się na cztery części i jest chowana do specjalnego schowka pod podłogą bagażnika (lub do pokrowca, jeśli jest koło zapasowe);
  • system „Airwave” (ogrzewanie karku), ciepłe powietrze, które rozprowadza na szyję pasażerów siedzących na przednich siedzeniach regulowany strumień powietrza (temperatura, natężenie i kierunek). Ciekawe.

System ten, umieszczony w każdym z zagłówków, składa się z ceramicznej nagrzewnicy (CTP - Control Temperature Program) i dmuchawy. Pokrętło, umieszczone na wylocie powietrza pozwala na skierowanie strumienia i dostosowanie go do wzrostu pasażera.

Obraz

Automatyczny, składany dach

308-ka CC wykorzystuje rozwiązanie z 307 CC: składany w dwóch miejscach dach z ruchomym daszkiem o niewielkiej powierzchni i wielką tylną szybą z barwionego szkła atermicznego, która odsuwa się od słupków tylnej szyby bocznej w momencie rozkładania, zapewniając więcej miejsca w bagażniku.

Czas składania i rozkładania dachu został skrócony do 20 sekund i można go regulować nawet podczas jazdy z prędkością wynoszącą maksymalnie 12 km / godz.

Peugeot ma spore doświadczenie w budowie składanych, sztywnych dachów. Mechanizm dachu wykorzystuje pięć siłowników, wbudowaną grupę elektropompy, specjalny przewód w bagażniku zasilający różne układy kinematyczne – łączniki mechanizmu, zamki, wzmocnione pantografy 4- i 7-osiowe. Całość jest sterowana za pomocą elektronicznego modułu, który wydaje polecenie opuszczenia wszystkich czterech szyb o około 50 mm przed rozpoczęciem operacji.

Aby zapewnić jak najlepszą szczelność dachu, podczas otwierania drzwi system powoduje opuszczenie szyb o 20 mm a następnie ich dociśnięcie (short drop). Jest on sterowany przez czujnik o zwiększonej czułości wykorzystujący pole magnetyczne. W kilka milisekund wykrywa on rękę, która zbliża się do klamki zewnętrznej i przekazuje informacje do układów elektronicznych drzwi, które opuszczają szybę, aby zwolnić uszczelkę.

Proces otwierania dachu może być obserwowany dzięki animacji wyświetlanej na kolorowym chowanym ekranie, który wyświetla również komunikaty dotyczące funkcjonowania dachu.

PEUGEOT 308CC OPEN

Bagażnik, zarówno w wersji coupé, jak i w kabriolecie...

W wersji coupé, objętość bagażnika wynosi 403 dm[sup]3[/sup] VDA, zwiększając się o 53 dm[sup]3[/sup] w stosunku do 307-ki CC (w tym 15 dm[sup]3[/sup] VDA schowka pod podłogą bagażnika). Pojemność wynosi 465 litra.

W wersji kabriolet, system składanego w dwóch miejscach dachu z tylną szybą, która odsuwa się od słupków tylnej szyby bocznej, okazał się bardzo skuteczny, jeśli chodzi o przestrzeń bagażową.

Całkowita objętość bagażnika pod żaluzją wynosi 226 dm[sup]3[/sup] VDA lub 266 l, w tym schowek pod podłogą, zwiększając się w stosunku do 307-ki CC o 22 dm[sup]3[/sup] lub 34 l).

Nie drgaj kabriolecie!

Dwa dampery zostały zainstalowane na tylnej belce podłużnej co pozwala przenosić drgania nadwozia tak jak w modelu 307 CC, ale ich optymalizacja pozwoliła na zredukowanie ich masy o 4 kg.

peugeot-402
peugeot-402
Komfort akustyczny i bezpieczeństwo

Konstrukcja 308-ki CC została wzmocniona, aby wytrzymać i rozproszyć energię uderzeń czołowych i bocznych. Została również wyposażona w innowacyjne i inteligentne systemy zabezpieczające – w końcu, kabriolet zobowiązuje. W przypadku wykrycia zagrożenia wywróceniem, wysuwane pałąki uruchamiane pirotechnicznie tworzą w ciągu kilku milisekund (krócej niż mrugnięcie oka) bezpieczną przestrzeń dla pasażerów.

Elementy zwiększające funkcjonalność, które świadczą o wykorzystaniu w modelu 308 CC całej wiedzy, aby zadowolić prawdziwych koneserów: automatyczna, zdalnie sterowana blokada wewnętrznych schowków (schowek główny i schowek pod podłokietnikiem środkowym), blokada drzwi i selektywne odblokowanie, bardzo praktyczne przy parkowaniu z„otwartym” dachem, równoczesne sterowanie wszystkimi czterema szybami.

To wszystko sprawdzimy niedługo w naszym teście modelu 308CC. Będzie video, będzie ciekawie...

peugeot-308-cc-images
peugeot-308-cc-images

Na koniec kilka zdań Pana z Peugeot: - Moja osobista dygresja: pracuję w branży motoryzacyjnej od 1973 roku, roku wielkiego kryzysu na rynkach naftowych – powiedział Dyrektor Generalny Peugeot Polska, Stefano Casadio. Kryzysy nie są więc mi obce... Taka sytuacja wiąże się koniecznością lansowania nowych modeli! Bo kryzysy się zaczynają, a potem kończą... I to właśnie czynimy, wprowadzając na rynek trzy nowości. Jednym z nich jest model 308 CC, kolejny coupe – kabriolet w ofercie Peugeot. A nasza marka – trzeba to podkreślić – jest pionierem w seryjnej produkcji takich samochodów: tradycje sięgają połowy lat trzydziestych.

Więcej o tym modelu przeczytacie i zobaczycie na specjalnym blogu Peugeot 308 CC.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)