Nadchodzi kolejny Huragan – G-Power M6 Hurricane RR (2010)

Nadchodzi kolejny Huragan – G‑Power M6 Hurricane RR (2010)

Nadchodzi kolejny Huragan – G-Power M6 Hurricane RR (2010)
Olgierd Lachowski
13.11.2010 12:56, aktualizacja: 13.10.2022 13:48

Produkcja BMW M6 zakończyła się we wrześniu. Nie przeszkadzało to jednak firmie G-Power przygotować supermocnego potwora właśnie na bazie M6. Przedstawiam 800-konny huragan w wersji coupé.

G-Power M6 Hurricane RR fot.2
G-Power M6 Hurricane RR fot.2

Napisałem o „huraganie w wersji coupé”, bo nazwa Hurricane została już wykorzystana w sedanie M5. Użycie słowa „Hurricane” w wypadku M6 jest całkiem uzasadnione, bo oba modele BMW (M5 i M6) łączy to, co najważniejsze – ten sam silnik – a osiągi zarówno opisywanego już wcześniej M5 Hurricane RR, jak i prezentowanego dziś M6 są oszałamiające.

Sercem seryjnego BMW M6 jest kochająca wysokie obroty jednostka o kryptonimie S85B50. To 10-cylindrowy motor o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90o. Objętość skokowa tego silnika wynosi 5,0 l. Silnik jest wyposażony w odpowiadający za czasy otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wylotowych system Double VANOS oraz indywidualne, sterowane elektronicznie przepustnice dla każdego cylindra. Tłoki wyprodukowała firma Mahle.

W tej jednostce napędowej BMW zmieniło zwykłe czujniki spalania stukowego na rzecz pomiaru prądów jonowych. S85B50 rozwija moc 507 KM przy aż 7750 obr./min i maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm przy 6100 obr./min. Zastosowanie zaawansowanych rozwiązań technicznych sprawiło, że serce BMW M5 i M6 zostało dwukrotnie wybrane silnikiem roku i zgarnęło szereg innych nagród.

G-Power M6 Hurricane RR fot.1
G-Power M6 Hurricane RR fot.1

Umieszczony wzdłużnie z przodu silnik przekazuje moc przez 7-biegową, zautomatyzowaną skrzynię biegów SMG na tylne koła. Jak na poziom komfortu i rozmiary BMW M6 jest stosunkowo lekkim autem, bo waży 1785 kg. W obniżeniu wagi ma swój udział kompozytowy dach samochodu.

M6 z zamkniętym nadwoziem potrzebuje 4,60 s by przyspieszyć do 100 km/h, 12,80 s na osiągnięcie 200 km/h i 51,10 s na rozpędzenie się do 300 km/h. Seryjnie auto ma zainstalowany ogranicznik prędkości do 250 km/h, ale na życzenie klienta może on zostać zdjęty i wtedy auto pomknie z prędkością 305 km/h. Szybko? Nie dla każdego, dlatego do pracy zabrał się zespół z Aresing – G-Power.

G-Power M6 Hurricane RR fot.9
G-Power M6 Hurricane RR fot.9

Jak na potrzeby nowego dzieła niemieckiej firmy moc silnika była zdecydowanie za mała. Inżynierowie sięgnęli zatem po dwie bardzo wydajne sprężarki mechaniczne ASA T1-316. Kompresory potrzebują powietrza, zatem niezbędnym stało się przygotowanie nowych przewodów dolotowych. Rozgrzane powietrze po opuszczeniu sprężarek trafia do międzystopniowych chłodnic powietrza doładowującego (ang.: intercooler) typu ciecz-gaz, a następnie do silnika. Układy smarowania kompresorów podłączono do systemu smarowania jednostki napędowej.

G-Power zainstalowało nowe tłoki Mahle. Kształt ich denek sprawia, że zmniejszył się stopień sprężania do 10,3. Zmianę ruchu posuwistego tłoków na obrotowy wału korbowego zapewniają specjalne, tytanowe, wytrzymalsze, lepiej wyważone od seryjnych i lżejsze korbowody. Wymieniono również sworznie tłokowe. Pracą silnika zarządza odpowiednio przystosowane oprogramowanie. Na drugim „końcu” motoru znalazł się sportowy „wydech” o zmniejszonych oporach przepływu wykonany z stali szlachetnej.

Tak przygotowany S85B50 wytwarza niesamowitą moc wynoszącą 800 KM w zakresie 7500-8000 obr./min. Nie mniej imponujący jest maksymalny moment obrotowy – 800 Nm przy 5000 obr./min. Tuner jest zdania, że z tego motoru dałoby się uzyskać nawet 900 KM mocy.

Tak potężny silnik wymaga odpowiednich wzmocnień w innych układach auta, takich jak zawieszenie i hamulce. W M6 Hurricane RR niemiecki warsztat w miejsce seryjnego zamontował sportowe gwintowane zawieszenie z 9-stopniową regulacją dobicia i odbicia amortyzatora. Wysokość samochodu można zmieniać płynnie w zakresie 60 mm. Jakości zawieszenia w niczym nie ustępują hamulce. Seryjne tarcze hamulcowe zostały zastąpione wyścigowymi tarczami o średnicy 380 mm i 360 mm, odpowiednio, przód i tył. Z przodu założono 8-tłoczkowe, a z tyłu 6-tłoczkowe zaciski hamulcowe.

G-Power M6 Hurricane RR fot.6
G-Power M6 Hurricane RR fot.6

Przednie hamulce wymagają zainstalowania co najmniej 19-calowych felg, ale G-Power użyło kół z felgami 20-calowymi. Silverstone Clubsport (tak się nazywają felgi) mają szerokość 9,0” z przodu i 10,5” z tyłu, i nie są podobno cięższe od felg fabrycznych. Niemiecki bolid „obuto” w opony 255/35 R 20 (przód) i 285/30 R 20 (tył).

Ponieważ M6 Hurricane RR porusza się bardzo szybko, istotnym było aby zadbać o zredukowanie siły nośnej. Rozwiązaniem było zamontowanie listwy pod przednim zderzakiem i dużego tylnego spojlera. To jedyne zmiany nadwozia.

Najwyraźniej G-Power zrezygnowało z zastosowania pakietu stylistycznego z konceptu o nazwie Hurricane CS (ten projekt nie wyszedł poza fazę wizualizacji komputerowych).

G-Power M6 Hurricane RR fot.8
G-Power M6 Hurricane RR fot.8

Podobnie jak karoseria, tak i wnętrze nie uległo radykalnym zmianom. Pojawiła się kierownica G-Power obszyta skórą nappa oraz wstawki z włókna węglowego zamontowane na desce rozdzielczej i boczkach drzwi. Nowy prędkościomierz jest wyskalowany do 400 km/h.

Parametry drogowe auta na razie nie są dokładnie znane, ale tuner podaje szacowane osiągi na podstawie wyników M5 Hurricane RR. Według założeń G-Power ich nowy huragan od 0 do 100 km/h przyspiesza krócej niż w 4,35 s, do 200 km/h w zaledwie 9,50 s, a do 300 km/h w 24,90 s (o 0,90 s szybciej niż M5 Hurricane RR). Prędkość maksymalna przekracza 370 km/h!

Ten niesamowity samochód kosztuje ponad 250 000 euro. Cena nie obejmuje podatków. G-Power reklamuje swoje auto jako najszybsze na świecie 4-miejscowe coupé. Ciekawe czy zespół spróbuje ustanowić oficjalny rekord prędkości?

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V10, 90supo/sup, S85B50
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory ASA T1-316
  • Moc maksymalna: 800 KM przy 7500-8000 obr./min
  • Moc litrowa: 160,03 KM/l (seryjny - 101,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm przy 5000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów SMG
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylne: 10,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 285/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1785 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,23 kg/KM (seryjny – 3,52 kg/KM)
  • Długość: 4871 mm
  • Szerokość: 1855 mm
  • Rozstaw osi: 2781 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: Poniżej 4,35 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,50 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 24,90 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 370 km/h

Koszty:

  • Cena gotowego auta: 252 100,84 euro + podatki

Źródło: g-power

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)