Samochody używaneVolvoUżywane Volvo XC90 - wzorzec SUV-a?

Używane Volvo XC90 - wzorzec SUV‑a?

Volvo XC90
Volvo XC90
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Volvo
Artur Kuśmierzak
19.02.2011 22:20, aktualizacja: 30.03.2023 10:11

Jako pierwszy na pomysł stworzenia luksusowego SUVa wpadł Mercedes z modelem klasy M, następnie przyszła kolei na BMW X5, a zaraz po niemieckich bulwarówkach klasy premium na rynek wkroczyło szwedzkie Volvo z modelem XC90.

Ten surowy i zarazem elegancki szwedzki SUV zadebiutował w 2002 roku i już 3 lata później do skromnej oferty silnikowej dołączyła benzynowa V8-ka o pojemności 4,4 litra skonstruowana przez japońską firmę Yamaha. Ta nietypowa jednostka napędowa oprócz tego, że charakteryzowała się kątem rozwarcia cylindrów o wartości 60 stopni to na dodatek montowano ją poprzecznie.

Volvo XC90
Volvo XC90© mat. prasowe / Volvo

Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie? Oczywiście po to, żeby zostawić wystarczająco dużo przestrzeni na strefy zgniotu i 3. rząd siedzeń. Oprócz V8-ki w tym samym roku do ofert dołączył nieco mocniejszy diesel D5 o mocy 185 koni mechanicznych. W 2006 roku auto przeszło subtelny facelifting. Pod maską tego sztampowego szwedzkiego samochodu klasy SUV pracowały następujące motory:

  • 2,5 T R6 (210 KM)
  • T6 2,9 (272 KM)
  • 3,2 R6 (238 KM)
  • 4,4 V8 (315 KM)
  • D5 2,4 (163 KM)
  • D5 2,4 (185 KM)

Napęd przekazywany jest na koła przednie, ale w razie potrzeby załączana jest też oś tylna przy pomocy wielopłytkowego sprzęgła Haldex. Na rynku występują również egzemplarze z przednim napędem. W modelu XC90 montowano aż 5 różnych skrzyń biegów. W tym przypadku mamy do wyboru albo 5- lub 6-biegowy manual bądź 4-, 5- i 6-stopniowy automat w zależności od rocznika.

Volvo XC90
Volvo XC90© mat. prasowe / Volvo

Na jakie choroby cierpi podwyższone Volvo? W wolnossących motorach o pojemnościach 3,2 i 4,4 litra wyrabiają się łańcuchy rozrządu o czym poinformuje nas kontrolka Check Engine. Normą jest też spalanie oleju w przypadku aut z dużymi przebiegami w ilości około 1 litra na 5 000 km. Oprócz tego w XC90 zdarzają się awarie drobnych elementów, takich jak: tylne piasty, tuleje przednich wahaczy czy końcówki drążków kierowniczych.

Volvo XC90
Volvo XC90© mat. prasowe / Volvo

Wrażliwa jest również przekładnia kątowa, której elementy ulegają szybkiemu zużyciu. Najsłabszym punktem szwedzkiego SUVa są jednak automatyczna skrzynie biegów, gdzie pojawiają się błędy w sterowaniu i wypalają się tarcze. Najtańsze egzemplarze XC90 znajdziemy na rynku aut używanych już za około 40 000 złotych. Aby uniknąć niespodziewanych wydatków warto przed zakupem zbadać upatrzone auto w ASO, gdzie wycenią nam koszty przewidywanych napraw.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)