Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 25]

Po pierwszym wyścigu Formuły 1 w sezonie 2011 okazało się, że bolidy Sauber C30 Ferrari zostały zdyskwalifikowane. Dlaczego?

Saubery zakończyły wyścig na 7. i 8. miejscu, po czym zostały poddane wyrywkowym, ale szczegółowym badaniom technicznym. O wynikach i dyskwalifikacji informował Bartosz Pokrzywiński.

GP Australii: Wygrana Vettela, Pietrow na podium, Sauber zdyskwalifikowane! [aktualizacja]

Badaniu został poddany ruchomy element tylnego skrzydła zaznaczony na rysunku. W punktach 3.10.1 i 3.10.2 regulaminu technicznego mowa jest o tym, że promień profilu skrzydła musi wynosić co najmniej 100 mm. Taka konstrukcja ma zapobiegać m.in. montażowi dodatkowych lotek oraz systemów podobnych do kanału F.

Chodzi o element oznaczony czerwoną strzałką

Bolid zespołu Sauber nie spełnił wymogu regulaminu. Prawdopodobnie promień profilu skrzydła miał 95 mm. Szwajcarski team przywiózł do Melbourne 3 wersje tylnego skrzydła, które testował przed wyścigiem. Jedna z nich, zastosowana podczas wyścigu, prawdopodobnie nie została dokładnie sprawdzona w fabryce podczas produkcji, bo trudno podejrzewać Saubera o celowe działanie, tym bardziej, że nie był to najbardziej wyrafinowany pomysł na nagięcie regulaminu.

Promień powinien wynosić co najmniej 100 mm

Dlaczego za mały promień?

Ekipy testowały kilka rozwiązań z różnymi promieniami krzywizny i wniosek jest taki, że skrzydła z mniejszymi promieniami dają niewiele mniejszy docisk, gdy są „podniesione”, za to dają spory zysk w prędkości maksymalnej, gdy są „opuszczone”.

Zobacz również: Super Drag Race 2012

Nauczka dla Saubera jest taka, że trzeba po 10 razy sprawdzać zgodność części z regulaminem, bo inaczej traci się punkty zdobyte w wyścigu.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło: autowp (foto)

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Jaki pas ruchu zająć na rondzie? Możesz być winnym kolizji, jeżeli ktoś jedzie nieprawidłowo Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a