Panoz Roadster - Cobra lat 90. | Lekcja historii


Po światowych szosach porusza się wiele ciekawych pojazdów, których nie spotkamy na polskich drogach. Jednym z nich jest z pewnością Panoz Roadster - amerykańskie, dwuosobowe i naprawdę szybkie auto o nietuzinkowej stylistyce.
LCC Rocket – kosmiczny bolid | Lekcja historii
Młode przedsiębiorstwo motoryzacyjne, założone w 1989 roku, inspirowało się sportowymi pojazdami lat 60. Nic dziwnego, że ich pierwszy produkt — nazwany AIV Roadster - pod wieloma względami bazował na samochodach marki Ford, między innymi Mustangu Cobra.
Zobacz również: Pierwszy w historii rajd na terenie rafinerii Grupy LOTOS
Debiut projektu (w porozumieniu z marką Rinspeed) odbył się w 1995 roku na salonach motoryzacyjnych w Genewie. Na rynek USA trafił rok później, gdzie został przywitany równie ciepło, co w Europie. Rewelacyjne nadwozie zaprojektowane zostało przez Dannego Panoza i Freemana Thomasa przykuwało wzrok. Połączenie klasycznej sylwetki ze współczesnymi liniami auta sportowego po prostu musiało się podobać. W oczy kłuło niestety bardzo przestarzałe wnętrze. Fascynację modelem Panoz Roadster potęgował nie tylko wygląd zewnętrzny, ale także to, co oferował od strony technicznej.
Porsche 356 – pradziad | Lekcja historii
Aluminiowe podwozie ramowe zostało opracowane przez Franka Costina, konstruktora współpracującego z takimi producentami, jak Marcos czy Lotus. Jednostkę i układ napędowy przeniesiono żywcem ze współczesnego Mustanga Cobra. Aluminiowy silnik V8 32V DOHC o pojemności 4,6 litra (średnia i skok tłoka 90,27 mm x 89,92 mm) z sekwencyjnym, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa był w stanie zaoferować 305 KM (przy 5800 rpm) mocy oraz 420 Nm (przy 4800 rpm) momentu obrotowego.
Dzięki niewielkim wymiarom (długość 3940 mm x szerokość 1940 mm x wysokość 1190 mm), lekkim materiałom (aluminiowe poszycie) i co za tym idzie - niskiej masie własnej wynoszącej 1120 kg, samochód był w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/godz. w ciągu 4,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła natomiast około 225 km/godz. Z motorem współpracowała pięciobiegowa, manualna przekładnia Borg-Warner T4S.
Nissan 200SX S13 – japoński pocisk | Lekcja historii
Zaburtowy układ zawieszenia przedniej i tylnej osi składał się z wahaczy poprzecznych o nierównej długości, amortyzatorów ze sprężyną osadzoną osiowo o regulowanej twardości (tryb normalny i sportowy) i stabilizatora poprzecznego. Dzięki sporemu rozstawowi osi (2650 mm), kół (przód 1650 mm i tył 1620 mm), nisko osadzonemu środkowi ciężkości, szerokim oponom (Goodyear przód 245/40 ZR18 i tył 295/35 ZR18) i sportowemu zestrojeniu zawieszenia samochód trzymał się nawierzchni jak przyklejony.
Wszystkie egzemplarze Panoz Roadster składano ręcznie i dostosowywano do indywidualnego zamówienia klienta. Dzięki ogromnej ilości części wspólnych serwisem pojazdów zajął się Ford. Produkcja została zakończona w 2004 roku, ceny używanych pojazdów oscylują wokół 50 000 dolarów. Piękna i mocna zabawka!
Ten artykuł ma 3 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze