Cudze chwaliście, a swego nie znacie - sylwetki znanych polskich kierowców

Cudze chwaliście, a swego nie znacie - sylwetki znanych polskich kierowców

Cudze chwaliście, a swego nie znacie - sylwetki znanych polskich kierowców
Paweł Żmuda
11.08.2010 21:47, aktualizacja: 02.10.2022 21:20

Wszyscy z nich zaczynali kiedyś na małych torach, a pierwszy samochód większości z nich był jedną z szarych cegiełek na naszych drogach. Teraz ich nazwiska zna każdy fan motoryzacji w Polsce, a czasem także i zagranicą. Naszego kraju nie sposób nazwać rajdową, czy wyścigową potęgą, ale i my mamy swoje sławy kierownicy. Oto kilkoro z nich.

Obraz

Każdy Polak, który wybija się na światowej arenie sportowej jest dla nas prawdziwym diamentem. Robert Kubica, urodzony w 1984 roku, choć nie startuje w barwach ojczystych, natychmiast stał się dobrem narodowym. Kubicomania gładko zastąpiła Małyszomanię, a fanów kierowcy Formuły 1 liczy się dziś w milionach. Szkoda tylko, że aby szlifować talent, jako nastolatek musiał trafić aż do Włoch.

Obraz

Popularny Hołek urodził się czwartego czerwca 1962 roku w Olsztynie. Podczas swojej kariery wielokrotnie zdobywał tytuł mistrza Polski, ścigał się samochodami WRC oraz brał udział w jednym z najtrudniejszych rajdów świata - Dakarze. Mimo wielu osiągnięć niektórzy uważają Hołowczyca za zwykłego celebrytę. Wszystko przez występy w reklamach, prowadzenie programów w telewizji i próby zabłyśnięcia na światowych salonach nie jako kierowca, a jako poseł do Parlamentu Europejskiego. Jedno jest pewne - zasługi Hołowczyca zostały docenione przez Prezydenta, który wręczył mu Srebrny Krzyż Zasługi.

Leszek Kuzaj

Kolejny znany polski kierowca pochodzący z grodu Kraka. Kuzaj urodził się w 1968 roku i można powiedzieć, że rajdy samochodowe towarzyszyły mu od dzieciństwa. Jego ojciec również ścigał się na rajdowych szlakach i nic dziwnego, że syn postanowił pójść śladami taty. Rajdowy debiut Kuzaja za kierownicą Fiata 126p w 1988 roku nie należał może do zbyt udanych, lecz później było już tylko lepiej. Kuzaj jest czterokrotnym zdobywcą tytułu rajdowego Mistrza Polski. W swojej karierze jeździł między innymi samochodami takimi jak Toyota Corolla WRC, Subaru Impreza czy Mitsubishi Lancer Evo.

Janusz Kulig

Jak prawdziwy kierowca zmarł w samochodzie, choć podobnej tragedii nie spodziewał się chyba nikt. Janusz Kulig - trzykrotny mistrz Polski, wicemistrz Europy, mistrz Europy Centralnej oraz zdobywca wielu innych nagród rajdowych w kraju i na świecie. Na zawsze pozostanie niezapomnianą gwiazdą naszego sportu. Zmarł w wieku trzydziestu pięciu lat, na strzeżonym przejeździe kolejowym w Rzezawie. Winę za wypadek poniosła dróżniczka, która nie dopełniła swoich obowiązków.

Sobiesław Zasada

Jedne z najbardziej wszechstronnie zaangażowanych polskich rajdowców. Sobiesław Zasada, dziś już osiemdziesięcioletni, wsławił się przede wszystkim potrójnymi mistrzostwem oraz wicemistrzostwem Europy. Jedenastokrotny mistrz Polski oraz zwycięzca stu czterdziestu ośmiu innych rajdów, odnalazł się nie tylko w sporcie. Jego zasługą było otwarcie pierwszego w kraju salonu Ferrari. Zasada jest autorem książek biograficznych, założycielem zakładów produkcji elektronicznej, a swojego czasu współpracował w pionie doradczym i przedstawicielskim z Porsche i Mercedes-Benz.

Andrzej Koper

Koper, urodzony w maju 1953 roku podczas swojej kariery zdążył czterokrotnie wyjeździć sobie tytuł Mistrza Polski. Największe sukcesy odnosił startując za kierownicą Renault 11 Turbo, jednak fani mogli oglądać go również w Subaru Imprezie, a nawet w Land Roverze w którym jako pierwszy z Polaków ukończył Rajd Paryż - Dakar w 1990 roku.

Tomasz Kuchar

Wielokrotny mistrz i wicemistrz Polski urodzony we Wrocławiu w 1976 roku. Startował za kierownicą samochodów takich jak Toyota Celica WRC, Mitsubishi Lancer czy Subaru Impreza. W swojej karierze zdążył już reprezentować barwy zespołu Hyundai-Castrol World Rally Team. Obecnie ściga się Peugeot 207 w barwach Peugot Sport Polska Rally Team. Swój dorobek przekazuje również zwykłym kierowcom w prowadzonej przez siebie Akademii Bezpiecznej Jazdy. Miejmy nadzieję, że Kuchar jeszcze wielokrotnie wprawi nas w zachwyt swoimi osiągnięciami.

Jarosław Kazberuk

Czterokrotnie w jednym kawałku dotarł do mety Rajdu Dakar, raz, z najlepszym wynikiem w karierze, w kategorii samochodów ciężarowych. Jarosław Kazberuk znany jest przede wszystkim z długodystansowych rajdów terenowych. Startował w rajdach ekstremalnych Patagonia czy Transsyberia. Członek elitarnej grupy STT Racing – kierowca testowy Porsche Polska i Subaru Polska. Jego mniej znanym zajęciem jest... trenowanie judoków.

Marian Bublewicz

Siedmiokrotny mistrz Polski urodzony w 1950 roku zakończył swój żywot w 1993 roku, podczas Zimowego Rajdu Dolnośląskiego. Jego kariera była przełomowa dla polskich sportów motorowych. To dzięki Bublewiczowi o Polskich kierowcach znów zrobiło się głośno. Startował nie tylko na naszych polskich samochodach takich jak Fiat 125p, czy kultowy Polonez Rally, lecz także za kierownicą Forda Sierry czy Opla Kadetta. Bublewicz przez wielu uważany jest za najlepszego polskiego kierowcę rajdowego XX wieku. Szkoda, że odszedł tak szybko.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)