Volvo/Ford PowerShift [skrzynie biegów]

Volvo PowerShift

Volvo PowerShift

Skrzynie dwusprzęgłowe stały się rozwiązaniem pożądanym przez wielu producentów. PowerShift to konstrukcja opracowana przez firmę Getrag Ford Transmissions. W europejskich odmianach tych przekładni palce maczała także firma LuK, a jednym z odbiorców stała się marka Volvo.

Rozwiązanie PowerShift to konwencjonalna przekładnia o sześciu przełożeniach, wyposażona w dwa niezależne sprzęgła i dwa współosiowe wałki. Wałek pełny obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny, natomiast drążony — biegi parzyste (2, 4, 6). W większości rozwiązań PowerShift są sprzęgła wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie. Skrzynia taka ma jeden obieg olejowy, w którym stosuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm.

Ford PowerShift

W pojazdach miejskich (np. Ford Fiesta) wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy pokuszono się o zastosowanie sprzęgieł suchych sterowanych elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.

Ford PowerShift

Sygnał wejściowy do sterowania przekładnią realizowany jest wyłącznie za pomocą ruchu dźwigni zmiany biegów. Łopatki za kierownicą nie znalazły się w ofercie nawet mocniejszych modeli (np. Ford Focus ST) wyposażonych w przekładnię dwusprzęgłową.

Według marek Ford oraz Volvo rozwiązanie to pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8% w stosunku do stosowanych dotychczas przekładni automatycznych. Jak wypada skrzynia PowerShift w porównaniu z przekładnią ręczną?

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz także:

Skrzynia dwusprzęgłowa – podstawy [skrzynie biegów]
Porsche PDK (Porsche-Doppel-Kupplungs Getriebe) [skrzynie biegów]

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu