888 rumaków w zaprzęgu! – Novitec 599 GTO Race 888 (2011)

888 rumaków w zaprzęgu! – Novitec 599 GTO Race 888 (2011)

888 rumaków w zaprzęgu! – Novitec 599 GTO Race 888 (2011)
Olgierd Lachowski
26.02.2011 09:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:21

Zdjęcie powyżej nie jest przypadkowe, bo bohater dzisiejszego artykułu nawiązuje do przedstawionego powyżej Ferrari 250 GTO o numerze podwozia 4153. A dziś o wyjątkowym, przerobionym przez Noviteca Ferrari 599 GTO – Ferrari, które ma 888 KM mocy!!!

Ferrari 599 GTO to jedno z najszybszych drogowych Ferrari w historii. Ten supersamochód podobnie jak zwykłe 599 GTB Fiorano napędzany jest 12-cylindrowym, 6-litrowym silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu. W 599 GTB jednostka rozwija moc 620 KM, natomiast w GTO pary pod kotłem jest jeszcze więcej. 670 KM mocy przy 8250 obr./min i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 6500 obr./min to całkiem niezłe wyniki jak na motor bez doładowania.

Novitec 599 GTO 888 fot.2
Novitec 599 GTO 888 fot.2

Dla w miarę równomiernego rozkładu masy Ferrari zdecydowało się na montaż 6-biegowej skrzyni biegów przy tylnej osi. Napęd jest oczywiście przenoszony tylko na tylne koła.

Gotowe do jazdy 599 GTO waży ok. 1680 kg i jest o blisko 100 kg lżejsze od 599 GTB. Niższa masa i mocniejszy silnik sprawiają, że przyspieszenie do 100 km/h w GTO jest o 0,25 s lepsze niż w GTB. Seryjne 599 GTB osiąga prędkość 333 km/h, natomiast w przypadku mocniejszego GTO Ferrari informuje tylko tajemniczo, że prędkość maksymalna przekracza 335 km/h.

Producent z Maranello uznał, że należy podnieść prestiż samochodu poprzez ograniczenie ilości wyprodukowanych sztuk. Ustalono, że najlepszą liczbą będzie 599 egzemplarzy.

Należy jeszcze wyjaśnić, że nazwą 599 GTO (Gran Turismo Omologata) nawiązuje do legendarnych samochodów z przeszłości – do 250 GTO i 288 GTO. W swoich czasach oba te bolidy były jednymi z najszybszych wozów na świecie, a obecnie na aukcjach osiągają astronomiczne ceny.

Novitec 599 GTO 888 fot.3
Novitec 599 GTO 888 fot.3

Niemiecka firma Novitec to w tej chwili chyba najlepszy tuner Ferrari (zastąpił padający albo już nieczynny zakład Koenig-Specials). Firma z południowych Niemiec ma na rozkładzie większość produkowanych w ostatnich latach modeli. Tym razem do hal warsztatowych trafiło Ferrari 599 GTO.

Jak widać na fotografiach ten egzemplarz ma, jak na Ferrari, nietypowe malowanie. Fakt, jest ono nietypowe, ale odnosi się ono do barw Ferrari 250 GTO o numerze 4153, które w 1964 roku wygrało Tour de France. Takie malowanie jest w ofercie włoskiej marki i prawdopodobnie tam zostało wykonane, choć wykluczyć nie można tego, że to właśnie w warsztatach Noviteca dokonano przemalowania. Tak czy inaczej nie barwy bojowe są w tym samochodzie najważniejsze.

Zmianą optyczno-mechaniczną są nowe koła. Tuner zaprojektował felgi o NF4, które w 599 GTO mają 21” średnicy i 10,0” szerokości z przodu oraz 22” i 12,0” – odpowiednio – średnicy i szerokości z tyłu. Firma chwali się, że mniejsza felga waży tylko 10,4 kg, a większa 13,8 kg. Mniejsza waga kół zmniejsza masę nieresorowaną, co korzystnie wpływa na zachowanie wozu na drodze. Aby samochód dobrze trzymał się nawierzchni został wyposażony w opony Pirelli P Zero o następujących rozmiarach: 295/25 R 21 (przód) i 335/25 R 22 (tył).

Za kołami schowane jest zawieszenie, w którym pracują teraz nowe (jak twierdzi Novitec) sportowe, sprężyny. Samochód jest obniżony (nie podano o ile), co również ma pozytywny wpływ na własności jezdne Ferrari. Żeby jednak umożliwić pokonywanie chociaż małych krawężników 599 GTO posiada system unoszenia przodu o 40 mm. Obsługuje się go przyciskiem na desce rozdzielczej. Jeżeli kierowca zapomni opuścić przód, powyżej 80 km/h układ zrobi to automatycznie.

Te zmiany są jednak niczym przy tym, co zrobiono pod maską. Zaczęto od zmiany układu wydechowego. Ten założony przez mechaników firmy tuningowej wykonany jest z jeszcze lepszych materiałów niż oryginalny. Do tego posiada on klapy sterujące przepływem spalin, dzięki czemu kierowca może zmieniać ustawienia dźwięku „wydechu” od spokojnego aż po wyścigowy ryk.

Silnik otrzymał nieco inny kolektor dolotowy, wydajniejsze wtryskiwacze, sportowe filtry powietrza oraz nową centralną jednostkę sterującą, której program przystosowany jest do jednostki z doładowaniem. W kwestii doładowania Novitec stawia cały czas na sprężarki mechaniczne. W 599 GTO podobnie, jak w 599 GTB Race 808 są dwa kompresory napędzane paskami. Maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 0,45 bara. Między sprężarkami a silnikiem znajduje się międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego (ang. intercooler) typu ciecz-gaz, która ma osobny system chłodzenia.

Novitec 599 GTO 888 fot.6
Novitec 599 GTO 888 fot.6

Ciężka praca inżynierów została sowicie nagrodzona, bo jednostka napędowa generuje teraz niesamowite 888 KM przy 8400 obr./min. Równie wielki jest maksymalny moment obrotowy, który wynosi 862 Nm i jest dostępny przy 6600 obr./min.

A co z osiągami? Widać, że ludzie Noviteca nie fantazjują (co się czasem zdarza tunerom) i podają dość realne dane techniczne. Twierdzą oni, że przerobione Ferrari od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,20 s (czyli raptem o 0,15 s szybciej niż seryjne), a sprint do 200 km/h trwa tylko 9,10 s (Ferrari 599 GTO: 9,80 s).

W kwestii prędkości maksymalnej pracownicy ze Stetten informują tylko, że przekracza ona 340 km/h. Myślę, że jeśli przełożenia skrzyni biegów nie są zbyt duże (za „krótkie”), to Novitec 599 GTO 888 mogłoby pognać nawet około 380-390 km/h. Na razie wszystko to są szacunki i miejmy nadzieję, że zostaną wkrótce zweryfikowane, na przykład na Nardò.

Novitec spreparował bolid o niesamowitych osiągach, wóz który przyćmiewa wszystkie inne drogowe Ferrari 599. Ciekawe jak to auto poradziłoby sobie w sprawdzianie na Nordschleife. Nim jednak w ogóle będzie szansa się o tym dowiedzieć (o ile w ogóle będzie), tego Noviteca będzie można obejrzeć w halach samochodowej wystawy w Genewie.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V12, 65supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5998 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 888 KM przy 8400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 148,02 KM/l (seryjny – 111,69 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 862 Nm przy 6600 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 398 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 21” NF4
  • Koła tylne: 12,0 x 22” NF4
  • Opony przednie: 295/25 R 21 Pirelli P Zero
  • Opony tylne: 335/25 R 22 Pirelli P Zero

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1680 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,89 kg/KM (seryjny – 2,51 kg/KM)
  • Długość: 4710 mm
  • Szerokość: 1962 mm
  • Rozstaw osi: 2750 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,10 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 340 km/hblock position=\inside8214/block

Źródło: autoblog

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)