Nissan chciał stworzyć... BMW?

Nissan chciał stworzyć... BMW?

infiniti-g37-coupe-1
infiniti-g37-coupe-1
Michal Grygier
18.11.2009 13:20, aktualizacja: 02.10.2022 18:59

Infiniti właśnie obchodzi swoje 20 urodziny. Jest to oczywiście marka należącą do Nissana. Cel powstania - klientela premium. Efekt? Całkiem spory sukces. Jak to się zaczęło?

Infiniti właśnie obchodzi swoje 20 urodziny. Jest to oczywiście marka należącą do Nissana. Cel powstania - klientela premium. Efekt? Całkiem spory sukces. Jak to się zaczęło?

Poniżej możecie przeczytać informację prasową przesłaną przez Infiniti. Powstała jeszcze w latach 80-tych XX wieku. Nissan chciał wcielić w życie luksusową markę klasy performance. Czyli, chcieli stworzyć... BMW! Czy się udało? Chyba tak. Toyota tworząc Lexusa poszła na noże z Mercedesem, Nissan marką Infiniti celuje w bardziej sportowe ambicje kierowców.

Tak wyglądały jedne z pierwszych Infiniti...

infiniti-q45
infiniti-q45

Info prasowe Infiniti:

Te słowa, które zawierają wizję Inspirujących Osiągów (Inspired Performance) Infiniti mogły zostać napisane w zeszłym roku, w zeszłym miesiącu czy nawet dzisiaj. W rzeczywistości powstały prawie 20 lat temu i nawiązują do nowej, luksusowej marki klasy performance, która weszła na rynek 8 listopada 1989 roku, mając jedynie 51 dealerów i tylko dwa modele, wystawiane w salonach o diametralnie innym obliczu.

W dealerstwach Infiniti można było doznać prawdziwego luksusu, który wówczas był zjawiskiem unikalnym, a teraz jest powszechny w handlu samochodami. Na ów luksus składały się otwarte biura i stanowiska recepcyjne oraz przywiązywaniem jednakowej wagi do sprzedaży i obsługi klienta. Również samochody były unikalne: uwypuklały japoński kunszt i były ucieleśnieniem wyważonego luksusu oraz niezrównanych parametrów jezdnych.

Infiniti
Infiniti

W minionych dwóch dekadach wiele się zmieniło. Salony wystawowe są przestronniejsze, umożliwiają lepszą prezentację pełnej gamy luksusowych pojazdów klasy performance, wliczając w to coupe, kabriolety, sedany i SUV-y. Garstka amerykańskich dealerów Infiniti rozrosła się w sieć nowoczesnych centrów, funkcjonujących w 35 państwach świata. Oryginalna inspiracja zawarta w zwrotach Doświadczanie Pełni Posiadania (Total Ownership Experience) i Inspirujące Osiągi (Inspired Performance) pozostała jednak niezmieniona.

„Marzenie, które zrodziło się 20 lat temu w Stanach Zjednoczonych, jest teraz realizowane jako projekt światowej marki samochodów luksusowych - powiedział Wiceprezes Toru Saito, szef Global Infiniti Business Unit. „Od początku firma Infiniti była innowatorem w dziedzinie stylistyki, osiągów, technologii i troski o klientów realizowanej w zgodzie z filozofią Doświadczanie Pełni Posiadania. I tak jest i dzisiaj”.

Obraz

Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to wiosną 2010 roku nieustannie rozrastająca się linia produktów powiększy się o sedana Infiniti M drugiej generacji, zaś latem 2010 roku o całkowicie nowego SUV-a Infiniti QX. Ponadto Infiniti zapowiedziało właśnie pierwszą w dziejach firmy hybrydę - 2012 Infiniti M Hybrid oraz przyszłe Infiniti EV.

Infiniti – krótka historia

Chociaż sprzedaż Infiniti oficjalnie rozpoczęła się 8 listopada 1989 roku w USA, to plany stworzenia brandu zrodziły się w roku 1985 w momencie utworzenia przez Nissana ściśle tajnego Oddziału Specjalnego „Horyzont” (Horizon Task Force). Celem tej grupy było właśnie stworzenie nowej, luksusowej marki klasy performance.

Amerykańskie i europejskie marki luksusowe miały już dobrze ugruntowaną pozycję na ówczesnym amerykańskim rynku, dlatego więc inwestycja taka wiązała się z ogromnymi kosztami, a także ryzykiem. Oddział Specjalny „Horyzont”, wykorzystując możliwość startu praktycznie od zera, wybrał podejście ekspansywne. Członkowie zespołu spojrzeli na samochody luksusowe zarówno z perspektywy produktu, jak i całego procesu zakupu i posiadania.

Oddział Specjalny „Horyzont” zdecydował się na dokładniejszą analizę garstki firm, przodujących w zakresie obsługi klienta, a pochodzących spoza branży motoryzacyjnej. To tej grupy należała firma logistyczna Federal Express (obecnie FedEx), sieć luksusowych hoteli Four Seasons oraz sieć domów towarowych Nordstrom. Ostateczne wyniki badań Oddziału Specjalnego miały bezpośredni wpływ na wszystko, począwszy od designu pierwszych salonów Infiniti, których wygląd i atmosfera bardziej pasowały do luksusowych hoteli niż salonów samochodowych, aż po wszystkie, nawet najdrobniejsze szczegóły wizerunku firmy, takie jak stylistyka wizytówek oraz wygląd opakowań części i akcesoriów.

2008-infiniti-g37-coupe
2008-infiniti-g37-coupe

Ta nowa filozofia, stawiająca klienta w centrum – nazwana później Doświadczaniem Pełni Posiadania Infiniti (Infiniti Total Ownership Experience) – znalazła zastosowanie także w polityce serwisu i obejmowała niesłychane jak na ówczesne czasy dogodności w postaci bezpłatnego użyczania samochodu zastępczego na okres przeprowadzania usług serwisowych.

Nazwę dla tej nowej, luksusowej marki klasy performance wybrano w lipcu 1987 roku. Symbolizowała ona pragnienie ciągłego wypatrywania nowych horyzontów. Dzięki nowej pisowni i nowemu logo, w którym dwie centralne linie przechodzą w nieskończony punkt na horyzoncie, narodziło się Infiniti – z czterema literami „i” w nazwie.

Działalność w USA Infiniti rozpoczęło zaledwie z dwoma modelami w gamie: z przełomowym w segmencie, luksusowym sedanem klasy performance Infiniti Q45 oraz ze zorientowanym na kierowcę, luksusowym coupe klasy performance M30.

Tymi dwoma modelami Infiniti dało motoryzacyjnemu światu czytelny sygnał, że filozofia marki jest oparta na oryginalności, osiągach, jakości i entuzjastycznym podejściu do jazdy.

Tym, co miało największe znaczenie w początkowych latach budowania marki Infiniti, było wprowadzenie w życie pojęcia Doświadczanie Pełni Posiadania (Total Ownership Experience). W pierwszym dziesięcioleciu istnienia firma Infiniti była liderem w branży pod względem poziomu zadowolenia klientów, zdobywając liczne nagrody, m.in. trzykrotnie najwyższe lokaty w badaniach Wskaźnika Obsługi Klienta (Customer Service Index CSI), opracowanych przez renomowaną firmę J.D. Power and Associates oraz konsekwentnie najwyższe trzy miejsca w znaczących niezależnych badaniach sprzedaży i obsługi.

Przez te początkowe lata Infiniti w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie gama modeli i sieć dealerów stale się powiększała w równomiernym, wyznaczonym tempie. W ciągu kolejnych kilku lat do modelu Q45 dołączyły kolejne: kompaktowy, sportowy sedan Infiniti G20, odważnie wystylizowany luksusowy sedan J30, sedan klasy performance I30 oraz luksusowy SUV Infiniti QX4. Pod koniec pierwszego dziesięciolecia swojego istnienia Infiniti regularnie sprzedawało około 75 tys. samochodów rocznie.

W marcu 2002 roku pojawił się przełomowy sedan Infiniti G, zdobywca wielu nagród. Po nim w listopadzie 2002 roku zadebiutował G coupe, a następnie, w styczniu 2003 roku, charyzmatyczny crossover-SUV Infiniti FX. Każdy z nich uzyskał wyjątkowe oceny mediów, w których Infiniti, ze względu na swe osiągnięcia w dziedzinie stylistyki i osiągów był konsekwentnie przyrównywany do przodujących marek europejskich.

W miarę upływu czasu w Ameryce Północnej dodano dwa dodatkowe modele: w styczniu 2004 roku wszedł do sprzedaży pełnowymiarowy, budowany w Ameryce Północnej luksusowy SUV Infiniti QX, natomiast w maju 2005 roku luksusowy sedan klasy performance Infiniti M. Pod koniec roku 2007 do gamy Infiniti dołączył model EX, a po nim wersje drugiej generacji modeli G i FX. Charakterystyczny G Cabrio zadebiutował latem 2009 roku. Infiniti M drugiej generacji zapowiedziano na wiosnę 2010 roku, zaś premierę pierwszej hybrydy Infiniti (2011 Infiniti M Hybrid) zaplanowano za około rok później.

Podczas gdy początkowe lata funkcjonowania Infiniti upłynęły na aktywności w Ameryce Północnej, później – w roku 1996 Infiniti rozpoczęło okres światowej ekspansji, inaugurując sprzedaż na Bliskim Wschodzie, a następnie wchodząc na rynki kolejnych państw: Tajwan – 1997 r., Korea Południowa – 2005 r., Rosja – 2006 r. oraz Ukraina i Chiny w 2007 roku. Ekspansja Infiniti na Europę Zachodnią rozpoczęła się pod koniec 2008 roku.

Obecnie samochody Infiniti są sprzedawane w 35 państwach, stanowiących 93 procent światowych rynków dóbr luksusowych.

Oryginalna wizja Infiniti, aby zawsze wypatrywać nowych horyzontów, symbolizowana przez nazwę i logo Infiniti, kształtuje markę aż po dziś. „Chociaż przez te lata zmienił się krajobraz motoryzacyjny, nasza tradycja oferowania najwyższego poziomu osiągów i luksusu oraz wyjątkowej troski o klienta pozostały niezmienione - powiedział Jim Wright, Wiceprezes Infiniti na Europę i Bliski Wschód. „W przyszłość wkraczamy z gamą innowacyjnych produktów i odnowioną filozofią zaangażowania w obsługę klienta. Tak przygotowani z optymizmem patrzymy na następnych 20 lat”.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)