Jaki używany samochód kupić? Ford Mondeo II, czyli przestronny wóz za 8 tysięcy

Jaki używany samochód kupić? Ford Mondeo II, czyli przestronny wóz za 8 tysięcy

Jaki używany samochód kupić? Ford Mondeo II, czyli przestronny wóz za 8 tysięcy
Bartosz Pokrzywiński
31.12.2009 11:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:40

Kontynuujemy nasz przegląd samochodów używanych. Tym razem prezentujemy auto, które powinno zadowolić potrzeby trzy, a nawet czteroosobowej rodziny albo kierowcy ceniącego sobie przestrzeń oraz dobre wyposażenie. Czas na Forda Mondeo drugiej generacji.

Dlaczego warto wybrać właśnie Mondeo?

Dzisiaj przyjrzymy się pojazdowi, który jest świetną propozycją dla osób szukających dużego auta, za rozsądną cenę. Auto już od początków produkcji oferowane było w trzech wersjach nadwoziowych, sedan, hatchback (liftback) oraz kombi. Mondeo oferuje wystarczającą ilość miejsca we wnętrzu, przez co bez problemu może służyć jako środek transportu dla trzy, czteroosobowej rodziny. Jedyne co można zarzucić wnętrzu to brak przestrzeni nad głowami pasażerów mających powyżej 180 centymetrów wzrostu.

Obraz

Standardowo we wszystkich wersjach wyposażenia Mondeo kombi oraz hatchback, tylna kanapa była dzielona w proporcjach 60:40, dzięki czemu nie powinno być problemu z transportem dłuższych przedmiotów. Sedan oferuje 470, hatchback 460, a kombi aż 540 litrów przestrzeni bagażowej. W ostatnim przypadku składając oparcie tylnej kanapy uzyskamy aż 1610 litrów wolnego miejsca.

Ford Mondeo II

Wprowadzając na rynek następcę Sierry, Ford chciał zbudować auto, które będzie dostępne w każdym zakątku świata, stąd nazwa, z łacińskiego "mondus" oznacza właśnie "światowy".

Produkcja ruszyła w 1993 roku, Mondeo sprzedawane było również w Ameryce Północnej pod nazwą Contour (stąd "światowy"). Modele przeznaczone na rynek europejski produkowane były w Belgii, w miasteczku Genk. Rok później auto zyskało tytuł Samochodu roku, jednak już po trzech latach od rozpoczęcia produkcji produkcji, przeprowadzono poważną modernizację, wtedy właśnie rodzi się Mondeo II.

Obraz

Model "poliftingowy" zadebiutował w październiku 1996 roku, jednak zmiany były tak drastyczne, że zdecydowano wypuścić to auto jako następcę pierwszej generacji. Dzięki przestylizowaniu karoserii oraz zmianom we wnętrzu, Mondeo nabrało charakteru. Wprawdzie model ten powstał w oparciu o płytę podłogową poprzednika, to odziedziczył po nim jedynie dach oraz drzwi. Modernizacja nie ominęła nawet zawieszenia czy układu kierowniczego.

Na zewnątrz auto zostało kompletnie odmienione. Dzięki zastosowaniu ogromnych przednich lamp oraz wyraźnemu zaznaczeniu linii bagażnika, Mondeo stało się bardziej "muskularne" i budziło większy respekt. Nawet dzisiaj po prawie 14 latach sylwetka Forda nadal wygląda dobrze. W modernizacji nadwozia palce maczała włoska firma Ghia, której logo zdobi obecnie najbogatsze wersje wyposażenia Fordów. Włosi odwalili kawał dobrej roboty.

Obraz

Wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji zmieniono również wnętrze. Pojawiły się nowe wloty powietrza oraz pokrętła sterujące ogrzewaniem. Dzięki zmianie kształtu foteli przednich, aż o 40mm zwiększyła się ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.

Wszystkie wersje poza podstawową, były wyposażane standardowo w dwie poduszki powietrzne oraz napinacze pasów, za boczne airbagi trzeba było jednak dopłacić. Druga generacja posiadała również liczne wzmocnienia nadwozia, dzięki czemu w testach zderzeniowych, które w 1997 roku przeprowadziło Euro NCAP, model ten wypadł całkiem nieźle, zdobywając łączną notę trzech gwiazdek. Trzeba wziąć pod uwagę, że te testy przeprowadzane są od 1997 roku, a więc wszystkie kolejne generacje samochodów są niejako robione "pod" NCAP.

Euro NCAP | Ford Mondeo | 1997 | Crash test

Gama silników rozpoczynała się od 90-konnej jednostki o pojemności 1.6-litra, a kończyła na wprowadzonym w 1999 roku Mondeo ST200, który napędzany był 200-konnym silnikiem V6 o pojemności 2.5-litra. Mondeo ST200 ze skrzynią manualną, dzięki mocy 200 koni mechanicznych, osiągało pierwszą setkę w 8.3-sekundy, a maksymalnie rozpędzało się do 224 kilometrów na godzinę. Najsłabsza 90-konna odmiana 1.6 oferowała przyspieszenie na poziomie 13.5-sekundy i prędkość maksymalną równą 180 kilometrów na godzinę.

Najczęściej spotykane są jednak egzemplarze z silnikami o pojemności 1.8 i mocy 115 KM, turbodieslami 1.8 TD z mocą 90 KM oraz dwulitrowymi motorami benzynowymi o mocy 136 koni mechanicznych. Bardzo często, a w zasadzie w większości możemy spotkać Mondeo z instalacją LPG, warto przed zakupem upewnić się kiedy taka instalacja została założona. Jest to dobre rozwiązanie dla osób chcących zaoszczędzić na paliwie.

Obraz

Tabelka spalania - minimalne (trasa)/maksymalne (miasto). Dane użytkowników.

1.6 90KM1.8 115KM1.8TD 90KM2.0 136KM2.5 170KM
6.9-10.3 l.7.3-10.9 l.5.5-9.2 l.7.2-13.0 l.8.7-13.6

Ceny zaczynają się od około 5000 złotych i sięgają nawet 13.000 złotych. Często tanio możemy znaleźć auto sprowadzone z Wielkiej Brytanii i przerobione w Polsce, rejestracja tego typu aut nadal jest tematem wielu dyskusji, więc lepiej unikać takich egzemplarzy. Warto natomiast zwrócić uwagę na najbogatsze wersje wyposażenia z charakterystycznym znaczkiem Ghia, który niestety często jest tylko doklejony.

Oryginalne Ghie posiadają jednak pełne wyposażenie, w skład którego wchodzą dwie poduszki powietrzne, ABS, elektryka szyb i lusterek, klimatyzacja, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, elektronicznie ustawiany fotel kierowcy oraz centralny zamek.

Za około 8000 złotych możemy jednak dostać Mondeo z klimatyzacją, w dobrym stanie technicznym, często również z instalacją LPG. Kilka przykładowych ogłoszeń.

Panują różne opinie o bezawaryjności tych aut, jedni mówią tak, drudzy twierdzą inaczej. Wszystko zależy od stanu, w jakim jest dany egzemplarz i oczywiście od liczby przejechanych kilometrów.

Nie każda morda, pasuje do Forda, Ford gówno wort czy słynne 3 auta na "F", których się nie kupuje (Fiat, Ford i francuskie) myślę, że nie warto sugerować się tymi hasłami. Pewne jest, że za taką cenę trudno będzie znaleźć auto tej wielkości, z takim wyposażeniem, z końca lat 90-tych.

Sporo osób skarży się na awaryjną elektrykę, ale prawdę mówiąc, tego typu wady dotyczą większości aut z bogatym wyposażeniem. Im więcej masz zabawek, tym więcej może się popsuć, proste.

Zalety:

  • Dużo przestrzeni we wnętrzu
  • Bogate wyposażenie
  • Niska cena

Wady:

  • Słaby promień skrętu
  • Słaba elastyczność (skrzynia biegów)
  • Awaryjna elektryka

Jeżeli jesteś lub byłeś posiadaczem Forda Mondeo albo masz wyrobione zdanie na temat tego auta, podziel się z nami swoją opinią.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)