Doładowanie w Audi R18 TDI [technika wyścigowa odc. 41]


Większość spośród specjalistów związanych z wyścigami długiego dystansu była święcie przekonana o tym, że R18 TDI wzorem starszych braci ma podwójne turbodoładowanie. Aż tu…
Jak się okazuje nowa jednostka napędowa o objętości skokowej 3,7 l ma tylko jedną turbosprężarkę o zmiennym ustawieniu łopatek (czy też o zmiennej geometrii łopatek) turbiny (VGT). Sprężarka pobiera powietrze wlotem na dachu i kieruje je „od zewnątrz” do silnika. Mówiąc jaśniej, kolektory dolotowe znajdują się po zewnętrznej stronie silnika, natomiast wylotowe po wewnętrznej. Rury wydechowe poprowadzono pomiędzy głowicami i łączą się one w jedną o trójkątnym kształcie.
Jak wiadomo jedna większa turbosprężarka ma większy moment bezwładności niż każda z dwóch małych „turbin”, zatem R18 TDI powinno mieć nieco większą tzw. turbodziurę. Audi uważa, że tak nie jest ze względu na zastosowanie turbosprężarki VGT.
Zobacz również: Audi Q5 ze światłami OLED. Przydadzą się na "siedzących na zderzaku"
Aby to wszystko pomieścić producent opracował silnik o 120-stopniowym kącie rozwidlenia rzędów cylindrów. Pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości motoru. Tak duży kąt rozwarcia pozwolił także zmieścić pomiędzy głowicami rury wydechowe bez obawy o przegrzanie jednostki napędowej, jak również obniżyć nadwozie zarówno w części centralnej, jak i po bokach ze względu na obniżenie głowic.
Zredukowanie liczby turbosprężarek zmniejszyło ilość filtrów cząstek stałych z dwóch do jednego, czyli pozwoliło oszczędzić odrobinę na wadze. Audi podaje, że jednostka napędowa (nie wiem czy z osprzętem, czy „goła”) jest o 25% lżejsza od 10-cylindrowego poprzednika. Nie jest to jednak wielkie zaskoczenie zważywszy na to, że nowy silnik ma „oberżnięte” 4 cylindry i znacząco mniejszą objętość.
Jedyny wyścigowy sprawdzian przed 24H Le Mans Audi R18 odbędzie 7 maja w 6-godzinnej rywalizacji na słynnym belgijskim torze Spa-Francorchamps.
Zobacz też:
Filtry cząstek stałych DPF/FAP [część 1]
Filtry cząstek stałych DPF/FAP [część 2]
Filtry cząstek stałych – jak o nie zadbać? [część 3]
W poprzednim odcinku:
Zmiany w Astonie Martinie AMR-One
Źródło: audi
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze