Układy wahaczy poprzecznych [zawieszenie]

Kolumna McPhersona Mercedes E

Kolumna McPhersona Mercedes E

Prowadzenie kół i przenoszenie sił na nadwozie w układach zawieszeń niezależnych odbywa się najczęściej za pomocą wahaczy i drążków. Przyjrzyjmy się jakie odmiany wahaczy poprzecznych możemy spotkać we współczesnych konstrukcjach.

Wahacz poprzeczny to element prowadzący koło, którego oś obrotu (oś przegubu) jest prostopadła do osi obrotu koła i równoległa do osi wzdłużnej pojazdu. Liczba, rodzaj i sposób mocowania wahaczy do ramy pomocniczej lub nadwozia decyduje o możliwym do realizacji skoku oraz położeniu i pochyleniu koła w czasie pracy. Wpływa to bezpośrednio na właściwości trakcyjne pojazdu i odczuwany przez pasażerów komfort. Wahacze poprzeczne stosowane są często zarówno przy przedniej jak i tylnej osi, przy praktycznie każdym układzie przeniesienia napędu.

Wahacze

Wahacze te mogą występować przy kole pojedynczo lub w parach. W przypadku układów zawieszeń niezależnych w samochodach osobowych najczęściej spotykany jest układ pojedynczego ramienia i kolumny prowadzącej lub dwóch wahaczy poprzecznych (double wishbone) o osiach równoległych bądź skośnych.

Double Wishbone

W przypadku pary wahaczy bardzo duży wpływ na położenie kątowe koła ma ich względna długość, jeśli wahacze są tej samej długości oś obrotu koła będzie przesuwać się tylko w pionie kosztem zmiany chwilowego rozstawu kół. W przypadku różnych długości wahaczy zmiana rozstawu kół podczas pracy zawieszenia będzie mniejsza kosztem pochylenia koła (podstawowo ustawia się kąt zerowy lub o niewielkiej ujemnej wartości).

Double Wishbone
Double Wishbone

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz także:

Sprężyny śrubowe w samochodowych układach zawieszenia
Amortyzatory – rola w pojeździe i eksploatacja
Układy zawieszenia w samochodach osobowych
Jeszcze poczekamy na zawieszenie „widzące dziury”
Stabilizator – jak to działa? [kompendium wiedzy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela