Przegląd rajdówek klasy WRC

Przegląd rajdówek klasy WRC

Fot. WikiCommons by Ricardo Ramirez
Fot. WikiCommons by Ricardo Ramirez
Paweł Żmuda
19.01.2011 23:21, aktualizacja: 20.01.2011 00:21

Samochody klasy WRC to obecnie najmocniejsze maszyny dopuszczone do rajdów samochodowych. Ich najważniejsze cechy charakterystyczne to silnik o pojemności 2,0 litrów, maksymalnej mocy do 320 koni mechanicznych (przynajmniej teoretycznie), minimalna masa wynosząca 1230 kilogramów oraz napęd na obie osie. Każdy z zespołów musi budować swoje samochody na bazie seryjnych, dopuszczonych do ruchu modeli. Oto przegląd samochodów, które miały okazję ścigać się w najbardziej rozpoznawalnej klasie rajdowej na świecie. Sezon 2011 rozpocznie się już 13 lutego, a wraz z nim przywitamy wiele zmian...

Subaru Impreza WRC

Fot. WikiCommons by Ricardo Ramirez
Fot. WikiCommons by Ricardo Ramirez

Produkowany od 1993 roku samochód Subaru Impreza stał się już prawdziwą legendą rajdów WRC. Niebiesko-żółte barwy Imprezy wzbudzają szybsze bicie serca u wielu entuzjastów sportów motorowych. Za kierownicą Imprezy startowali tacy kierowcy, jak Colin McRae, Carlos Sainz czy Richard Burns. Auta triumfowały w klasyfikacji konstruktorów w 1997 roku.

Toyota Corolla WRC

Fot. WikiCommons by Pasi Piesanen / Rally Paradise
Fot. WikiCommons by Pasi Piesanen / Rally Paradise

Nieuczciwe praktyki związane z modelem Celica GT-Four zostały wykryte. Próba oszustwa i zainstalowanie nieregulaminowej turbosprężarki sprowadziło na Toyotę zakaz startów w rajdach na aż 12 miesięcy. Wkrótce po ogromnej wizerunkowej porażce zespół Toyoty wziął się ostro do pracy. Już w 1997 roku gotowy był jeden z najbardziej znanych samochodów WRC na świecie - Corolla. Model okazał się sporym sukcesem - Corolla wygrała klasyfikację konstruktorów w 1999 roku. Niestety, zespół Toyoty zdecydował się skupić się na innych gałęziach sportów motorowych.

Citroen Xsara WRC

Fot. WikiCommons by oisa
Fot. WikiCommons by oisa

Zespół Citroena, zachęcony sukcesami modelu Xsara Kit Car, zdecydował się na wprowadzenie auta klasy WRC w 2000 roku. Początkowo model z powodzeniem startował w wielu rajdach bez homologacji FIA. Prawdziwe sukcesy w WRC miały nadejść już w roku 2001. Za kierownicą Xsary zasiadł Sebastien Loeb, który wywalczył tytuł mistrzowski w 2004, 2005 i 2006 roku. Xsara WRC zwyciężała również w klasyfikacji konstruktorów. Zespół Citroena zawiesił swoje starty w 2006 roku, by już wkrótce powrócić z kolejnym wyśmienitym modelem - C4 WRC.

Citroen C4 WRC

Fot. na lic. CC; WikiCommons by rallycarter
Fot. na lic. CC; WikiCommons by rallycarter

W 2007 roku w miejsce rajdowej Xsary, Citroen World Rally Team zaprezentował auto rajdowe bazujące na modelu C4. Samochód wystartował po raz pierwszy w rajdzie Monte Carlo, a za jego kierownicą (tak samo jak w wypadku Xsary) występował Sebastien Loeb. Kierowca wywalczył tytuł Mistrza Świata w latach 2007, 2008, 2009 i 2010. Citroen C4 dobrze radził sobie również w klasyfikacji konstruktorów, gdzie triumfował w 2008, 2009 i 2010 roku. W samochodach montowany był silnik o pojemności 2,0 litra i mocy 315 (Evo1) i 320 (Evo2) koni mechanicznych.

Ford Focus WRC

Fot. na lic. CC; WikiCommons by Pasi Piesanen
Fot. na lic. CC; WikiCommons by Pasi Piesanen

Focus WRC zadebiutował w rajdzie Monte Carlo w 1999 roku. Za kierownicą Forda zastępującego wysłużonego już Escorta WRC zasiadł Colin McRae. Pierwsze zwycięstwa pojawiły się już w Rajd Safari, kiedy to McRae zdołał osiągnąć aż 15 minutową przewagę nad zajmującym drugie miejsce Didierem Auriolem. Focus WRC triumfował w klasyfikacji konstruktorów w 2006 i 2007 roku. Pod maskę Focusa trafiały turbodoładowane silniki o pojemności 2,0 litrów i mocy przekraczającej 300 koni mechanicznych.

Suzuki SX4 WRC

Fot. WikiCommons by rallycarter
Fot. WikiCommons by rallycarter

Suzuki World Rally Team zadebiutował w WRC w 2007 roku podczas rajdu Korsyki, jednak udział w rajdzie Korsyki i Wielkiej Brytanii był tylko początkiem kariery. Pod maskę auta trafił 2,0 litrowy silnik o mocy 320 koni mechanicznych. Oficjalnym debiutem dla Suzuki SX4 WRC był dopiero sezon 2008. Za kierownicą samochodu pojawił się Toni Gardemeister i Per-Gunnar Andersson. Niestety, auto nie odniosło zbyt wielkich sukcesów i zniknęło z tras prawie tak szybko, jak się pojawiło.

Skoda Octavia WRC

Fot. WikiCommons by Pasi Piesanen
Fot. WikiCommons by Pasi Piesanen

Zachęcony sukcesami rajdowymi zespół Skody, postanowił w 1999 roku zaprezentować model klasy WRC. Auto wyposażono w silnik o pojemności 2,0 litrów i mocy dochodzącej do 300 koni mechanicznych. Niestety, największym sukcesem kierowcy zasiadającego za kierownicą Octavii był zajęcie trzeciego miejsca w rajdzie Safari w 2001 roku. Zniechęcony niepowodzeniami zespół Skody wycofał model Octavia z rajdów WRC w 2003 roku. Powrócił jednak z rajdową Fabią.

Skoda Fabia WRC

Fot. WikiCommons by Rally Paradise
Fot. WikiCommons by Rally Paradise

Następca Octavii WRC został zaprezentowany już w 2003 roku. Niestety, zespół Skoda Motorsport nie wyciągnął wniosków z niepowodzeń poprzedniego modelu. Fabia WRC nie odnosiła zbyt wielu sukcesów w rajdach, wielokrotnie kończąc swój udział jeszcze przed końcem imprezy. Zmiany kierowców nie odmieniły złej passy. Szefostwo czeskiej marki zdecydowało się więc na zakończenie przygody z WRC.

Peugeot 206 WRC

Fot. WikiCommons by Prolog
Fot. WikiCommons by Prolog

Peugeot 206 WRC został przedstawiony przez team Peugeot Sport w 1999 roku. Początkowo kierowcy zasiadający w 206 nie spisywali się zbyt dobrze, jednak już w 2000 roku fin Marcus Gronholm wygrał sezon za kierownicą Peugeota. Auto triumfowało w klasyfikacji konstruktorów trzy razy pod rząd - w latach 2000, 2001 oraz 2002. W 2002 roku, Gronholm ponownie stanął na najwyższym stopniu podium. Samochodowi przyznano również tytuł Rally Car of the Year 2002. Rosnąca konkurencja zmusiła zespół Peugeota do zaprezentowania kolejnej rajdówki - 307 WRC.

Peugeot 307 WRC

Fot. WikiCommons by Leonid Mamchenkov
Fot. WikiCommons by Leonid Mamchenkov

Następca 206 pojawił się w 2004 roku. Nietypowy jak na samochód WRC wygląd modelu 307 sprawił, że nadano mu przydomek Wieloryb. W samochodzie pokładano ogromne nadzieje, jednak auto nie było aż tak dobre jak odnoszący liczne zwycięstwa model 206 WRC. Na nowego Peugeota narzekał Gronholm, któremu udało się wygrać rajd Finlandii w 2004 i 2005 roku. Niestety, konkurencja ze strony Citroena Xsary okazała się zbyt mocna.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)