Francuski pięćdziesięciolatek - Renault 4
PIOTR WIELGUS • dawno temu • 4 komentarzeW roku 2011 Renault 4 obchodzi swoje 50-lecie. To kultowy samochód, trzeci w historii motoryzacji pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy i najlepiej sprzedający się na świecie francuski samochód. Sprzedano ponad 8 mln sztuk czwórki.
Nawiązaniem do startu załóg fabrycznych w samochodach Renault 4 w kultowym Rajdzie Monte Carlo w latach 1962 i 1963 będzie przygotowanie trzech Renault 4 do Rajdu Monte Carlo Historique 2011, który odbędzie się 27 stycznia. W lutym zostanie zaprezentowany na salonie Retromobile. W lipcu model ten będzie gościem honorowym trzeciej edycji międzynarodowego zlotu 4L International, który odbędzie się w regionie zamków nad Loarą.
Renault Megane RS 250 Cup kontra R26.R [wideo]
W roku 1956 Pierre Dreyfus, prezes Renault Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rzucił pomysł "blue jeans car". Biorąc za wzór tę część garderoby, która zyskała niezwykłą popularność, chciał stworzyć uniwersalny, oszczędny samochód przeznaczony na wszystkie kontynenty. Po pięciu latach prac Renault 4, pierwszy samochód osobowy firmy Renault z napędem na przednią oś, pokazany został prasie, a następnie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w 1961 roku. W momencie wprowadzenia na rynek pokazano wersję dostawczą i trzy wersje osobowe: R3, która zniknęła z katalogów w następnym roku, R4 i R4L (L oznaczało wersję luksusową).
Zobacz również: Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd
Przez cały okres sprzedaży Renault 4 było także produkowane w wersji dostawczej z napędem na 4 koła oraz w wersji kabriolet. Sprzedawano jego różne warianty i liczne serie specjalne, z których najbardziej znane we Francji były "Parisienne" (1963), "Safari" (1975), "Jogging" (1981) i "Sixties" (1985). Podstawowe jednostki napędowe auta to silniki 603 cm³, 747 cm³, 782 cm³, 845 cm³, 956 cm³ i 1108 cm³.
Samochód zwracał uwagę niezwykłym wnętrzem, poza tym atutem były niskie koszty jego utrzymania. Już sześć lat po rozpoczęciu produkcji z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Renault 4. Padały kolejne rekordy i tak miało być aż do końca 31-letniej produkcji i wyprodukowania 8 135 424 egzemplarzy.
Renault Sport Spider – spartanin z Francji | Lekcja historii
Auto montowano w 28 krajach, m.in. Australii, RPA, Chile czy na Filipinach. Większość samochodów tego modelu zostało sprzedanych poza granicami Francji. Ten niewiarygodny sukces zakończyła w 1992 roku seria Bye-Bye. Aż do 1994 roku Renault 4 było jeszcze produkowane w niewielkiej liczbie w Słowenii i Maroku.
Źródło: Renault
Ten artykuł ma 4 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze