Podsumowanie sezonu 2010 w Formule 1 - Zespoły TOP

Podsumowanie sezonu 2010 w Formule 1 - Zespoły TOP

Red Bull
Red Bull
Bartosz Pokrzywiński
15.11.2010 06:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:37

Mistrzem świata Formuły 1 w sezonie 2010 został Sebastian Vettel. Młody Niemiec rzutem na taśmę zapewnił sobie miejsce w historii królowej sportów motorowych. Ostatni wyścig o Grand Prix Abu Zabi najlepiej obrazował tegoroczny sezon. Był nieprzewidywalny, zaskakujący, czasem irytujący i do samego końca emocjonujący. Zapraszamy na zestawienie zespołów, które w tym roku uczestniczyły w wyścigach najszybszych bolidów na świecie.

Red Bull Racing

Obraz

Kto by pomyślał, że zwycięzcy tegorocznego sezonu debiutowali w Formule 1 w 2005 roku. Zespół Red Bull Racing zgarnął w tym roku dwie nagrody: tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów oraz indywidualny tytuł mistrzowski, który zapewnił ekipie Sebastian Vettel.

Świetnie spisał się również Mark Webber, który w klasyfikacji generalnej stracił do Vettela tylko 14 punktów. Zespół nie zdobyłby mistrzowskich tytułów, gdyby nie świetna taktyka dyrektora Christiana Hornera oraz szybki bolid zaprojektowany przez Adriana Neweya.

KierowcaStartyPPP1PunktyMiejsce
Sebastian Vettel191052561
Mark Webber19542423

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Vodafone McLaren Mercedes

Obraz

W pełni zasłużone 2. miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów, 4. miejsce Lewisa Hamiltona oraz 5. miejsce Jensona Buttona w klasyfikacji kierowców. To miał być team mistrzów, w którym mistrz świata z 2008 roku pokaże, że jest szybszy od mistrza świata z 2009 roku.

W klasyfikacji generalnej faktycznie tak jest, jednak Jenson Button udowodnił w tym sezonie, że zeszłoroczny tytuł nie jest nieuzasadniony. Braki tempa Button nadrabiał delikatną jazdą, dzięki czemu udawało mu się bić rekordy w liczbie okrążeń pokonywanych na jednym komplecie opon. To właśnie McLaren jako pierwszy zamontował w swoim bolidzie kanał F.

KierowcaStartyPPP1PunktyMiejsce
Lewis Hamilton19132404
Jenson Button19022145

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Scuderia Ferrari

Obraz

Zespół z Maranello pokładał wielkie nadzieje w zatrudnieniu Fernando Alonso. Dwukrotny mistrz świata podobno całe życie marzył o reprezentowaniu barw Scuderii. Jego partnerem był powracający do ścigania po zeszłorocznym wypadku Felipe Massa. Trzeba przyznać, że Brazylijczykowi brakowało tempa - być może wynikało to z kondycji bolidu. Felipe wyraźnie odstawał jednak od Fernando. W tym sezonie Ferrari wywalczyło dopiero 3. pozycję w klasyfikacji zespołów.

KierowcaStartyPPP1PunktyMiejsce
Fernando Alonso19252522
Felipe Massa19001446

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Mercedes GP

Obraz

Szefem wszystkiego był Ross Brawn. To on w zeszłym roku odkupił bolida od Hondy i zgarnął oba mistrzowskie tytuły, a potem sprzedał podziwiany zespół Mercedesowi. To również za sprawą Brawna Michael Schumacher zdradził czerwone barwy dla gwiazdy. Siedmiokrotny mistrz świata dał się jednak z dominować przez Nico Rosberga. Miało być zupełnie inaczej. Dopiero 4. miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Zobaczymy, jak będzie w przyszłym sezonie.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Michael Schumacher1904729
Nico Rosberg19031427

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Renault

Obraz

Po zeszłorocznej aferze crash-gate zespół Renault został zdziesiątkowany. Fernando Alonso znalazł posadę w Ferrari, a najwięksi sponsorzy odeszli. Wtedy też część udziałów w zespole kupiła spółka Genii Capital, która postawiła na szybkiego kierowcę (Roberta Kubicę) oraz początkującego (Witalija Pietrowa), który miał przyciągnąć pieniądze.

Bolid Renault wyraźnie odstawał od czołówki, ale pozwalał Kubicy na częste nawiązywanie bezpośredniej walki. Renault było ostatnim zespołem, który opracował kanał F, ale był on najskuteczniejszy, dzięki czemu żółto-czarne bolidy były szybkie na prostych. Piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów i szanse na przyszły sezon.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Robert Kubica19021368
Witalij Pietrow19052713

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Williams

Obraz

Początek sezonu był bardzo słaby dla granatowo-białych bolidów. Dopiero na Grand Prix Europy Rubensowi Barrichello udało się wywalczyć wysoką, 4. pozycję. Najbardziej doświadczonemu kierowcy w stawce towarzyszył debiutant w Formule 1, Nico Hulkenberg. Młody Niemiec może być z siebie dumny - podczas weekendu wyścigowego w Brazylii udało mu się wywalczyć Pole Position. O 6. pozycję w klasyfikacji generalnej zespołów Williams musiał walczyć z teamem Force India.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Rubens Barrichello19044710
Nico Hulkenberg19162214

*PP *

- Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Force India

Obraz

Po zeszłorocznym Pole Position i 2. miejscu w Grand Prix Belgii na legendarnym torze Spa, które wywalczył dla zespołu Giancarlo Fisichella, apetyt w teamie wzrósł. W tym roku zielono-pomarańczowy bolid oprócz Adriana Sutila prowadził również Vitantonio Liuzzi. Do samego końca Force India rywalizował z Williamsem w klasyfikacji konstruktorów, niestety ekipie zabrakło 1 punktu, żeby awansować na 6. miejsce.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Adrian Sutil19054711
Vitantonio Liuzzi19062115

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

BMW Sauber

Obraz

Peter Sauber nie poddał się. Po tym, jak BMW postanowiło odejść z Formuły 1, odkupił resztę udziałów. Przez pewien czas sponsorem biało-czarnych był nawet Burger King. Pierwsze 6 wyścigów było wielkim rozczarowaniem, ekipie nie udało się zdobyć żadnych punktów.

Później jednak najdłuższy i najbrzydszy bolid w stawce spisywał się coraz lepiej, podobnie jak Kamui Kobayashi. Od Grand Prix Singapuru Pedro de la Rosę zastąpił Nick Heidfeld, który jednak nie zagrzeje miejsca w bolidzie Saubera w przyszłorocznym sezonie. Team sympatycznego Szwajcara wywalczył w tym sezonie 8. miejsce w klasyfikacji konstruktorów.

KierowcaStartyP1NPPunktyMiejsce
Kamui Kobayashi19063212
Pedro de la Rosa1407617
Nick Heidfeld508618

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Toro Rosso

Obraz

Siostrzany zespół Red Bulla zajmował w tym sezonie swoje miejsce w szeregu. Barwy Toro Rosso reprezentowali w tym sezonie Sebastien Buemi oraz młodziutki Jaime Alguersuari. Mimo kilku wpadek kierowcy pokazali się z dobrej strony, spełniając swoją funkcję - uprzykrzając życie czołówce i przygotowując się do startów w mocniejszej ekipie. Dziewiąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów w pełni adekwatne do możliwości.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Sebastien Buemi1908816
Jaime Alguersuari1909519

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Lotus Racing

Obraz

Miał być powrót po latach, a przyszło pasmo rozczarowań psujące reputację marce. Jednak przed rozpoczęciem sezonu celem tego zespołu było 1. miejsce wśród nowych ekip, które mimo braku punktów udało się uzyskać. Być może pomogła w tym para doświadczonych kierowców: Jarno Trulli oraz Heikki Kovalainen. Istnieje szansa, że w przyszłym sezonie nazwę Lotus odziedziczy zespół Renault.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Jarno Trulli19013021
Heikki Kovalainen19012020

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Virgin Racing

Obraz

Właściciel marki Virgin, miliarder Richard Branson, mocno wciągnął się w zeszłym sezonie w Formułę 1. Wówczas Virgin był sponsorem zespołu Rossa Brawna, jednak już kilka miesięcy później Branson podniecony zwycięstwami Buttona postanowił otworzyć swoją stajnię. Niestety Timo Glock i Lucas di Grassi nie byli w stanie zdobyć ani jednego punktu w tak słabym bolidzie. W przyszłym sezonie team będzie nosił nazwę Marussia Virgin Racing, czyli Dziewica Marysia się ściga.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Lucas di Grassi19014024
Timo Glock19016025

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Hispania Racing Team

Obraz

Hispania Racing Team wreszcie pozwolił zadebiutować w Formule 1 siostrzeńcowi najbardziej cenionego kierowcy F1, Ayrtona Senny. Bruno nie popisał się jednak niczym szczególnym, podobnie zresztą jak Christian Klien, Sakon Yamamoto czy Karun Chandhok. Bolidy zespołu HRT były chyba najwolniejsze w całej stawce. Może w przyszłym sezonie będzie lepiej.

KierowcaStartyPPNPPunktyMiejsce
Karun Chandhok10014022
Bruno Senna18014023
Sakon Yamamoto7015026
Christian Klien1320027

PP - Pole Position, P1 - wygrana, NP - najwyższa pozycja.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)