McLaren MP4-12C... wreszcie oficjalny! Jaki jest?

McLaren MP4‑12C... wreszcie oficjalny! Jaki jest?

McLaren MP4-12C... wreszcie oficjalny! Jaki jest?
Michal Grygier
19.03.2010 07:30, aktualizacja: 02.10.2022 20:18

McLaren wreszcie wyszedł z cienia i zaprezentował swoje najnowsze i drugie w historii dziecko, model MP4-12C. Nazwa złożona, ale nie ona jest w tym samochodzie najważniejsza. Nawet wygląd nie jest tak istotny. Najważniejsze bowiem są... dane techniczne.

McLaren wreszcie wyszedł z cienia i zaprezentował swoje najnowsze i drugie w historii dziecko, model MP4-12C. Nazwa złożona, ale nie ona jest w tym samochodzie najważniejsza. Nawet wygląd nie jest tak istotny. Najważniejsze bowiem są... dane techniczne.

A te prezentują się wyśmienicie. Warto dodać, że Panowie z Woking nie mieli prostego zadania. Wszyscy, słowem wszyscy będą porównywać ten model z kultowym i pierwszym modelem jakim był słynny F1. A to pierwsze dziecko było oszałamiające, prędkość bliska 400 km/h, nowatorska jak na owe czasy konstrukcja trzech foteli i cała otoczka.

Jakie jest zatem MP4-12C? Bardzo szybkie. Przynajmniej na papierze. Dysponuje skromnym (w porównaniu do F1) silnikiem benzynowym, o małej wręcz pojemności (w porównaniu do konkurencji) zaledwie 3,8 litra z twin-turbo powstałym we współpracy z Ricardo. Moc maksymalna 592 KM (441kW) osiągane przy 7000 tysiącach obrotów. Czerwone obroty pojawiają się przy 8500 obr/min. Spory maksymalny moment obrotowy 599 Nm pojawia się już od 3000 obr/min. W dodatku, aż 479 Nm gotowe jest już przy 2 tysiącach! Elastyczność zatem powala na kolana. Osiągi nie zostały jeszcze potwierdzone, ale producent wspomina o pierwszej setce w okolicach 3 sekund oraz prędkości maksymalnej sporo przekraczającej 300 km/h.

Napędzane są oczywiście koła tylne, za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni automatycznej. Działa w trzech trybach - Normal, Sport oraz Track.

Wymiary:

Długość - 4507mm

Szerokość - 1908mm

Wysokość - 1199mm

Rozstaw osi - 2670mm

Większość części wykonano z karbonu i kompozytów. Masa auta wynosi zaledwie 1300 kg. I jeszcze coś, co powoduje bezsenne noce u inżynierów - emisja CO2. W MP4-12C wynosi "ledwie" 300g/km. To dwa razy tyle co w miejskiej osobówce, ale jak na supersportowy bolid, jest to wynik niezły, lepszy niż u Ferrari 458 Italia, czy Mercedesie SLS AMG.

Wewnątrz pełen luksus. Jest to zatem, w przeciwieństwie do F1, auto do jazdy na co dzień...

Tylko ta cena, o którą zresztą wolę nie pytać.

Video z premiery:

Mclaren MP4-12C official unveiling

Video z testów, Button i Hamilton za kierownicą:

McLaren MP4-12C Driven by F1 Aces Lewis Hamilton and Jenson Button

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)