Wilk w owczej skórze – HGP Golf 530 RS (2010)

Wilk w owczej skórze – HGP Golf 530 RS (2010)

Wilk w owczej skórze – HGP Golf 530 RS (2010)
Olgierd Lachowski
27.12.2010 08:00, aktualizacja: 13.10.2022 13:51

Mechanicy HGP lubią zaskakiwać. Tym razem przerobili 3-drzwiowego Volkswagena Golfa 1.2 TSI DSG na auto z napędem na wszystkie koła i ponad 500-konnym silnikiem.

HGP Golf 530 RS fot.10
HGP Golf 530 RS fot.10

Volkswagen Golf 6. generacji ma bardzo szeroką gamę silnikową, ale z różnych względów w palecie producenta nie figuruje już silnik 6-cylindrowy. Największe jednostki mają objętość 2,0 l i mają po 4 „gary”, ale za to są wyposażone w doładowanie.

Zajmującej się tuningiem Volkswagenów firmie HGP to nie wystarcza. Inżynierowie uznali, że dużą moc można uzyskać tylko z dużego silnika, a że takiego Golf nie ma, to należało przenieść go z innego modelu.

Wcześniej jednak tuner zakupił Golfa z silnikiem 1,2 l (moc 85 KM) wyposażonego w 6-biegową, dwusprzęgłową skrzynię DSG. Ze względów ekonomicznych wybrano oczywiście jeden z najtańszych wariantów silnikowych.

Operacja przerabiania samochodu zaczęła się od wyszukania odpowiedniego silnika. Zdaniem mechaników najlepszym wyborem był motor VR6 o objętości skokowej 3,2 l używany np. w Golfie R32 poprzedniej generacji. Jednostka ta ma kąt rozchylenia cylindrów wynoszący zaledwie 10,6[sup]o[/sup], co sprawia, że nie ma potrzeby używania dwóch głowic (jak w normalnych silnikach widlastych), a jednocześnie silnik jest dość krótki (prawie jak widlasty) – tak krótki, że sześć cylindrów można zamontować poprzecznie w samochodzie kompaktowym.

HGP Golf 530 RS fot.8
HGP Golf 530 RS fot.8

Dysponujący pierwotnie mocą 250 KM silnik (VR6) był za słaby na potrzeby tunera. Aby rozwiązać problem niedostatku mocy, do jednostki silnikowej dołożono turbosprężarkę. Instalacja turbo wymusiła zmianę tłoków i obniżenie stopnia sprężania z 10,9 do 8,8.

Nie zapomniano rzecz jasna o innych niezbędnych modyfikacjach. Pojawiły się sportowe filtry powietrza, układ chłodzenia powietrza doładowującego, wydajniejszy układ schładzania silnika, sportowy układ wydechowy z reaktorami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach przepływu i wreszcie nowy program sterujący silnikiem. Przy modyfikacjach pomagała firma TTC Turbotechnik.

Wynikiem zmian jest moc wynosząca 530 KM przy 6700 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 688 Nm, który jest dostępny przy 3300-5600 obr./min. Ponieważ trudnym zadaniem byłoby przeniesienie wspomnianych 530 KM na asfalt tylko za pomocą kół przednich, tuner zdecydował się na zamontowanie napędu na wszystkie koła.

Rozwiązania problemu napędu na cztery koła były dwa. Pierwsze – firma mogła nabyć Volkswagena Golfa R, który ma fabrycznie montowany taki napęd, ale samochód jest drogi. Drugie – można było zainstalować cały zespół do posiadanego już auta. HGP wybrało właśnie tę drugą możliwość. Co ciekawe, skrzynia DSG nie wymagała żadnej „kuracji wzmacniającej”.

Ogółem wymiana i tuning silnika oraz wstawienie napędu na 4 „łapy” kosztowało 31 800 euro (bez „wydechu”), czyli ponad 10 000 euro więcej, niż zapłacono za zakupiony samochód, a to jeszcze nie są wszystkie zmiany.

HGP wymieniło hamulce na układ z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu. Tarcze przednie mają średnicę 365 mm, a tylne 330 mm. Hamulce schowane są za kołami z felgami o średnicy 18”, na które założono opony Michelin Sport Cup 265/30 R 18. Ekipa HGP pamiętała również o usprawnieniu zawieszenia, jednak nie podano na jego temat żadnych szczegółów poza ceną.

Jedyne wizualne zmiany na zewnątrz to przedni zderzak z Golfa R i tylny z Golfa GTI, we wnętrzu natomiast zmieniono tylko przednie fotele – z seryjnych na kubełkowe Recaro.

Wstawienie cięższego silnika i uzbrojenie auta w napęd na obie osie (oraz inne zmiany) poskutkowało zwiększeniem masy własnej z 1260 kg[sup]1)[/sup] do 1439 kg[sup]2)[/sup].

HGP Golf 530 RS fot.5
HGP Golf 530 RS fot.5

Duży, mocny silnik zapewnia prędkość maksymalną 313 km/h (pomiar GPS) oraz bardzo dobre czasy przyspieszeń. Rozpędzenie się do 100 km/h to kwestia 3,50 s, a do 200 km/h – 11,10 s. Natomiast 300 km/h na liczniku pokaże się po 33,80 s. Droga hamowania ze 100 km/h jest co najmniej zadowalająca, szczególnie przy zimnych hamulcach (35,4 m), ale gorzej jest z hamowaniem na „gorąco” z 200 km/h. Tutaj 150 m jest wynikiem znacznie słabszym np. od Mathildy Scirocco R (134,8 m) czy Porsche 911 Turbo (133,2 m).

Z kolei osiągi na torze mogą zadowolić nawet bardzo wymagających kierowców. Okrążenie Sachsenringu Golf 530 RS pokonuje (na oponach semislick) w 1:38,86 min – w dokładnie takim samym czasie jak Porsche 911 Turbo. Trzeba jednak wspomnieć, że słabsze o 200 KM Mathilda Scirocco R jest wolniejsze tylko o 0,22 s.

Tuning zwykłego Golfa do wersji 530 RS jest bardzo drogi. Gotowy samochód jest wart 70 tysięcy euro, a więc 3,5-raza więcej niż Golf 1.2 TSI DSG.

To chyba ostatni Volkswagen Golf przerobiony przez HGP, który ma 6-cylindrowy silnik. Tuner pracuje już nad jednostką montowaną w Golfie i Scirocco R. Ponoć ma ona rozwijać moc 430 KM.

HGP Golf 530 RS fot.6
HGP Golf 530 RS fot.6

Jeśli spojrzeć na auto na zewnątrz - ot zwykły Golf z większymi kołami, ale osiągi tego wozu mogą przyprawić o ból głowy niejednego właściciela Ferrari. Taki wilk w owczej skórze.

  1. Pomiar wg norm UE

  1. Pomiar wg DIN

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: VR6, 10,6supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3189 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 530 KM przy 6700 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 166,20 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 688 Nm przy 3300-5600 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 365 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 18″
  • Koła tylne: 9,0 x 18″
  • Opony przednie: 265/30 R 18 Michelin Sport Cup
  • Opony tylne: 265/30 R 18 Michelin Sport Cup

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1439 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,72 kg/KM
  • Długość: 4212 mm
  • Szerokość: 1779 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,50 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,50 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 7,40 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,10 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 33,80 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,40 ssup3)/sup
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 3,80 ssup3)/sup
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,60 ssup3)/sup
  • Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 11,42 s
  • Prędkość maksymalna: 313 km/h
  • Czas przejazdu okr. Sachsenring: 1:36,86 min
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 35,4 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 38,2 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 150,5 m

Koszty:

  • Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG 3d: 19 375 euro
  • Silnik + tuning + układ napędowy: 31 800 euro
  • Układ wydechowy: 2800 euro
  • Zawieszenie: 3100 euro
  • Hamulce: 3900 euro
  • Koła: 3400 euro
  • Nadwozie: 3200 euro
  • Wnętrze: 3020 euro

RAZEM: max. 70 595 euro

  1. Kickdown[block position="inside"]8385[/block]

Źródło: autobildflickr (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)