Toyota RAV4 - SUV czy jednak terenówka? [wideotest autokult.pl]

Toyota RAV4 (Fot. Olek Milejski)

Toyota RAV4 (Fot. Olek Milejski)

Ma dość wysoki prześwit, wielkie koła i terenowe dodatki. To chyba najbardziej popularne auto uchodzące za terenowe wśród mieszkańców miast i wszystkich tych, którym terenówka kojarzy się z leśną drogą na piknik, a nie rajdem Dakar. Zastanawiałem się przed pierwszym kontaktem z tym autem, czy to mały Land Cruiser, czy jednak tylko uterenowiony Auris.

Poprzeczka dla Toyoty wisi coraz wyżej. Świetnie sprzedaje się Tiguan, coraz mocniej o rynek walczy ASX, jest Kuga i CR-V. "Ravka" musi więc kusić. Czym? Po pierwsze testowana przez nas wersja kusiła silnikiem. 150-konny Diesel to jednostka więcej niż porządna.

Elektryczna Toyota RAV4 na podzespołach Tesli

Toyota 400 Nm maksymalnego momentu utrzymuje w przedziale 2000–2600 obr/min. Silnik najlepiej spisuje się w trasie, rozpędzony i pracujący pełną parą. Wtedy też Toyota pali najmniej, bo ok. 8 litrów. W mieście potrafi zeżreć i 12. Jako usprawiedliwienie może służyć jedynie fakt, że silnik współpracuje z automatem. Szkoda, że w automacie nie występuje motor o mocy 177 KM, byłoby płynniej, choć pewnie jeszcze bardziej paliwożernie.

RAV4 prowadzi się bardzo dobrze. Zawieszenie dość twardo tłumi nierówności, a jeśli połączymy to z precyzyjnym układem kierowniczym i dobrym hamulcami, to otrzymujemy mieszankę prawię wybuchową.

Toyota RAV4 (Fot. Olek Milejski)

SUV (tak, SUV, nie terenówka) Toyoty przeszedł w ubiegłym roku subtelny lifting. Nadwozie zmieniło się niewiele, ale bez wątpienia wyładniało. Przeprojektowano zderzaki i lampy, a boczne kierunkowskazy powędrowały na obudowy lusterek. Te zabiegi nadały autu subtelności, a pionowy grill sprawił, że RAV4 ma swój charakter. Lifting nie objął deski rozdzielczej, ale to dobrze. W poprzedniej wersji było przejrzyście i ergonomicznie, w tej jest tak samo. Auto odpalamy po przyciśnięciu guzika — jest więc modnie.

Galeria zdjęć Toyoty RAV4 EV

Zobacz również: SsangYong XLC 1.6 Diesel AWD AT - test

Fotele są bardzo wygodne, wręcz "kanapowe". Troszeczkę za krótkie wydają się siedziska, ale ten fakt rekompensuje nam wykończenie całości kabiny. Pierwszym słowem, jakie przyszło mi na myśl na określenie wnętrza, było "pluszowe". Wygodne, miłe w dotyku i nie tyle luksusowe, co kojarzące się z porządną sztruksową kanapą. Po prostu OK.

Auto jest wygodne, a dużym plusem jest przesuwana tylna kanapa. Liczyłem na trochę więcej miejsca w tylnym rzędzie, ale tragedii nie ma. Bagażnik RAV4 ma blisko 600 l pojemności, licząc razem  ze schowkami pod podłogą. Klapa bagażnika otwiera się na bok, a cofanie ułatwia kamera.

A jak jest z tymi właściwościami terenowymi? RAV4 ma napęd ze sprzęgłem wielopłytkowym. Oznacza to, że standardowo napędza przednie koła, ale podczas gwałtownego ruszania albo poślizgu przerzuci na tylną oś nawet do 45% momentu obrotowego. W razie potrzeby rozkład napędu można zblokować na stałe przyciskiem na konsoli. Wtedy nasza maksymalna prędkość zmniejsza się do 50 km/h. Toyota daje sobie radę w niewielkim terenie, a z porządnym ogumieniem może ruszyć też w większe i głębsze piachy i błota.

