Zawsze może być lepiej… – Hamann Cayenne Diesel (2010)

Zawsze może być lepiej… – Hamann Cayenne Diesel (2010)

Zawsze może być lepiej… – Hamann Cayenne Diesel (2010)
Olgierd Lachowski
07.12.2010 07:30, aktualizacja: 07.10.2022 16:54

Przerabiający samochody wielu marek Hamann Motorsport wprowadza do sprzedaży pakiet tuningowy do nowego Porsche Cayenne. Na początek modyfikacjom poddano silnik „diesla”.

Hamann Cayenne Diesel fot.4
Hamann Cayenne Diesel fot.4

Są już w sprzedaży zestawy wzmacniające do wysokoprężnego silnika Cayenne przygotowane przez firmy Lumma Design, Ruf, SpeedART i Cargraphic (i pewnie kilka innych). Pierwszy i jednocześnie najsłabszy z tych pakietów pozwala wcisnąć z silnika dodatkowe 36 KM.

Ruf w słabszej wersji uzyskał dodatkowe 48 KM, SpeedART – 50 KM, a Cargraphic 52 KM. Na końcu tej listy znajduje się pakiet spreparowany przez Rufa o nazwie Stufe 2, dzięki któremu jednostka Cayenne może pochwalić się mocą aż 310 KM. Jak widać, różnice między trzema ostatnimi firmami są minimalne. A co na to Hamann?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, przypomnę najpierw, co oferuje seryjne Porsche Cayenne Diesel. Niemiecki SUV jest napędzany skonstruowanym przez Audi silnikiem (kiedyś w Audi A8) V6. Kąt rozwidlenia cylindrów wynosi 90[sup]o[/sup]. Kadłub jest odlany z żeliwa, natomiast głowice wykonano ze stopów aluminium. Silnik jest wspomagany turbosprężarką o zmiennym ustawieniu kierownic. W Cayenne motor dysponuje mocą 240 KM przy 4000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 550 Nm w zakresie od 2000 do 2250 obr./min.

Terenowe Porsche z silnikiem ZS (zapłon samoczynny) waży 2100 kg. „Sprint” do 100 km/h zajmuje mu 7,80 s, a rozpędzanie kończy się, gdy wskazówka licznika dobrnie do 218 km/h.

Podobnie jak pozostali tunerzy, tak i Hamann skoncentrował się na modyfikacji oprogramowania sterującego jednostką silnikową (Ruf i Cargraphic zmieniają jeszcze układ wydechowy na życzenie). W porównaniu z konkurencją wynik działań niemieckiego tunera nie jest szczególnie imponujący. Inżynierom udało się wycisnąć dodatkowe 35 KM i 70 Nm.

Szczegółowo wygląda to tak, że Hamann Cayenne Diesel ma moc 275 KM przy 4000-4400 obr./min i moment obrotowy na poziomie 620 Nm (jego wartość maksymalna) dostępny przy tych samych obrotach wału korbowego co w samochodzie fabrycznym. Z czasem ma być dostępny zmodyfikowany układ wylotowy, który nieco zwiększy parametry silnika.

Zewnętrznie Cayenne wygląda nieco inaczej przede wszystkim za sprawą nowego zderzakospojlera, który obniża optycznie SUV-a, ale niestety (moim zdaniem) nie wygląda zbyt ładnie. Poza tym Hamann dodał jeszcze listwy progowe i coś, co z grubsza przypomina dyfuzor (ale nim oczywiście nie jest), pod tylnym zderzakiem. W zasadzie na plus można zaliczyć tylko pokrywę silnika z kompozytu węglowego.

Hamann Cayenne Diesel fot.10
Hamann Cayenne Diesel fot.10

Nie zapomniano także o obniżeniu o 35 mm zawieszenia pneumatycznego. Auto porusza się na kołach z 23-calowymi felgami. Oferowane są felgi w dwóch wzorach. Zamontowane po lewej stronie samochodu (na zdjęciach) felgi noszą nazwę Unique Forged, a zainstalowane po prawej – Edition Race. Te pierwsze dostępne są jako polerowane lub anodowane[sup]1)[/sup] (na czarno), a te drugie - polakierowane i wypolerowane na wysoki połysk.

Obecnie nie ma jeszcze możliwości dokonania jakichkolwiek modyfikacji w kabinie pasażerskiej. Osiągi i ceny części nie są znane.

Hamann Cayenne Diesel fot.11
Hamann Cayenne Diesel fot.11

Wprawdzie opisywane auto jest mocniejsze od modelu seryjnego, ale na tle konkurencji (poza Lummą) wypada średnio.

Dane techniczne

  • Typ: V6, 90supo/sup, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 275 KM przy 4000-4400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 92,69 KM/l (seryjny – 80,89 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 620 Nm przy 2000-2250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 11,0 x 23\
  • Koła tylne: 11,0 x 23\
  • Opony przednie: 315/25 R 23
  • Opony tylne: 315/25 R 23

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2100 kg
  • Stosunek masy do mocy: 7,64 kg/KM (seryjny – 8,75 kg/KM)
  • Długość: 4846 mm
  • Szerokość: 1939 mm
  • Wysokość: 1670 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2895 mm

Źródło: hamann

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)