Toć to szok! – A.R.T Viano 3.5 (2011)

Toć to szok! – A.R.T Viano 3.5 (2011)

Toć to szok! – A.R.T Viano 3.5 (2011)
Olgierd Lachowski
10.03.2011 08:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:27

Firma A.R.T przyzwyczaiła nas do mercedesów G szokujących liczbą bezsensownych spojlerów. Tym razem przyszła pora na wielkiego i luksusowego Viano. I kolejny szok – mimo że samochód „zwiedził” warsztaty A.R.T – nadal wygląda normalnie!

A.R.T Viano 3.5 fot.1
A.R.T Viano 3.5 fot.1

Mercedes-Benz Viano to „cywilna” i jednocześnie luksusowo wyposażona wersja dostawczego Vito. Viano sprzedawane jest z dwoma rozstawami osi i trzema długościami całkowitymi. Najkrótsze auto ma 4,76 m, a najdłuższe ponad 5,2 m. Właśnie Viano w tej ostatniej konfiguracji zostało poddane tuningowi przez A.R.T. Samochód ma też powiększony z 3,2 do 3,4 m rozstaw osi. Van ten mierzy 1,9 m szerokości i ok. 1,87 m wysokości.

Opisywany dziś samochód jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 258 KM przy 5900 obr./min i momencie obrotowym 340 Nm przy 2500-5000 obr./min. Napęd na tylne koła jest przekazywany przez 5-biegową, automatyczną skrzynię przekładniową.

Oczywiście rozmiary i wyposażenie samochodu usprawiedliwiają jego wysoką masę własną. Według norm Unii Europejskiej Viano 3.5 z podstawowym wyposażeniem w wersji Trend waży 2100 kg, a w odmianie Ambiente 25 kg więcej.

Viano z benzynowym silnikiem ma co najmniej zadowalające osiągi drogowe. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 10,40 s (ale 224-konne CDI 3.0 potrzebuje tylko 9,10 s). Co interesujące, pomiar przyspieszenia został wykonany zgodnie z normą DIN 70020-3, według której gotowy do jazdy pojazd dostawczy jest obciążany masą 200 kg[sup]1)[/sup]. Prędkość maksymalna seryjnego Viano 3.5 to 217 km/h.

W przeciwieństwie do innych projektów Viano przygotowane przez A.R.T nie wygląda koszmarnie. Co się zmieniło? Z przodu tuner zainstalował nakładkę na przedni zderzak, w której znajdują się zestawy świateł „uzbrojonych” w diody elektroluminescencyjne. W bocznej części znalazło się miejsce dla nakładek na progi, a z tyłu dla nakładki na tylny zderzak z wycięciami na rury wydechowe. Do wyboru klienta są dwa rodzaje felg w rozmiarach od 18 do 20”.

Sporo ulepszeń firma dokonała przy silniku. Zmiany obejmują modyfikacje głowic, nowe sportowe wałki rozrządu oraz sportowe filtry powietrza. Przeróbki te wraz z nowym oprogramowaniem ECU poskutkowały mocą jednostki napędowej wynoszącą aż 327 KM i maksymalnym momentem obrotowym 405 Nm. Jak jeździ to Viano jednak nie wiadomo.

Posiadacze Mercedesa-Benza Viano CDI 3.0 też mogą udać się do A.R.T. Tam mechanicy, oprócz wszystkich optycznych zmian, dokonają kalibracji centralnej jednostki sterującej, co spowoduje podniesienie mocy z 224 KM do 268 KM, a momentu obrotowego z 440 Nm do 530 Nm.

A.R.T Viano 3.5 fot.5
A.R.T Viano 3.5 fot.5

Wnętrze opisywanego auta zyskało nową sportową kierownicę, wysokiej klasy tapicerkę i zestaw multimedialny (nie podano jaki).

Dane techniczne

  • Typ: V6
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3498 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 327 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 93,48 KM/l (seryjny – 73,76 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 405 Nm
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Koła przednie: 18”, 19” lub 20”
  • Koła tylne: 18”, 19” lub 20”

Masy i wymiary:

  • Długość: 5238 mm
  • Szerokość: 1901 mm
  • Rozstaw osi: 3430 mmblock position=\inside8169/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)