Samochody używaneMercedes-BenzUżywany Mercedes Klasy A W169 – awarie i problemy

Używany Mercedes Klasy A W169 – awarie i problemy

Mercedes Klasy A W169
Mercedes Klasy A W169
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Artur Kuśmierzak
19.03.2014 21:19, aktualizacja: 30.03.2023 09:56

Mercedes Klasy A W169 to jedno z niewielu aut tej marki, które potwierdza stereotyp, że samochody z gwiazdą na masce wybierają przede wszystkim ludzie w zaawansowanym wieku. Co warto wiedzieć o małym Mercedesie?

Używany Mercedes Klasy A W169 – historia modelu

Druga generacja Mercedesa Klasy A zadebiutowała jesienią 2004 roku. W przeciwieństwie do poprzednika W168 auto oferowano już nie tylko w nadwoziu 5-drzwiowym, ale też w 3-drzwiowym. Rok po premierze do palety silnikowej dołączył 2-litrowy turbodoładowany motor benzynowy generujący imponującą jak na tę klasę moc 193 KM.

Mercedes Klasy A W169
Mercedes Klasy A W169© mat. prasowe / Mercedes

Trzy lata później samochód został poddany modernizacji. Zmieniono między innymi przedni i tylny zderzak, wstawiono nową atrapę chłodnicy, przemodelowano też światła i kierunkowskazy. Wyposażenie poliftingowej Klasy A wzbogaciło się o system Park Assist, który ułatwia parkowanie równoległe.

W 2012 roku auto wycofano z produkcji, a jego następca rozpoczął zupełnie nowy rozdział w dziejach marki. Obecnie samochód konkuruje już nie w segmencie B, ale w klasie samochodów kompaktowych z BMW Serii 1 i z Audi A3. To zdecydowanie najlepsza strategia, jaką mógł obrać Mercedes dla tego modelu.

Używany Mercedes Klasy A W169 – silniki

Benzynowe:

  • R4 1,5 l (95 KM) A150
  • R4 1,7 l (115 KM) A170
  • R4 2,0 l (136 KM) A200
  • R4 2,0 l Turbo (193 KM) A200 Turbo

Diesle:

  • R4 2,0 l (82, 109-140 KM) A160 CDI, A180 CDI, A200 CDI

Benzyniaki proponowane do Mercedesa Klasy A nie sprawiają poważnych problemów w eksploatacji. Jeśli chcecie całkowicie wyeliminować ryzyko wystąpienia jakichkolwiek usterek, zdecydujcie się na wersję wolnossącą. Doładowana co prawda również nie jest zbyt awaryjna, ale przez zaniedbania poprzedniego właściciela może dojść do uszkodzenia turbosprężarki.

Optymalnym wyborem będzie odmiana 1,7 l o mocy 115 KM (przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s) lub nieco mocniejsza 2,0 l (136 KM). Odradzam zakup podstawowego benzyniaka, który jest za słaby do tego auta.

Oprócz silników benzynowych w ofercie jest 2-litrowy motor wysokoprężny z wtryskiem Common Rail, dostępny w trzech wersjach mocy. Niestety, w dieslach usterki zdarzają się znacznie częściej. Psują się wtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe oraz zawór recyrkulacji spalin EGR. Te elementy nie są tanie, lepiej więc omijać szerokim łukiem jednostki CDI, choć zdarzają się i zadbane auta.

Ponieważ większość Mercedesów Klasy A jeździ głównie po mieście, a część diesli ma filtr cząstek stałych DPF, trzeba przygotować się na ewentualne koszty serwisu tego elementu. Wyjścia są trzy: można wymieć cały filtr, tylko jego wkład lub w ogóle go wyciąć.

Mercedes Klasy A W169
Mercedes Klasy A W169© mat. prasowe / Mercedes

Używany Mercedes Klasy A W169 – dane techniczne

Wewnętrzna konstrukcja Mercedesa Klasy A W169 znacznie różni się od typowego samochodu tej marki. Napęd w przeciwieństwie do większych modeli (z wyjątkiem Klasy B) przekazywany jest tylko na koła przedniej osi, żadne RWD czy układ AWD nie wchodzą tutaj w grę.

Silnik umieszczony jest poprzecznie, a za przekazywanie momentu obrotowego na koła odpowiada 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna bądź bezstopniowa przekładnia zautomatyzowana CVT. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę paraboliczną. To zdecydowanie za małe i za tanie auto na układy wielowahaczowe. Bezpieczeństwo? W testach zderzeniowych Euro NCAP samochód zgarnął komplet 5 gwiazdek.

Mercedes Klasy A W169
Mercedes Klasy A W169© mat. prasowe / Mercedes

Używany Mercedes Klasy A W169 – typowe usterki

Piętą achillesową Mercedesa Klasy A jest elektronika i elektryka. Najczęściej psuje się elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Kłopoty sprawia również centralny zamek, kluczyk, czujniki skrętu, moduł blokady kierownicy, elektrycznie regulowane lusterka oraz elektrycznie uchylane szyby.

Rozrusznik i alternator również nie należą do trwałych. W wielu egzemplarzach głupieje też zestaw wskaźników zintegrowany z zegarami.

Przed zakupem Klasy A koniecznie zwróćcie uwagę na stan przegubów napędowych, ponieważ nie są one trwałe. Zepsuć może się też sprężarka klimatyzacji (koszt zakupu zamiennika to grubo ponad 1000 zł). Jeśli w oglądanym przez Was egzemplarzu bez względu na ustawienie temperatury z kratek wentylacyjnych leci ciepłe powietrze, to coś jest na rzeczy.

Mercedes Klasy A W169
Mercedes Klasy A W169© mat. prasowe / Mercedes

Trwałością nie grzeszy też przekładnia kierownicza i końcówki drążków kierowniczych. Decydując się na daną sztukę, warto skontrolować również zawieszenie. Jego najsłabszymi stronami są sworznie wahaczy z przodu oraz przeciekające amortyzatory z tyłu. W bezstopniowej skrzyni biegów zawodzi elektrohydrauliczne sterowanie (jego naprawa to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych).

Wiele z pozoru niegroźnych napraw wymaga wyjęcia lub chociażby opuszczenia silnika, co znacznie podwyższa koszty serwisu. Na domiar złego nie każdy mechanik będzie chętny przy nim grzebać – w komorze silnika jest bardzo ciasno. Coraz częściej na drzwiach, klapie bagażnika i niektórych elementach podwozia pojawiają się ślady korozji – podczas oględzin koniecznie zajrzyjcie pod uszczelki.

Używany Mercedes Klasy A W169 – naszym zdaniem

Przed zakupem używanego Mercedes Klasy A W169 należy dokładnie skontrolować jego stan w solidnym serwisie. Uwaga! Na rynku jest wiele aut, które jeździły wcześniej jako samochody flotowe lub taksówki i często są w katastrofalnym stanie. Na szczęście można też spotkać zadbane sztuki z polskich salonów. Jakie są mocne strony tego modelu? Atrakcyjny design, bogate wyposażenie, szeroka oferta silnikowa oraz przestronne wnętrze.

Wady? Wysokie koszty, zarówno zakupu, jak i eksploatacji, problem ze znalezieniem dobrego mechanika, który zechce naprawiać auto, uciążliwe awarie elektryki, zbyt sztywne zawieszenie, dyskusyjna jakość wykończenia wnętrza i niezbyt skuteczne zabezpieczenie przed korozją.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)