Toyota RAV4 — nowy image

Cena testowego egzemplarza — 158 tys. zł. No, nie ukrywajmy, że trochę dużo. Lepszym wyjściem może się okazać bardziej popularna wersja ze 150-konnym silnikiem w wyposażeniu Sol. Tańsza o 25 tysięcy. RAV4 to bez wątpienia nie jest auto terenowe, trudno nazwać ją małym Land Cruiserem. Ale zapewniam, że ta Toyota nie przyniesie nam wstydu poza utwardzoną drogą.

Toyota RAV4 (Fot. Olek Milejski)

Silnik i napęd:

•    Typ: R4, Turbodiesel, D-Cat

•    Rozrząd: bez zmiennych faz, 4 zawory na cylinder

•    Objętość skokowa: 2231 cm3

•    Moc maksymalna: 150 KM przy 3600 rpm

•    Moment maksymalny: 340 Nm przy 2800 rpm

•    Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

•    Typ napędu: Na wszystkie koła, do 55:45

•    Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane

•    Hamulce tylne: Tarczowe

Masy i wymiary:

•    Masa własna: 1610 kg

•    Stosunek masy do mocy: 10,7 kg/KM

•    Długość: 4335 mm

•    Szerokość: 1815 mm

•    Wysokość: 1720 mm

•    Rozstaw osi: 2560 mm

Osiągi:

•   Przyspieszenie 0–100 km/h: 10,8

•   Prędkość maksymalna: 185 km/h

•   Zużycie paliwa — cykl miejski [l/100km]:8.8

•   Zużycie paliwa — cykl mieszany [l/100km]:7.2

•   Zużycie paliwa — cykl pozamiejski [l/100km]:6.2

•   Zużycie paliwa — średnie testowe [l/100km]: 10

•   Pojemność zbiornika paliwa [l]:60

•   Emisja CO2 [g/km]:186

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 750d xDrive M-Sport kontra Audi A8 4.2 TDI quattro - test BMW M4 Cabrio - test Nowy Opel Astra OPC GTC (2014) - test Renault Captur 1,5 dCi 90 Intens Energy - test Volkswagen California Beach 2.0 TDI BiTurbo DSG - test Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI S-Tronic Ambition - test Toyota Aygo X-Cite - test BMW Z4 E89 sDrive35is M-Sport - test Nowe Audi A6 3,0 TDI BiTurbo i 3,0 TFSI - pierwsza jazda Nowe MINI Cooper S - test Mercedes-Benz Klasy E 350 BlueTec AMG 9G-Tronic (W212) - test Renault Master 165 dCi L3H2 - test Nowe Audi A7 3.0 TDI BiTurbo - pierwsza jazda Audi S1 Sportback - test Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline - test Citröen C4 Aircross 1.8 eHDI 150 4x4 - test Mazda 3 Sedan 2,0 SKYACTIV-G AT skyPASSION – test Nowa Škoda Fabia (2015) 1,2 TSI 90 KM - pierwsza jazda Porsche Macan S - test Renault Clio Grandtour GT 120 EDC - test Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Opel Astra Sedan 1,6 CDTi vs. Renault Fluence 1,6 dCi vs. Škoda Octavia 1,2 TSI vs. Toyota Corolla 1,6 Valvematic - test Nowy Opel Corsa 1,0 Turbo & 1,4 Turbo - pierwsza jazda Nowy Peugeot 508 SW 2,0 HDI A6 (AM3) Active - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Ford Kuga czy Seat Ateca: którym z kompaktowych SUV-ów jeździ się przyjemniej? Škoda Fabia Combi w wersji Drive: czy zachęca do jazdy?