Firma A.R.T przyzwyczaiła nas do mercedesów G szokujących liczbą bezsensownych spojlerów. Tym razem przyszła pora na wielkiego i luksusowego Viano. I kolejny szok – mimo że samochód „zwiedził” warsztaty A.R.T – nadal wygląda normalnie!
Mercedes-Benz Viano to „cywilna” i jednocześnie luksusowo wyposażona wersja dostawczego Vito. Viano sprzedawane jest z dwoma rozstawami osi i trzema długościami całkowitymi. Najkrótsze auto ma 4,76 m, a najdłuższe ponad 5,2 m. Właśnie Viano w tej ostatniej konfiguracji zostało poddane tuningowi przez A.R.T. Samochód ma też powiększony z 3,2 do 3,4 m rozstaw osi. Van ten mierzy 1,9 m szerokości i ok. 1,87 m wysokości.
Opisywany dziś samochód jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 258 KM przy 5900 obr./min i momencie obrotowym 340 Nm przy 2500-5000 obr./min. Napęd na tylne koła jest przekazywany przez 5-biegową, automatyczną skrzynię przekładniową.
Oczywiście rozmiary i wyposażenie samochodu usprawiedliwiają jego wysoką masę własną. Według norm Unii Europejskiej Viano 3.5 z podstawowym wyposażeniem w wersji Trend waży 2100 kg, a w odmianie Ambiente 25 kg więcej.
Viano z benzynowym silnikiem ma co najmniej zadowalające osiągi drogowe. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 10,40 s (ale 224-konne CDI 3.0 potrzebuje tylko 9,10 s). Co interesujące, pomiar przyspieszenia został wykonany zgodnie z normą DIN 70020-3, według której gotowy do jazdy pojazd dostawczy jest obciążany masą 200 kg[sup]1)[/sup]. Prędkość maksymalna seryjnego Viano 3.5 to 217 km/h.
W przeciwieństwie do innych projektów Viano przygotowane przez A.R.T nie wygląda koszmarnie. Co się zmieniło? Z przodu tuner zainstalował nakładkę na przedni zderzak, w której znajdują się zestawy świateł „uzbrojonych” w diody elektroluminescencyjne. W bocznej części znalazło się miejsce dla nakładek na progi, a z tyłu dla nakładki na tylny zderzak z wycięciami na rury wydechowe. Do wyboru klienta są dwa rodzaje felg w rozmiarach od 18 do 20”.
Sporo ulepszeń firma dokonała przy silniku. Zmiany obejmują modyfikacje głowic, nowe sportowe wałki rozrządu oraz sportowe filtry powietrza. Przeróbki te wraz z nowym oprogramowaniem ECU poskutkowały mocą jednostki napędowej wynoszącą aż 327 KM i maksymalnym momentem obrotowym 405 Nm. Jak jeździ to Viano jednak nie wiadomo.
Posiadacze Mercedesa-Benza Viano CDI 3.0 też mogą udać się do A.R.T. Tam mechanicy, oprócz wszystkich optycznych zmian, dokonają kalibracji centralnej jednostki sterującej, co spowoduje podniesienie mocy z 224 KM do 268 KM, a momentu obrotowego z 440 Nm do 530 Nm.
Wnętrze opisywanego auta zyskało nową sportową kierownicę, wysokiej klasy tapicerkę i zestaw multimedialny (nie podano jaki).
Dane techniczne
- Typ: V6
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3498 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 327 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 93,48 KM/l (seryjny – 73,76 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 405 Nm
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Koła przednie: 18”, 19” lub 20”
- Koła tylne: 18”, 19” lub 20”
Masy i wymiary:
- Długość: 5238 mm
- Szerokość: 1901 mm
- Rozstaw osi: 3430 mmblock position=\inside8169/block
Źródło: automobilesreview