Najciekawsze modele w historii Mercedesa

Najciekawsze modele w historii Mercedesa

Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Damors
Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Damors
Paweł Żmuda
05.01.2011 22:30, aktualizacja: 05.01.2011 23:30

Niektórzy fani motoryzacji uważają, że bez gwiazdy nie ma jazdy. Samochody założonej w 1881 roku firmy Mercedes-Benz ze Stuttgartu na stałe zapisały się w kartach historii i umysłach wielu kierowców spragnionych luksusu. Popatrzmy na kilka najciekawszych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Mercedes-Benz G-Klasa

Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Damors
Fot. na lic. CC; Flickr.com/by Damors

Zaprezentowany po raz pierwszy w 1979 roku, terenowy Mercedes klasy G początkowo miał trafić do niemieckiej armii. Niestety, w przetargu zwyciężyła oferta tańszego Volkswagena i jego model Iltis. Odrzucenie oferty nie podcięło skrzydeł koncernowi ze Stuttgartu. Początkowo G klasa oferowana była w trzech różnych wersjach nadwozia. Przez lata konstrukcja G klasy przeszła niewielkie modyfikacje, jednak cały czas samochód kojarzy nam się przede wszystkim z kanciastymi kształtami. Mercedes G to połączenie luksusu i bardzo dobrych właściwości w terenie. Auto ze sporym prześwitem może pokonywać naprawdę duże wzniesienia. Produkowany w zakładach w austriackim Graz jest jednym z najdroższych aut terenowych na rynku.

Mercedes-Benz CLS

Fot. WikiCommons by Rudolf Stricker
Fot. WikiCommons by Rudolf Stricker

Zaprezentowany po raz pierwszy w 2004 roku Mercedes CLS od początku był autem wyjątkowym. Przedstawiciele Mercedesa reklamowali go jako połączenie siły coupe i komfortu sedana. Samochody produkowane w fabryce w niemieckim Stuttgarcie i meksykańskim Santiago Tianguistenco, wyposażane są w silniki, których moc dochodzi nawet do 514 koni mechanicznych, co pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w czasie około 4,5 sekundy. Modele CLS osiągają maksymalną prędkość 250 km/h. CLS zapoczątkował nową klasę samochodów na rynku i trzeba przyznać, że zrobił to w wielkim stylu.

Mercedes-Benz 600

Fot. WikiCommons by Thomas doerfer
Fot. WikiCommons by Thomas doerfer

Ogromny Mercedes-Benz 600 zaprezentowany we wrześniu 1963 roku jest jednym z najbardziej luksusowych samochodów w historii niemieckiego producenta. W ciągu 18 lat produkcji zmontowano tylko 2677 egzemplarzy modelu W100 600. Mercedes 600 produkowany był w dwóch różnych wersjach - krótkiej, czterodrzwiowej Limousine oraz nieco dłuższej cztero i sześciodrzwiowej - Pullman. W zakładach Mercedesa zbudowano również kilka egzemplarzy o nadwoziu typu Landaulet. Auta tego typu trafiły na wyposażenie niemieckiego rządu i Stolicy Apostolskiej. Wożono nimi również królową Elżbietę II. Luksusowa limuzyna już w 1963 roku oferowała między innymi hydraulicznie otwierane drzwi, bagażnik oraz składany szyberdach. Wśród znanych właścicieli Mercedesa 600 wymienić można między innymi Fidela Castro, Pol Pota, Hugh Hefnera i Johna Lennona.

Mercedes-Benz SLS AMG

Fot. Wikipedia
Fot. Wikipedia

Nowy model zaprojektowany przez specjalistów z Mercedes-AMG GmbH. Samochód wyposażony jest w ogromny silnik V8 o pojemności 6,2 litra, osiągający moc 571 koni mechanicznych. Jednostka napędowa pozwala na przyspieszenie od zera do setki w ciągu 3,8 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej dochodzącej do 317 km/h. SLS AMG nawiązuje stylistyką do starszego modelu Mercedesa 300SL, dostępnego w sprzedaży w latach 1955-63. Jego najbardziej charakterystyczną cechą są unoszone drzwi typu mewa. Już dziś można powiedzieć, że SLS AMG przejdzie do historii.

Mercedes-Benz 190 Cosworth

Fot. classiccarshop.co.uk
Fot. classiccarshop.co.uk

Produkowany w latach 1982-1993 model W201 zdecydowanie należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych samochodów niemieckiej marki. Znacznie rzadszymi egzemplarzami są te zmodyfikowane przez brytyjską firmę Cosworth. Tuningowane Mercedesy wyposażane były w silniki o pojemności 2,3 i 2,5 litra o mocy odpowiednio 185 i 195 koni mechanicznych. Auta przygotowane przez Coswortha rozpędzały się do prędkości 230 km/h. Niestety, większość zbudowanych egzemplarzy trafiło do kierowców w Wielkiej Brytanii, czyniąc z Mercedesa 190 Cosworth prawdziwego białego kruka wśród produktów niemieckiego koncernu.

Mercedes-Benz 540K

Fot. WikiCommons by Rudolf Stricker
Fot. WikiCommons by Rudolf Stricker

Wyjątkowy model dostępny tylko dla wybranych, produkowany w latach 1936-1940 w fabryce w niemieckim Sindelfingen. W latach 30. moc około 180 koni mechanicznych i prędkość dochodząca do 170 km/h robiła ogromne wrażenie. Niezwykle długi, mierzący ponad 5 metrów, samochód stał się synonimem luksusu. Ogromny silnik pochłaniał prawie 30 litrów paliwa na 100 kilometrów. Model dostępny był w kilku wersjach. Elita mogła wybierać spośród: dwumiejscowego kabrioletu, czteromiejscowego coupe oraz limuzyny mogącej pomieścić nawet siedmiu pasażerów. Egzemplarze 540K trafiły między innymi w ręce marszałka III Rzeszy Hermanna Goringa oraz dyktatora Związku Radzieckiego - Józefa Stalina. Dziś to prawdzie perełki - zmontowano bowiem jedynie kilkaset sztuk.

Mercedes-Benz E63 AMG

Fot. autofans.us
Fot. autofans.us

Sportowa wersja Mercedesa klasy E - E63 AMG to prawdziwy wilk w owczej skórze. W samochodzie zainstalowany jest silnik V8 o pojemności 6,3 litra, zapewniający moc aż 525 koni mechanicznych. Luksusowe monstrum od specjalistów z AMG może rozpędzić się od zera do setki w czasie 4,2 sekundy. Prędkość maksymalna modelu została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, jednak za dodatkową opłatą możliwe jest podniesienie prędkości maksymalnej do około 300 km/h. We wnętrzu pojazdu można znaleźć między innymi skórzaną tapicerkę i sportowe fotele. Agresywna stylistyka samochodu idealnie współgra z jego przeznaczeniem. Niestety, E63 AMG to wydatek ponad 100 tysięcy euro.

Mercedes-Benz 300SL

Fot. WikiCommons by Sfoskett
Fot. WikiCommons by Sfoskett

Mercedes 300SL, w chwili wypuszczenia na rynek, najszybszy seryjny samochód - prawdziwa legenda motoryzacji. Sprzedawany w latach 1955-1963 model znany jest ze swoich oryginalnych drzwi typu mewa. W ciągu 8 lat produkcji zmontowano jedynie 3258 egzemplarzy 300SL, w tym 1400 sztuk coupe oraz 1858 roadsterów. Auto przygotowane zostało przede wszystkim z myślą o rynku w Stanach Zjednoczonych. W przeciwieństwie do wielu modeli Mercedesa, pojazd został zaprezentowany nie na salonie w Frankfurcie czy Genewie, a w Nowym Jorku podczas International Motor Sports Show w 1954 roku. Pod maskę modelu trafiały silniki o pojemności 3 litrów i mocy około 218 koni mechanicznych. Dodatkowo w Mercedesie zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Pojazd rozpędzał się od zera do setki w czasie 8,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosząca 217 km/h do dziś robi na nas wrażenie.

Mercedes-Benz C111

Fot. WikiCommons by Martin.bergner
Fot. WikiCommons by Martin.bergner

Mercedesy C111 to wynik eksperymentów niemieckiego producenta. Samochód testowany w latach 60. i 70. ubiegłego wieku, przeznaczony był do badania nowych, rewolucyjnych jak na owe czasy rozwiązań. Pierwszy C111 został ukończony w 1969 roku. Pod maskę testowych samochodów trafiały turbodoładowane silniki benzynowe, silniki diesla oraz jednostki typu Wankla. Nadwozie wykonane z włókna szklanego i mocne jednostki napędowe sprawiły, że samochód Mercedesa wielokrotnie ustanawiał spore rekordy. C111-IV w maju 1979 roku udało się rozpędzić do prędkości prawie 404 km/h na torze we włoskim Nardo.

Mercedes-Benz SLR McLaren

Fot. WikiCommons by Cars en travel
Fot. WikiCommons by Cars en travel

Pojazd opracowany wspólnie przez specjalistów z Mercedesa i McLarena, był ręcznie budowany w Portsmouth oraz w McLaren Technology Centre w Woking. Auto dostępne w wersjach coupe oraz roadster. Pod maską SLR'a znalazło się miejsce dla silnika V8 o pojemności 5,4 litra i mocy dochodzącej do 626 koni mechanicznych. Według danych producenta, auto rozpędza się od zera do setki w czasie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna ważącego 1768 kilogramów SLR to aż 336 km/h. Oprócz sportowych osiągów, samochód zapewnia swoim właścicielom ogromny komfort. Na wyposażeniu auta znalazła się między innymi nawigacja satelitarna, klimatyzacja oraz skórzane fotele.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)