Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 (2011) [technika wyścigowa odc. 19]

Od jakiegoś czasu Porsche intensywnie pracuje nad napędami hybrydowymi. W zeszłym roku na tor zostało wypuszczone 911 GT3 R Hybrid, które o mały włos wygrałoby 24-godzinny maraton na Pętli Północnej. Na nowy sezon firma z Zuffenhausen przygotowała ulepszone auto, które tym razem ma wygrać wyścig.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.4

Bolid jest rozwinięciem zeszłorocznego auta i dlatego dostał nazwę Hybrid 2.0.

Wóz realizuje ten sam typ napędu, a więc umieszczony z tyłu silnik cieplny napędza tylne koła, natomiast przednie wprawiane są w ruch za pomocą dwóch silników elektrycznych.

Bębny, ale nie do grania – hamulce bębnowe

6-cylindrowy „bokser” o objętości skokowej 4,0 l wytwarza około 470 KM, z kolei jednostki napędowe są nieco mocniejsze w porównaniu z zeszłorocznymi. Każda z nich generuje teraz nie 60 kW, a 75 kW mocy. Po przeliczeniu kilowatów na konie mechaniczne daje to 204 KM. W połączeniu z mocą klasycznego silnika, to sporo.

Porsche PDK (Porsche-Doppel-Kupplungs Getriebe) [skrzynie biegów]

Silniki elektryczne energię czerpać będą z mechanicznego układu KERS (Kinetic Energy Recovery System). Tarcze systemu będą obracać się z prędkością do 40 000 obr./min. Ten akumulator energii będzie umieszczony w bezpiecznej obudowie obok miejsca pracy kierowcy.

Zobacz również: Super Drag Race 2012

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.5

W zależności od ustawień silniki elektryczne mogą się uruchamiać automatycznie (na przykład w momencie, gdy bolid będzie przyspieszał) lub z polecenia kierowcy.

Z innych zmian Porsche podkreśla redukcję wagi napędu hybrydowego o 20%, jak i zmniejszenie masy wozu o 50 kg do 1300 kg. Mniejsza masa pozwoli zredukować zużycie paliwa, a do tego w połączeniu z większą mocą sprawi, że samochód stanie się szybszy. W kabinie zawitała nowa kierownica posiadająca jeszcze większą ilość przycisków niż w zeszłym roku.

Aston Martin AMR-One

Jeśli porównać wygląd zeszłorocznego i obecnego modelu, to można zauważyć w nowym aucie brak wlotów powietrza do silnika z boku za drzwiami. Być może Porsche znalazło lepszy sposób na chłodzenie jednostki napędowej.

Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 fot.12

Tak samo jak w zeszłym roku, tak i w bieżącym Porsche przystąpi do wyścigu na Nürburgring Nordschleife. Głównym rywalem zdaje się być ekipa BMW, która rok temu wygrała. Wyścig odbędzie się pod koniec czerwca.

W poprzednim odcinku:

HRT F111 Cosworth

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: B6 + 2 silniki elektr.
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie (silniki elektr. z przodu)
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3996 cm3
  • Moc maksymalna: 470 KM + 150 kW (204 KM) silników elektr.
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 117,62 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
  • Typ napędu: Na tylne koła (silniki elektr. na koła przednie)

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1300 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM (1,93 kg/KM wliczając silniki elektr.)
  • Rozstaw osi: 2350 mm

Źródło: porsche

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela