Najdłuższe tunele na świecie TOP 10

Najdłuższe tunele na świecie TOP 10

fot. na lic. CC; WikiCommons by Torw
fot. na lic. CC; WikiCommons by Torw
Paweł Żmuda
18.10.2010 21:51, aktualizacja: 18.10.2010 23:51

Odkąd ludzie zaczęli podróżować, zawsze starano się wybierać jak najkrótsze drogi od punktu A do punktu B. Często jednak wytyczenie najkrótszej trasy uniemożliwia natura. Ku przerażeniu ekologów, we wnętrzach skał oraz pod morzami, powstają tunele. Popatrzmy na kilka najdłuższych tuneli drogowych na świecie.

Lærdal Tunnel

fot. na lic. CC; WikiCommons by Torw
fot. na lic. CC; WikiCommons by Torw

Najdłuższy drogowy tunel świata łączy norweskie miejscowości Lardal i Aurland. Całkowita długość tunelu to 24510 metrów. Pierwsze prace nad konstrukcją rozpoczęto w 1995 roku. Budowa zakończyła się pięć lat później i kosztowała w przeliczeniu około 520 milionów złotych. Norweska konstrukcja jest jednym z najbezpieczniejszych tuneli na świecie mimo, że nad nią górują szczyty o wysokości około 1800 metrów.

Tunel Qinling Zhongnanshan

Obraz

Drugi co do długości tunel drogowy na świecie, zlokalizowany jest w chińskiej prowincji Shaanxi. Prace nad tunelem trwały od 2002 roku. Konstrukcja, której budowa pochłonęła około 410 milionów dolarów, otwarta została dla ruchu samochodowego na dwa lata przed planowanym końcem budowy - w styczniu 2007 roku. Tunel Zhongnanshan ma 18020 metrów długości, a najniżej położone partie spoczywają aż 1640 metrów poniżej powierzchni ziemi.

Tunel drogowy Świętego Gotarda

Fot. na lic. GNU Free Documentation License; WikiCommons by Grzegorz Święch
Fot. na lic. GNU Free Documentation License; WikiCommons by Grzegorz Święch

Budowa tunelu Świętego Gotarda rozpoczęła się w 1970 roku. Konstrukcja została oddana do użytku na początku września 1980 roku. Tunel zlokalizowany jest w szwajcarskim kantonie Ticinero i jest częścią autostrady A2. Jego długość to 16918 metrów, co w chwili oddania do użytku czyniło szwajcarską konstrukcję najdłuższym tunelem drogowym. Dziś tunel ten jest trzecią co do długości tego typu konstrukcją na świecie.

Tunel Arlberg

Kolejnym tunelem zaliczającym się do najdłuższych tego typu konstrukcji na świecie jest austriacki Arlberg, będący częścią autostrady S16. Budowla rozciąga się na długości 13976 metrów. Prace nad tunelem zostały rozpoczęte już w 1974 roku, a ukończono je cztery lata później. Kosztu konstrukcji szacowany jest na około 300 milionów dzisiejszych euro. Przepustowość tunelu szacowana jest na 1800 samochodów na godzinę. Wewnątrz zamontowano 43kamery monitorujące ruch. Niestety, za przejazd tunelem trzeba zapłacić 8 euro i 50 centów (w przeliczeniu około 33 złotych).

Tunel Hsuehshan

fot. na lic. CC; WikiCommons by Encino
fot. na lic. CC; WikiCommons by Encino

Tunel Hsuehshan (zwany także tunelem Śnieżnej Góry), jest najdłuższym tunelem na Tajwanie. Konstrukcja mierzy 12941 metrów. Prace nad budową tunelu rozpoczęto już w 1991 roku, jednak ze względu na liczne komplikacje, roboty okazały się dużo dużo trudniejsze, niż się spodziewano. Niestety, przy budowie tunelu Hsuehshang nie obyło się bez ofiar śmiertelnych. W ciągu piętnastu lat prac, konstrukcja pochłonęła aż 25 istnień ludzkich. Finalnie, konstrukcja została oddana do użytku dopiero w czerwcu 2006 roku. Budowa pochłonęła około 2,8 miliarda dolarów. Wewnątrz tunelu można pouszać się z prędkością do 80 km/h, dodatkową atrakcją dla podróżnych są... dwie stacje radiowe nadające muzykę i wskazówki dotyczące jazdy wewnątrz konstrukcji.

Tunel Mont Blanc

fot. na lic. CC; WikiCommons by François Trazzi
fot. na lic. CC; WikiCommons by François Trazzi

Tunel łączący francuskie Chamonix z włoskim Courmayeur, stanowi główny szlak transportowy między Europą północną, a Włochami. Tunel Mont Blanc jest częścią trasy E25, a jego długość to około 11611 metrów. Budowę konstrukcji rozpoczęto w 1957 roku. Całość została oddana do użytku w 1965 roku. Szacuje się, że ekipa pracująca nad tunelem poświęciła mu około 4,6 miliona roboczogodzin. Niestety, mimo wielu zabezpieczeń, tunel okazał się miejscem śmierci dla 39 osób, które zginęły w pożarze na granicy francusko-włoskiej w 1999 roku.

Tunel Gudvanga

fot. na lic. CC; WikiCommons by Strider gts
fot. na lic. CC; WikiCommons by Strider gts

Tunel łączący norweskie miejscowości Gudvangen i Undredal. Konstrukcja została oddana do użytku w grudniu 1991 roku, a jej długość to 11428 metrów. Gudvanga jest częścią autostrady E16 i uważany jest za drugą co do wielkości konstrukcję tego typu w Norwegii.

Tunel Folgefonn

fot. na lic. CC; WikiCommons by Area1970
fot. na lic. CC; WikiCommons by Area1970

Konstrukcja łączy norweską miejscowości Eitrheim i Mauranger. Całkowita długość tunelu to 11150 metrów, co czyni go trzecim co do wielkości tunelem w Norwegii i jednym z najdłuższych na świecie. Konstrukcja została oddana do użytku w 2001 roku i skróciła podróż między miejscowościami z czterech godzin do... dziesięciu minut. Szkoda, że nasz kraj nie może poszczycić się podobnymi konstrukcjami.

Tunel Kan-Etsu

Tunel będący częścią japońskiej autostrady Kan-Etsu, zarządzanej przez spółkę East Nippon Expressway Company. Tunel przebiega pod górskimi terenami oddzielającymi od siebie Gunmę i Niigata i uważany jest za najdłuższą tego typu konstrukcję w Japonii. Obiekt mierzący około 1­0926 metrów oddano do użytku w 1991 roku.

Najdłuższy tunel w Polsce

Obraz

Nasze zestawienie warto rozpocząć od najdłuższej konstrukcji w Polsce. Niestety, tunel na trasie S3, powstający w okolicach Starych Bogaczowic jest dopiero w początkowej fazie budowy. Planowana długość konstrukcji to 2290 metrów, a termin zakończenia prac szacowany jest na koniec 2013 roku. Znając naszych krajowych budowniczych, tunel zostanie oddany znacznie później. Oby jednak się udało. Sprawdźmy jakie tunele są znacznie dłuższe od największego planowanego tunelu w Polsce.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)