Najciekawsze pojazdy militarne zza wschodniej granicy

Najciekawsze pojazdy militarne zza wschodniej granicy

Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Hugo |-|
Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Hugo |-|
Paweł Żmuda
17.09.2010 21:42, aktualizacja: 02.10.2022 21:38

Są tacy, którzy twierdzą, że wszystko co pochodzi zza naszej wschodniej granicy ma raczej mierną wartość. Jako najlepszy przykład podawane są ostatnio rosyjskie samoloty, które najlepiej nadają się podobno do karczowania lasów. Trzeba jednak przyznać, że nie jest to spojrzenie uczciwe. Nasz olbrzymi wschodni sąsiad ma przecież na swoim koncie całkiem udane projekty pojazdów wojskowych. Przyjrzyjmy się najbardziej imponującym kartom z radzieckiej i rosyjskiej historii ciężkiej motoryzacji.

UAZ-469

Kultowy dziś samochód terenowy produkowany w różnych wersjach od 1972 do 2007 roku przez fabrykę w Ulianowsku. Radziecki UAZ od początku produkcji skierowany był gównie do celów wojskowych. Szybko stał się także jednym z podstawowych pojazdów użytkowanych przez siły Układu Warszawskiego. Do dziś w naszym kraju spotkać można modele 469B użytkowane przez straż graniczną lub leśników. Pojazd napędzano silnikami o pojemności 2445 cm3 o mocy około 70 koni mechanicznych. Radziecka terenówka spalająca około 28 litrów benzyny podczas jazdy po bezdrożach jest w stanie pomieścić aż siedem osób.

ZiŁ-157

Jedna z najsłynniejszych ciężarówek radzieckich sił zbrojnych. ZiŁ-157 produkowany w latach 1956-62 przez wiele lat pozostawał podstawowym samochodem Armii Radzieckiej. Ważące 2,5 tony pojazdy, napędzane na wszystkie sześć kół, wyposażano w silniki o mocy około 109 koni mechanicznych, rozpędzające Ziła do prędkości około 65 km/h. W 1979 roku armia radziecka wprowadziła na swoje wyposażenie ciężarówki Ural-375D, które zastąpiły kultowe dziś Ziły 157.

GAZ-46

Kolejny bardzo popularny radziecki produkt. Amfibia GAZ-46 weszła do produkcji w latach 50' ubiegłego wieku i była odpowiedzią na pojazdy sojuszników widywane na frontach II Wojny Światowej. Radzieccy specjaliści postanowili skopiować montowaną przez General Motors amfibię DUKW oraz Forda GPA produkowanego w Stanach Zjednoczonych w latach 1942-1943. Powstała na początku lat 50' amfibia, szybko trafiła na wyposażenie wszystkich wojsk bloku wschodniego. GAZ-46 napędzany był silnikiem o pojemności 2112 cm3 i mocy 55 koni mechanicznych. Do dziś pojazdy te znajdują się w rękach wielu prywatnych kolekcjonerów.

GAZ-2975

Rosyjski pojazd z napędem na cztery koła, zaprezentowany po raz pierwszy w 2005 roku, przez wielu uważany za rosyjską odpowiedź na Humvee. Pojedynczy egzemplarz 2975 kosztuje w granicach 60 tysięcy dolarów. Ważąca około 5500 kilogramów terenówka, wyposażana jest w silniki o mocy od 197 do 215 koni mechanicznych, zdolne rozpędzić pojazd do prędkości dochodzącej nawet do 140 km/h. W porównaniu do wszystkich poprzednich pojazdów prezentowanych w naszym zestawieniu, GAZ 2975 może poszczycić się naprawdę odświeżonym designem.

Obraz

Te śmiercionośne radzieckie wyrzutnie rakietowe siały postrach wśród wszystkich żołnierzy nazistowskich od lipca 1941 roku. Co prawda wyrzutnie pocisków BM-8; BM-14 i BM-31 montowano na przeróżnych podwoziach, każde z nich na stałe zapisało się w historii. Charakterystyczny świst wydawany przez odpalane pociski wywierał ogromne wrażenie na przeciwnikach Armii Czerwonej i na stałe zapisał się w pamięci wszystkich uczestników wojennych zmagań.

BTR-152

Sześciokołowy transporter opancerzony, którego konstrukcję rozpoczęto krótko po zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwsze prototypy BTR-152 powstały już w 1947 roku. Pojazdy weszły do służby 24 marca 1950 roku, jednak mimo upływu czasu, zmodyfikowane wersje BTR-152 produkowane są do dnia dzisiejszego. Niestety, pojazdy wykorzystywane przez Armię Radziecką również zapisały się na kartach historii. Wykorzystano je chociażby podczas napadów ZSRR na Węgry w 1956 i Czechosłowację w 1968 roku.

ZiŁ-135

Ogromny czteroosiowy samochód ciężarowy produkowany przez Związek Radziecki od 1966 roku. Ciężarówka stosowana w wielu krajach bloku wschodniego. Pojazdy napędzane były przez dwa silniki Ural-375 o pojemności 6,9 litra o mocy 180 koni mechanicznych każdy , pozwalające na rozwinięcie oszałamiającej prędkości 65 km/h. Spalanie potężnej, mierzącej prawie 10 metrów maszyny, zamykało się w granicach 100 litrów paliwa na 100 kilometrów. Na jednym baku, ZiŁ-135 mógł pokonać odległość od 400 do 700 kilometrów. Równolegle do wersji transportujących pociski rakietowe, produkowano także nieco bardziej cywilne wersje modelu 135, na których montowano dźwigi lub stosowano je jako konwencjonalne ciężarówki.

Obraz

Kolejny niesamowity pojazd rodem ze wschodu. Ciężarówka MAZ-7907, napędzana na wszystkie 24 koła, wyposażona jest w silnik o mocy około 1250 koni mechanicznych. By sterowanie kolosalnym pojazdem nie sprawiało zbyt wielkich trudności w samochodzie zainstalowano aż osiem skrętnych osi. Podwozie jest w stanie udźwignąć ładunek dochodzący do 220 ton. Zwykle MAZ-7907 wykorzystywany był do przewożenia czołgów lub elementów służących do konstrukcji mostów i innych sporych budowli.

Obraz

Prawdopodobnie największa ciężarówka będąca na wyposażeniu rosyjskiej armii. MZKT Topol-M, napędzana na wszystkie szesnaście kół, potrafi przewieźć nawet 80 ton ładunku po najcięższym, syberyjskim terenie. Pojazd napędzany jest silnikiem V12 o mocy około 800 koni mechanicznych. W dogodnych warunkach, samobieżna wyrzutnia międzykontynentalnych pocisków balistycznych może osiągnąć prędkość dochodzącą do 45 km/h.

Obraz

Zdecydowanie jednym z najbardziej spektakularnych samochodów rodem z Rosji jest samoróbka przypominająca nieco amerykańską terenówkę Humvee. Właściciel tego nadzwyczajnego pojazdu, zbudowanego prawdopodobnie na podstawie ciężarówki GAZ 66, chwali się, że auto wyposażono nawet w system umożliwiający oddychanie podczas jazdy w całkowitym zanurzeniu.

Obraz

Kopia Hummera bez trudu radzi sobie jako pług do odśnieżania pól, spychacz, a nawet ciągnik. Dodatkowo samochód jest na tyle wytrzymały, by przejeżdżać przez płonące bezdroża. Niestety, pełna specyfikacja techniczna pojazdu nie została ujawniona. Ciekawe ile pali...

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)