Jakie prawa ma kierowca posiadający auto na gwarancji? [kompendium wiedzy]

Kupując auto z salonu dostajemy gwarancję. Warunki jej wypełnienia są często bardzo zawiłe. Warto wiedzieć, co jest objęte gwarancją i które uszkodzenia możemy naprawić darmowo w serwisie producenta.

Po pierwsze musimy przypomnieć,  że gwarancja jest dobrowolna. W praktyce oznacza to tyle, że producenci nie są zobowiązani do wystawiania klientom gwarancji. Jest to jednak standard, bo kto zdecydował by się na kupno kota w worku za pieniądze oszczędzane przez lata? Nikt.

56 milionów złotych za Ferrari GTO 250 z 1963 roku. Niektórych na to stać

W zasadzie producenci aut mają pełną dowolność w zakresie trwania oraz warunków gwarancji. Kupujący może albo je zaakceptować, albo zrezygnować z zakupu. Istnieje jednak kilka zasad, których musi przestrzegać każdy udzielający gwarancji (gwarant). Oto one:

  1. Gwarancja musi być spisana w tzw. dokumencie gwarancyjnym. Należy sprawdzić, czy dokument zawiera nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania gwarancji i jej zasięg terytorialny. Warto też sprawdzić, co w razie awarii podlega nieodpłatnej naprawie lub wymianie, czy serwis gwarancyjny dostępny jest blisko miejsca zamieszkania, czy gwarant zapewnia na czas naprawy samochód zastępczy. Dokument gwarancyjny zawiera najważniejszą informację dla klienta: co jest objęte gwarancją.
  2. Jeżeli nie zastrzeżono inaczej, odpowiedzialnością gwaranta objęte są tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy, a więc np. wmontowane wadliwe podzespoły, źle spasowane elementy, łuszczący się lakier. Na podstawie gwarancji nie można reklamować uszkodzeń spowodowanych czynnikami zewnętrznymi np. zabrudzeń, wad powstałych z powodu niewłaściwej obsługi czy mechanicznego uszkodzenia. Gwarancją nie są też objęte elementy, które zużywają się wskutek normalnego używania: klocki, tarcze hamulcowe. Ale jeśli zużycie takich elementów nastąpiło szybciej z powodu wadliwości układu hamulcowego, to i one powinny być bezpłatnie wymienione w ramach naprawy gwarancyjnej.
  3. Czas trwania gwarancji określa gwarant, ale jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie ma żadnego terminu, to przyjmuje się, że gwarancja została udzielona na jeden rok licząc od dnia, kiedy samochód został wydany kupującemu.
  4. Gwarant musi naprawić samochód w czasie zapisanym w dokumencie gwarancyjnym. Klient nie może domagać się rekompensaty finansowej, a jedynie naprawy fizycznych szkód. W kwestii gwaranta należy, czy zdecyduje się na naprawę samochodu czy wymieni go na nowy.
  5. Gwarant ponosi koszty związane z dostarczeniem wadliwego pojazdu do miejsca wskazanego w gwarancji (serwisu/warsztatu). Mogą istnieć jednak usterki, które uda się naprawić na miejscu. Gwarant płaci również za zwrot auta w miejsce umówione lub podane w gwarancji.
  6. Gwarant ponosi całkowitą odpowiedzialność za przypadkową utratę lub uszkodzenie samochodu w czasie między wydaniem auta gwarantowi a odebraniem przez klienta po naprawie (wymianie).
  7. Jeśli gwarant wymienił samochód na nowy albo dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie na nowo. To samo dotyczy sytuacji, gdy gwarant wymienił część rzeczy. Np. wymienił cały silnik, więc nowy silnik ma nową gwarancję. W innych przypadkach termin gwarancji zostaje przedłużony o czas, przez jaki uprawniony nie mógł korzystać z samochodu albo tylko z wymienionej części.

A gdyby tak… Xenatec też lubi gdybać!
Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień nabywcy wynikających z niezgodności towaru z umową. Ta zasada dotyczy jednak tylko konsumentów, czyli osoby fizyczne nabywające auta na prywatne potrzeby. Gdy nabywcą samochodu jest firma, to niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, ma ona prawo korzystać z rękojmi za wady fizyczne. Gwarancja producenta może być niezależna od gwarancji importera czy sprzedawcy.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mitsubishi Lancer Evo X Concept Final na otarcie łez [aktualizacja] Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz?

Popularne w tym tygodniu:

Tankowanie auta podczas ośmiogodzinnego driftu. BMW sięgnęło po rozwiązania z samolotu Zrobili z "malucha" potwora na kołach. Ma silnik Hayabusy o mocy 190 KM Polska policja zawstydziła spotterów. W 3 godziny odnaleźli astona martina i rolls-royce'a Ponad 370 km przejechane bokiem. BMW odzyskało dawny rekord Prezydent Turkmenistanu nie zwalnia z absurdami. Teraz zakazał kobietom prowadzić auta Gorąca woda i zmrożona szyba nie idą w parze. Nie popełnij tego błędu BMW pewnie nie chce, byśmy oglądali te zdjęcia. Tak wygląda nowa seria 8 25 lat jak jeden dzień. Oto samochody, które kwalifikują się do żółtych tablic! Amerykanie w Oregonie wreszcie mogą sami tankować samochód. I są tym faktem przerażeni Nowe policyjne BMW już na drogach. Wiemy, gdzie stacjonują Oświetlenie przyszłości? Tysiące diod, a każda z nich żyje własnym życiem Koniec dominacji Volvo? Volkswagen najbezpieczniejszy w trzech klasach na sześć!