Poradniki i mechanikaUszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – nadmierny poślizg sprzęgła [sprzęgło]

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – nadmierny poślizg sprzęgła [sprzęgło]

Okładziny cierne
Okładziny cierne
Rafał Warecki
19.02.2011 11:00, aktualizacja: 30.03.2023 12:29

W drugiej części dotyczącej uszkodzeń sprzęgła prezentujemy usterki powodujące poślizg pary ciernej podczas pracy. Sprzęgło przenosi moc bez strat tylko wtedy, kiedy elementy sprzęgane pracują na wyrównanych prędkościach obrotowych.

W drugiej części dotyczącej uszkodzeń sprzęgła prezentujemy usterki powodujące poślizg pary ciernej podczas pracy. Sprzęgło przenosi moc bez strat tylko wtedy, kiedy elementy sprzęgane pracują na wyrównanych prędkościach obrotowych.

Nadmierny poślizg sprawia, że założony docisk elementów do siebie uniemożliwia lub przedłuża czas zrównania prędkości elementów pary ciernej (włączania sprzęgła), przez co okładziny cierne pracują w niekorzystnych warunkach.

Obraz

Objawem niepoprawnej pracy sprzęgła jest wzrost prędkości obrotowej silnika niepoparty efektem przyspieszenia pojazdu oraz charakterystyczny zapach spalenizny wynikający z nadmiernej ilości ciepła wydzielanego podczas względnego poślizgu elementów pary ciernej. W przypadku nadmiernego poślizgu sprzęgła bezradne są nawet rozwiązania o samoczynnej regulacji docisku, ponieważ sygnałem sterującym jest tutaj zużycie okładziny ciernej. Badania dowodzą, że 50% wymienianych sprzęgieł nie zbliżyło się nawet do swojej granicy trwałości. Powodem wymiany jest bowiem ich niewłaściwa eksploatacja.

Obraz

Zobacz także:

Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł – wyłączanie[url=../2011/02/19/uszkodzenia-mechaniczne-sprzegiel-%E2%80%93-nadmierny-poslizg-sprzegla-sprzeglo]

[/url]Sterowanie sprzęgłem i usterki [sprzęgło][url=../2011/02/19/uszkodzenia-mechaniczne-sprzegiel-%E2%80%93-nadmierny-poslizg-sprzegla-sprzeglo]

[/url]

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)