Cayenne po szwajcarsku – Sportec Cayenne Turbo SP 580 (2011)

Cayenne po szwajcarsku – Sportec Cayenne Turbo SP 580 (2011)

Cayenne po szwajcarsku – Sportec Cayenne Turbo SP 580 (2011)
Olgierd Lachowski
14.03.2011 07:00, aktualizacja: 07.10.2022 17:28

Genewa Motor Show to domowa wystawa szwajcarskiej firmy tuningowej Sportec. Nic więc dziwnego, że pokazano w tym roku aż trzy nowości. Ostatnią z nich jest Porsche Cayenne Turbo z podkręconym silnikiem.

Sportec Cayenne Turbo SP 580 fot.1
Sportec Cayenne Turbo SP 580 fot.1

Firm przerabiających nowe Cayenne jest mnóstwo. Pojawiła się też już duża liczba różnych projektów tuningu niemieckiego SUV-a. Większość z nich niestety wygląda gorzej niż samochód opuszczający bramy fabryki Porsche, zatem tym bardziej cieszy to, że Sportec zajął się głównie stroną mechaniczną wozu, a nie instalowaniem spojlerów.

Oczywiście nie ma co się łudzić, że Sportec Cayenne będzie się nadawał w teren. Jeśli zwykłe Cayenne było w stanie zjechać poza utwardzone drogi, to po tuningu Szwajcarów na pewno nie da rady. A wszystko za sprawą elektronicznego modułu, który obniżył pneumatyczne zawieszenie Porsche o 30 mm, oraz wielkich 22-calowych felg Mono/7 z niskoprofilowymi oponami. Opony te mają rozmiar 295/30 R 22 (Michelin), a są wciskane na felgi o szerokości 10,5”.

Sportec Cayenne Turbo SP 580 fot.4
Sportec Cayenne Turbo SP 580 fot.4

Za to poprawiły się osiągi auta na drogach utwardzonych. Poprawiły się dlatego, że Sportec za pomocą nowego oprogramowania silnika i zmodyfikowanego sportowego układu wydechowego z końcówkami o średnicy 90 mm zwiększył moc jednostki napędowej o 80 KM. Teraz 8-cylindrowy, widlasty, podwójnie doładowany turbosprężarkami motor o objętości skokowej 4,8 l generuje 580 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy pozostał na tym samym poziomie – czyli 700 Nm (trochę to dziwne).

W uzyskiwaniu dobrych przyspieszeń nie pomaga duża masa Cayenne Turbo wynosząca 2245 kg, natomiast sprzyja 8-biegowa skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła. Fabryczne auto do 100 km/h przyspiesza w 4,70 s, z kolei Sportec jest lepszy o 0,30 s. Szwajcarskie Cayenne jest też szybsze, bo zamiast 278 km/h osiąga 285 km/h.

Ulepszone osiągi wymagają wzmocnionych hamulców, w związku z tym mechanicy tunera zainstalowali układ z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi zaciskami z tyłu. Nie poinformowano jednak, czy seryjne tarcze hamulcowe zostały zmienione.

Sportec Cayenne Turbo SP 580 fot.7
Sportec Cayenne Turbo SP 580 fot.7

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 580 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 120,68 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 10,5 x 22″ Mono/7
  • Koła tylne: 10,5 x 22” Mono/7
  • Opony przednie: 295/30 R 22 Michelin
  • Opony tylne: 295/30 R 22 Michelin

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2245 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,87 kg/KM (seryjny – 4,49 kg/KM)
  • Długość: 4846 mm
  • Szerokość: 1939 mm
  • Wysokość: 1672 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2895 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
  • Prędkość maksymalna: 285 km/hblock position=\inside8161/block

Źródło: WCF

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)