Rodzaje bieżników [opony]

Rodzaje bieżników [opony]

Opona
Opona
Bartosz Pokrzywiński
14.03.2011 21:30, aktualizacja: 07.10.2022 17:29

Polepszające się warunki pogodowe i średnia temperatura dobowa sięgająca 7 stopni Celsjusza to najlepsza chwila na to, by zamontować w aucie letnie opony. Dobór odpowiedniego ogumienia nie jest jednak prostą sprawą. Zacznijmy od podstaw - jakie rodzaje bieżników występują w oponach?

Do samochodów osobowych służących do codziennej eksploatacji, montuje się opony z trzema rodzajami bieżników.

Bieżnik kierunkowy. Opony z bieżnikiem kierunkowym, takie jak zaprezentowana na zdjęciu powyżej, zostawiają na podłożu ślad literki "V" rozpoznawany też jako kształt charakterystycznej jodełki. Należy pamiętać o tym przy montowaniu ogumienia, bowiem sprawdzi się ono tylko wtedy, kiedy zostanie nałożone na felgę zgodnie ze strzałką umieszczoną z boku opony, która wskazuje kierunek toczenia.

Ten rodzaj ogumienia polecany jest dla osób, które posiadają auta o większej mocy i lubią dynamiczną jazdę. Te opony świetnie odprowadzają wodę i idealnie spisują się podczas agresywnej jazdy. Ogumienie z bieżnikiem kierunkowym oferują zarówno producenci z dolnej półki jak np. Dębica oraz tak renomowane firmy jak np. Pirelli.

Obraz

Bieżnik symetryczny. Najprostszy, najtańszy, ale jednocześnie najmniej wydajny rodzaj opon. Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym, jak sama nazwa wskazuje, można montować na felgę dowolną stroną, zawsze uzyskując takie same rezultaty. Bieżnik symetryczny jest stosowany przez producentów oferujących tanie zestawy ogumienia, przeznaczone dla tych kierowców, którzy chcą po prostu jeździć.

Zaletą bieżnika symetrycznego jest spora wytrzymałość, która wiąże się z niskimi oporami toczenia, co z kolei przekłada się również na mniejsze zużycie paliwa. Do wad można zaliczyć słabsze parametry trakcyjne, które odczują właściciele aut sportowych. Opony z bieżnikiem symetrycznym poleca się więc jedynie posiadaczom mniejszych i słabszych samochodów.

Obraz

Bieżnik asymetryczny. Opony z bieżnikiem asymetrycznym są najpoważniejszym konkurentem ogumienia z bieżnikiem kierunkowym. To ogumienie charakteryzuje się tym, że rzeźba bieżnika jest inna po zewnętrznej oraz po wewnętrznej stronie. Koniecznie należy zwrócić uwagę na oznaczenia inside/outside, podczas montażu. Ten rodzaj ogumienia świetnie sprawdza się podczas pokonywania zakrętów, również na mokrej nawierzchni.

Wewnętrzna strona bieżnika z głębszymi rowkami zajmuje się odprowadzaniem wody, natomiast zewnętrzna strona dba o przyczepność. Opony z bieżnikiem asymetrycznym świetnie sprawdzą się zarówno w miejskich kompaktach, jak i w autach sportowych czy w dużych limuzynach. Zapewniają dobrą przyczepność oraz wytrzymują dłużej niż opony z bieżnikiem kierunkowym.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)