Gra warta świeczki? – Novitec Punto Evo (2010)

Gra warta świeczki? – Novitec Punto Evo (2010)

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir-fot.19
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir-fot.19
Olgierd Lachowski
24.09.2010 19:07, aktualizacja: 02.10.2022 21:41

Dział firmy Novitec, który zajmuje się Alfą Romeo i Fiatem zaprezentował swoje modyfikacje dla trzech wersji silnikowych Punto Evo. W topowym pakiecie Punto Noviteca jest mocniejsze od Abartha EsseEsse.

Dział firmy Novitec, który zajmuje się Alfą Romeo i Fiatem zaprezentował swoje modyfikacje dla trzech wersji silnikowych Punto Evo. W topowym pakiecie Punto Noviteca jest mocniejsze od Abartha EsseEsse.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.4
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.4

Ze wspomnianych trzech wersji silnikowych, dwie to odmiany z silnikami ZI (benzyna), a jedna to ‘Diesel’ (ZS). W zależności od typu jednostki tuner przygotował odpowiednie programy zarządzające. Do silników benzynowych te programy nazywają się PowerJet 2, a do wysokoprężnego – PowerRail 5.

W silniku 1,4 16V MultiAir kit podnosi moc ze 135 KM do 160 KM, a maksymalny moment obrotowy z 206 Nm do 246 Nm (przy 1780 obr./min). To niewiele mniej niż w modelu Abarth Punto Evo. Novitec Punto Evo 100 km/h osiąga w 7,90 s i rozpędza się do 209 km/h (Abarth – 7,90 s i 213 km/h).

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.9
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.9

Zainstalowanie modułu PowerJet 2 w Abarth Punto Evo oznacza wzrost mocy ze 165 KM do 184 KM. Jakimi osiągami legitymuje się ta wersja tuner nie informuje, powinny być jednak zbliżone do seryjnego Abartha Punto EsseEsse (180 KM). Cena PowerJet 2 to 419 euro.

Abarth 500C i Punto Evo w wersji EsseEsse

Tuning silnika w ‘klekocie’ jest jeszcze tańszy, bo Power Rail 5 kosztuje 355 euro. W najmocniejszej jednostce 1,6 MultiJet (niedostępnej w Polsce) moc podnosi się ze 120 KM do 144 KM, a moment obrotowy z 320 Nm do 356 Nm.

W skład pakietu stylizacyjnego wchodzą: nakładka na przedni zderzak, nakładka (z dyfuzorem) na tylny zderzak, spojler na tylnych drzwiach, listwy progowe, brewki reflektorów i zmieniona pokrywa silnika.

Wymieniono układ wylotowy na sportowy. Nowy ‘wydech’ może mieć jeden z 26 rodzajów końcówek.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.20
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.20

W katalogu tunera znajdują się dwa komplety kół. Mniejsze maja średnicę 17”, a większe – 18”. Większe felgi mają szerokość 8,0”, a na nie nakładane się opony 215/35 R 18 (cena kół – 1310 euro).

Lepsze własności jezdne „Kropce” (po włosku punto znaczy kropka, punkt) może zapewnić modyfikacja zawieszenia. Paleta możliwych zmian jest szeroka: od instalacji innych sprężyn, przez montaż zawieszenia z regulacją wysokości (auto jest niższe od 35 do 75 mm), aż po zestawy, w których można kształtować charakterystykę pracy amortyzatora.

Na koniec pozostaje pytanie czy warto przerabiać auto? Niech przykładem będzie 135-konne Punto Evo 1,4 MultiAir. Jeśli już ktoś ma taki samochód, a chciałby, żeby jego auto było choć trochę podobne do Abartha, to może się zdecydować na oddanie wozu w ręce speców z Noviteca.

Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.15
Novitec Punto Evo 1.4 MultiAir fot.15

Jeśli jednak ktoś dysponuje gotówką i miałby zamiar kupić Fiata Punto Evo, a potem przerabiać go u Noviteca, to powinien od razu wybrać Abartha. Pod względem kosztów i osiągów oba rozwiązania są podobne, jednak Novitec i tak nie będzie nigdy Abarthem – w końcu Abarth jest firmą z tradycjami.

Zatem gra chyba nie jest warta świeczki…

Dane techniczne

Silnik i napęd (Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir - 135 KM):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Objętość skokowa: 1368 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 160 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,96 KM/l (seryjny - 98,68 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 246 Nm przy 1780 obr./min
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Koła przednie: max. 8,0 x 18\
  • Koła tylne: max. 8,0 x 18\
  • Opony przednie: 215/35 R 18
  • Opony tylne: 215/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Masa wlasna: 1155 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,22 kg/KM (seryjny - 8,56 kg/KM)
  • Długość: 4065 mm
  • Szerokość: 1687 mm
  • Rozstaw osi: 2510 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,90 s
  • Prędkość maksymalna: 209 km/h

Silnik i napęd (Abarth Punto Evo):


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Objętość skokowa: 1368 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 184 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 134,50 KM/l (seryjny - 120,61 KM/l)
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Koła przednie: max. 8,0 x 18\
  • Koła tylne: max. 8,0 x 18\
  • Opony przednie: 215/35 R 18
  • Opony tylne: 215/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Masa wlasna: 1075 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,84 kg/KM (seryjny - 6,51 kg/KM)
  • Długość: 4065 mm
  • Szerokość: 1726 mm
  • Rozstaw osi: 2510 mm

Źródło: worldcarfans

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)