Ekstremista – Dörr 135i Coupé P Zero (2010)

Ekstremista – Dörr 135i Coupé P Zero (2010)

Ekstremista – Dörr 135i Coupé P Zero (2010)
Olgierd Lachowski
24.12.2010 09:00, aktualizacja: 07.10.2022 16:59

Zespół wyścigowy Dörr Motorsport wraz z firmą Pirelli stworzyli ekstremalne BMW 135i, które osiągami śmiało może konkurować z nowym 1M Coupé.

Ekipa Dörr co roku bierze udział w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu wystawiając swoje auta w różnych klasach. Prezentowane BMW wygrało klasę SP8T w zeszłym roku, następnie zespół postanowił przebudować wóz tak, by można było poruszać się nim po drogach publicznych.

Obraz

Samochód ma rzędowy silnik o sześciu cylindrach (kod N54B30O0), który jest wspomagany dwiema turbosprężarkami. W wersji seryjnej motor ma moc 306 KM i moment obrotowy 400 Nm. Po modyfikacjach ekipy wyścigowej moc jednostki napędowej wynosi 380 KM przy 6100 obr./min (ciśnienie doładowania wynosi 1,15 bara), a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 540 Nm przy 3000 obr./min. W przypadku mocy, to o 20 KM więcej niż miało to BMW, gdy startowało w wyścigu.

Żeby samochód mógł stanąć na starcie wyścigu zespół zobowiązany był wstawić klatkę bezpieczeństwa oraz zamontować wyścigowe fotele (tutaj Recaro) z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa, co też mechanicy zrobili. Przy tych modyfikacjach usunięto tylną kanapę. Z jednej strony zmniejszyło to masę samochodu, a z drugiej ułatwiło instalację klatki i pasów.

Jak wiadomo na torze kluczową rolę grają hamulce i zawieszenie. Te pierwsze pozostawiono bez zmian, natomiast zawieszenie wymieniono na w pełni regulowany zestaw firmy KW. Zarówno do wyścigu, jak i drogowe opony przygotowała firma Pirelli. Z przodu i z tyłu założone są gumy o rozmiarze 245/40 R 18.

Obraz

Po tych wszystkich zmianach masa samochodu spadła z 1530 kg do 1509 kg (auto w pełni zatankowane, ale bez kierowcy). Wóz już nie potrzebował tak dużego docisku tylnej osi jak na torze, toteż usunięto wielki spojler z pokrywy bagażnika.

Przerobione BMW jest dużo mniej praktyczne i dużo bardziej szalone od fabrycznego 135i. Nie da się co prawda nim podróżować choćby w cztery osoby, ale za to można wybrać się na tor i zezłościć paru właścicieli dużo mocniejszych aut, którzy już po paru zakrętach zostaną z tyłu. Z pewnością największym problemem w tym 135i jest komfort jazdy na drogach gorszej jakości, z tym że takie w Niemczech nie są tak często spotykane jak w Polsce.

Dörr 135i P Zero imponuje osiągami. Do 100 km/h przyspiesza dokładnie w tym samym czasie, co BMW 1M Coupé, a więc w 4,90 s. Sprint do 200 km/h trwa tylko 18,50 s, a prędkość maksymalna to aż 285 km/h. Jeśli chodzi o elastyczność to np. na przyspieszenie z 80 do 120 km/h na 4. biegu Dörr potrzebuje 4,40 s, podczas gdy fabryczne 135i - równych 5 sekund. Różnica jest niezbyt duża, ale z każdym wyższym biegiem i większą prędkością rośnie.

To, co robi chyba największe wrażenie to hamulce. Na przykład z 200 km/h przy rozgrzanych tarczach auto potrzebuje 3 metrów mniej na zatrzymanie się niż Ferrari 458 Italia!

Obraz

Produkt Dörr Motorsport niestety do tanich nie należy, bo kosztuje aż 80 tysięcy euro, a to dwa razy więcej niż podstawowa wersja BMW 135i w Niemczech.

Wygląda na to, że Dörr 135i P Zero to samochód ekstremalny pod niemal każdym względem - począwszy od osiągów, przez komfort, aż po wysoką cenę. Po prostu auto nie dla każdego.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R6, N54B30O0
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 380 KM przy 6100 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 127,56 KM/l (seryjny – 102,72 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 3000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 338 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 324 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 18″
  • Koła tylne: 9,5 x 18″
  • Opony przednie: 245/40 R 18
  • Opony tylne: 245/40 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1509 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,97 kg/KM (seryjny – 5,00 kg/KM)
  • Długość: 4360 mm
  • Szerokość: 1752 mm
  • Wysokość: 1378 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-40 km/h: 1,60 s
  • Przyspieszenie 0-60 km/h: 2,40 s
  • Przyspieszenie 0-80 km/h: 3,60 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,90 s
  • Przyspieszenie 0-120 km/h: 6,80 s
  • Przyspieszenie 0-140 km/h: 8,70 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 10,90 s
  • Przyspieszenie 0-180 km/h: 14,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 18,50 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 4. biegu: 2,20 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 4. biegu: 4,40 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 4. biegu: 6,70 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 4. biegu: 9,10 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 4. biegu: 11,90 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 5. biegu: 2,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 5,20 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 5. biegu: 7,90 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 5. biegu: 10,80 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 5. biegu: 14,20 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 6. biegu: 3,10 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 6,50 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 6. biegu: 9,80 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 6. biegu: 13,40 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 6. biegu: 17,30 s
  • Prędkość maksymalna: 285 km/h
  • Czas przejazdu okr. Kleiner Kurs Hockenheim: 1:13,8 min (seryjny – 1:17,4 min)
  • Slalom 18 m: 70,7 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 36,0 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 130,4 m

Koszty:

  • Cena auta: 79 900 euro

Źródło: sport autoflickr (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)