Technologia SKYACTIV - Mazda zbudowała już milion aut

Technologia SKYACTIV - Mazda zbudowała już milion aut

Technologia SKYACTIV - Mazda zbudowała już milion aut
Piotr Wereszczyński
18.04.2014 15:24, aktualizacja: 08.10.2022 09:28

Japoński producent nie wierzy w plotki o elektrycznej przyszłości motoryzacji - przez 1,5 roku jego zdanie podzieliło ponad milion kierowców.

Kiedy wraz z debiutem drugiej generacji Toyoty Prius świat oszalał na punkcie hybryd producenci motoryzacyjni podzielili się na dwa obozy: zwolenników napędów elektrycznych oraz miłośników downsizingu. W ostatnich miesiącach okazało się jednak, ze oba odłamy dotarły niemal na sam koniec swoich dróg: z jednej strony skali znajdują się w pełni elektryczne auta jak BMW i3 czy Nissan Leaf, z drugiej swoim dwucylindrowym silnikiem MultiAir zachwyca się Fiat.

Obraz

Na rynku pozostali jednak producenci, którzy nie wierzą w siłę prądu ani turbosprężarek i kontynuują swoją przygodę z wolnossącymi silnikami benzynowymi oraz dieslami o pojemnościach większych niż karton mleka. Wśród nich znajduje się Mazda, zdaniem której pomimo szybkiego rozwoju napędów elektrycznych do 2020 roku nadal 90% samochodów będzie napędzanych przez większe lub mniejsze silniki spalinowe. Dlatego też zamiast zajmować się alternatywnymi napędami producent postanowił usprawnić to, co już zdaje egzamin.

Efektem pracy Japończyków jest technologia SKYACTIV, dzięki której Mazda może pochwalić się kilkunastoprocentowymi wzrostami w zakresie wykorzystania paliwa dostarczanego do silnika. Oznacza to zarówno spadek jego zużycia jak i poprawienie osiągów samochodów.

Obraz

Nowa filozofia projektowania aut znalazła zastosowanie przy pracach nad czterema ważnymi komponentami samochodu. W przypadku nadwozia i podwozia celem inżynierów było obniżenie masy i poprawienie sztywności samochodu, nowe skrzynie biegów otrzymały zadanie zapewnienia większej radości z jazdy a silniki zapewniają teraz większy moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa i emisji zanieczyszczeń. Ich uzupełnieniem jest system i-ELOOP odzyskujący energię z hamowania i zaopatrujący w nią systemy pokładowe.

Obecnie zestaw technologii SKYACTIV jest stosowany w trzech modelach Mazdy: nowej trójce, szóstce oraz CX-5 jednak japoński producent już zapowiada kolejne debiuty. Do marca 2016 roku światło dzienne ma ujrzeć aż 5 nowych aut wykorzystujących drugą generację filozofii SKYACTIV.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)