Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 4]

W pierwszym odcinku pisałem o podwójnej podłodze w Toro Rosso STR6 Ferrari jako jednym ze środków do uzyskania większego docisku w okolicach tylnego dyfuzora. Oto pomysł zespołu Red Bull.

Oprócz „pracy” dyfuzora i tylnego skrzydła możliwe jest uzyskanie dodatkowego docisku w okolicach tylnej osi. Zespoły kombinują na różne sposoby, ale większość z tych rozwiązań sprowadza się do jednego – powietrze wylatujące z bocznych skrzyń kierowane jest na górną część dyfuzora, która może być jeszcze „uzbrojona” w listwy Gurneya.

Inżynierowie Red Bulla wpadli na to, że można uzyskać większy docisk tylnej osi, jeśli zmieni się miejsce wylotu powietrza z chłodnic silnika i jednocześnie zmniejszy boczne skrzynie.

Jak to działa?

Poniższy rysunek mówi w zasadzie wszystko.

Na żółto zaznaczona jest droga przepływu powietrza do centralnego wylotu

Powietrze, które dostaje się do chłodnic jest następnie kierowane kanałami do wylotu na wysokości dolnego spojlera w tylnym skrzydle. Tam oczywiście powstaje siła dociskowa. Skierowanie przewodów wylotowych z chłodnic na górę pozwala skrócić boczne skrzynie, a za nimi wygospodarować dodatkową przestrzeń. Tą wolną przestrzenią może przepływać powietrze atmosferyczne oraz spaliny z rur wydechowych, które trafią na górną powierzchnię tylnego dyfuzora.

Na żółto zaznaczono miejsca, którymi może przepływać powietrze zwiększając docisk

W ten sposób Red Bull uzyskał większą ilość gazów (powietrza z chłodnic, powietrza z otoczenia i spalin) do wywołania siły dociskowej.

Zobacz również: Hot B War - test

Kółkiem zaznaczony jest wylot powietrza z chłodnic, strzałką - spojler, na który kierowane jest powietrze z wylotu

W poprzednim odcinku:Spojler – działanie

Zobacz też:Podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6

Źródło: scarbsf1 (foto)autowp (foto)

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela